21 marca – Światowy Dzień Zespołu Downa

21 marca to wyjątkowy dzień, nie tylko ze względu na wyczekiwane przez wszystkich święto wiosny.

Od 2006 roku jest to również Światowy Dzień Zespołu Downa. Data corocznych obchodów nie została wybrana przypadkowo – dzień i miesiąc odpowiadają kolejno trzeciemu dodatkowemu chromosomowi w 21 parze, który jest odpowiedzialny za tę wadę genetyczną.

Święto, ustanowione z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, ma na celu zachęcenie do zrozumienia i wspierania osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Z roku na rok obchody nabierają coraz większego rozmachu. Kolejne kraje angażują się w misję pokazywania światu, że osoby z zespołem Downa stanowią integralną i wartościową część całego społeczeństwa.

W Polsce według danych żyje od 45 do 60 tysięcy ludzi z zespołem Downa. Biorąc pod uwagę rodziny tych osób ( rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, krewni ) problem dotyczy 200 – 300 tysięcy ludzi, którzy bezpośrednio stykają się i na co dzień znają problem osób z zespołem Downa.

W naszym powiecie i pod opieką różnych instytucji między innymi pod opieką PCE znajduje się wiele rodzin, których dotyka problem zespołu Downa.

W roku szkolnym 2020/2021 mamy pod opieką 1 dziecko z zespołem Downa, które zostało objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju.

Powiatowe Centrum Edukacji, a zwłaszcza pracownicy pedagogiczni zajmujący się na co dzień dziećmi z zespołem Downa pragną również podkreślić wagę integracji tych osób ze społeczeństwem.

Czytaj również

Bilans 2023

10 maja 2024

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2023.

czytaj dalej »

Poradniki dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu

15 maja 2024

Zachęcamy do zapoznania się z ,,Poradnikiem dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu” oraz z ,,Poradnikiem dla nauczycieli. Praca z dziećmi w spektrum autyzmu”. Poradniki powstały dzięki współpracy Fundacji ING Dzieciom a Fundacją SYNAPSIS.

czytaj dalej »

Bezpłatne badania testem ADOS-2

10 maja 2024

Specjaliści z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze realizują bezpłatne badania wystandaryzowanym testem ADOS – 2, który sanowi ,,złoty standard” wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). ADOS-2 stanowi częściowo ustrukturyzowany, wystandaryzowany protokół obserwacji. Narzędzie obejmuje zestaw prób prowokujących osobę badaną do określonych zachowań społecznych, co umożliwia obserwowanie jej w trakcie naturalnie przebiegającej interakcji z badającym. Wymaga posługiwania się wystandaryzowanym zestawem pomocy i kierowania się ściśle zdefiniowanymi kryteriami oceny, ale procedurę badania charakteryzuje znaczny stopień elastyczności. Składa się z pięciu modułów (wersji) przeznaczonych dla badanych różniących się wiekiem i poziomem rozwoju ekspresji językowej. Na podstawie obserwacji diagnosta ocenia różne aspekty zachowania, reprezentujące pięć kategorii: Język i komunikacja, Wzajemność w interakcjach społecznych, Zabawa/Wyobraźnia, Zachowania stereotypowe i sztywne zainteresowania, Inne zachowania odbiegające od normy. Oprócz danych jakościowych w efekcie badania uzyskuje się wyniki ilościowe w dwu skalach: Afekt społeczny oraz Ograniczone i powtarzane zachowanie, a także wynik całkowity. Porównanie tego wyniku z odpowiednim dla danego modułu progiem odsiewowym pozwala na określenie, czy zachowanie badanego wskazuje, czy nie wskazuje na zaburzenia ze spektrum autyzmu, a w przypadku najmłodszych badanych (w wieku poniżej 31 miesięcy) – na określenie stopnia, w jakim zachowanie dziecka budzi niepokój. W odniesieniu do badanych w wieku powyżej 30 miesięcy oblicza się też na podstawie wyniku całkowitego wynik porównawczy, wyrażony w skali 1-10, wskazujący na nasilenie zaburzeń i pozwalający na porównania interindywidualne. Źródło: Pracownia Testów Psychologicznych w Warszawie.

czytaj dalej »