Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione trzy pomieszczenia, wyposażone w świadomie skomponowane urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. SDŚ powstała dzięki projektowi napisanemu przez logopedów z PPP do Fundacji Rosa z Wrocławia. Kwota dofinansowania wyniosła około 25 tys. zł.
Jest to miejsce przede wszystkim dla:
– dzieci objętych zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju,( w roku szkolnym 2020/2021 jest ich 34 ) i innych, między innymi:
– dzieci niepełnosprawnych ruchowo,
– z niepełnosprawnością intelektualną,
– autyzmem,
– nadpobudliwością,
– z zespołem Downa,
– z zaburzeniami psychicznymi,
– niewidomych i słabo widzących.
Głównym celem terapii jest doświadczenie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie. Realizujemy je dzięki odpowiednio dobranej muzyce, grze świateł, przyjemnym zapachom czy elementom dotykowym.
Nasza oferta skierowana jest głównie do dzieci, u których zajęcia w Sali Doświadczania Świata rozwijają spostrzegawczość i kreatywność. Jest to zapewnienie dzieciom wyciszenia emocjonalnego, łagodzenia stresów, relaks, zabawę, a co się z tym wiąże – rozwój.
Przedmioty z Sali Doświadczania Świata pozostawiają swobodę i możliwość wyboru bodźców oraz czas koncentrowania się na nich.
Wyposażenie sali:
– łóżko wodne podgrzewane,
– domek lustrzany z kolumną wodną,
– podświetlane niebo,
– projektor przestrzenny,
– kula lustrzana,
– rotor z kolorami,
– kolumna wodna,
– światłowody,
– dyfuzor zapachów i olejki zapachowe,
– zestawy kolorowych zabawek dotykowych,
– źródła światła,
– magnetofon i płyty kompaktowe z muzyką relaksacyjną,
– zestawy kolorowych zabawek,
– akwarium UV,
– tapeta UV o tematyce morskiej,
– lampa UV,
– huśtawka obrotowa,
– trampolina,
– materace,
– równoważnia,
– ścieżki sensoryczne.
Sala do pracy z dziećmi ze słabym widzeniem ( ciemnia ):
– ściany i sufit pomalowane na czarny kolor,
– pufa relaksacyjna,
– tablica podświetlana do pisania flamastrami fluorescencyjnymi,
– lampki do określania kierunku ( góra, dół, w prawo, w lewo ),
– zestaw książeczek kontrastowych czarno – białych,
– głębia,
– puzzle sensoryczne, układanki w kontrastowych kolorach.