Śmieszne wierszyki i masażyki

Masażyki dla małych i troszkę większych dzieci.

Kanapka

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

List do babci

Kochana babciu (Piszemy palcem na plecach dziecka).
KROPKA (naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie).
KROPKA.
Kotek chodzi (kroczymy palcami).
kotek skacze („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach),
kotek drapie (delikatnie drapiemy dziecko po plecach),
kotek chrapie (opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie).
I choć straszny z niego psotek (łaskoczemy dziecko po plecach)
bardzo fajny ten mój kotek (przytulamy dziecko).

Słoń na wycieczce

Szedł sobie słoń na wycieczkę, (z wyczuciem naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
z tyłu na plecach miał teczkę, (rysujemy palcem prostokąt)
nos długi – trąbę słoniową (rysujemy trąbę)
i kiwał na boki głową. (ujmujemy ciało dziecka i lekko kołyszemy na boki)
Wolno szedł słonik, szurając nogami jak wielkie kloce. (naciskamy plecy dziecka wewnętrzną stroną dłoni)
Tak ociężale jak… słonie (naciskając dłońmi na przemian, wolno przesuwamy je wzdłuż kręgosłupa do góry)
szedł sobie wolniutko po drodze.

Pisze Pani na maszynie

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).

Zwierzaki

Szedł świerszcz po ścianie w czerwonym żupanie,
A świerszczyk po drzwiczkach w żółtych rękawiczkach (dotykamy palcami po ręce i nodze).
Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak (dotykamy dłonią po ręce i delikatnie szczypiemy).
Idzie myszka do braciszka, tu wskoczyła, tu się skryła (dotykamy palcami po ręce i chowamy dłonie pod paszki).
Szedł chłop przez bór niósł ze sobą wór (całą dłonią dotykamy rączki dziecka).
Pytałem go o grosz, a on mnie cap za nos (dotykamy dłonią po ciele i chwytamy za nos dziecka).

Narzędzia

Tu podkóweczka tu, tu, tu (rysujemy palcem na stopie dziecka kształt podkowy)
Tu gwoździczek tu, tu, tu (delikatnie kłujemy palcem dziecko w stopę)
I młoteczkiem: puk, puk, puk (delikatnie pukamy w stopę dziecka)
I pilniczkiem: pitu pitu, pitu (jeździmy dziecku po stopie palcem “szlifujemy pilnikiem gwoździe”).

Pizza

Najpierw sypiemy mąkę (Przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)
i zgarniamy ją (brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające),
lejemy oliwę (rysujemy palcem falistą linię),
dodajemy szczyptę soli (lekko je szczypiemy)..
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto (z wyczuciem ugniatamy boki dziecka),
wałkujemy (wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół),
wygładzamy placek (gładzimy plecy) i na wierzchu kładziemy:
pomidory (delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki),
krążki cebuli (rysujemy koła),
oliwki (naciskamy palcem w kilku miejscach),
później … (dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy),
posypujemy serem (szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i… buch! do pieca (Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji).
Wyjmujemy i kroimy: (Kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy).
Polewamy keczupem (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.

Liście

Leci listek, leci przez świat (wędrujemy opuszkami palców po plecach dwa razy)
Gdzieś tam na ziemię cicho spadł (lekko naciskamy je w jednym miejscu).
Leci drugi, leci trzeci (szybko, z wyczuciem stukamy wszystkimi palcami)
Biegną zbierać listki dzieci (stukamy wszystkimi palcami).
No, a potem wszystkie liście (głaszczemy dziecko po plecach)
Układają w piękne kiście.

Wycieczka

Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy malucha opuszkami palców),
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),
skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),
kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).
Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),
pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)

Lewa-prawa

Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę (masujemy nóżkę),
nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę (masujemy drugą nóżkę).
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę (kładziemy nóżkę na bok),
a dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki (masujemy paluszki dziecka).
Prawa nóżka też je ma.
Kto je pomasuje? Ja! (zmieniamy nóżkę)

Pajączek

Wspinał się pajączek po rynnie. (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka)
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Zaświeciło słoneczko, (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Wysuszyło pajączka, rynnę i… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Wspinał się pajączek po rynnie… (zaczynamy od początku)

Placek babci

Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)
wyciskała, wałkowała. (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)
raz na prawo, raz na lewo. (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
Potem trochę w przód i w tył,
żeby placek równy był.
Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony (głaszczemy dziecko po plecach)
każdy brzuch zadowolony.

Imię

Tu ma (imię dziecka) rączki, tu ma … nóżki.
To jest … brzuszek, a to paluszki.
Na buzi jest oczko, uszko, nosek, minka,
a z tyłu są plecki, a na głowie czuprynka!

Odkurzacz

Szuru szu, szuru szu, (przesuwamy dłoń swobodnym ruchem po ciele dziecka)
pan odkurzacz poszedł w ruch.
Jeździ w koło po podłodze,
warczy przy tym bardzo srodze.
Szuru szu, szuru szu,
wjeżdża wszędzie w zakamarki, (wsuwamy dłoń pod pachę, za kołnierz, we włosy itp.)
czyści też najmniejsze szparki.
Wszystkie brudy migiem wciąga (naśladujemy palcami zbieranie okruszków)
i dokładnie pokój sprząta.
Kiedy skończy, zobaczycie,
cały pokój zacznie lśnić, (głaszczemy dziecko po całym ciele)
a odkurzacz w ciemnym kącie
o sprzątaniu będzie śnić. (głaszczemy dziecko po głowie, przytulamy się do niego)

Rybki

Raz rybki w morzu brały ślub (rysujemy na plecach dziecka faliste linie)
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. (lekko stukamy w nie rozluźnionymi dłońmi)
A wtem wieloryb wielki wpadł (masujemy całe plecy)
i całe towarzystwo zjadł. (mając rozpostarte dłonie ściągamy palce do środka)

Czytaj również

Sprawozdanie z realizacji Programu Za Życiem w 2024 roku

28 stycznia 2025

Dane Statystyczne: Liczba dzieci objętych wparciem w roku sprawozdawczym 32, w tym dzieci do 3 roku życia – 5. Liczba specjalistów realizujących zadanie w roku sprawozdawczym (osób zaangażowanych ) w zadanie 10 specjalistów: 3 logopedów, 4 psychologów, 1 arteterapeuta, 1 terapeuta SI, 1 fizjoterapeuta. Liczba rodziców/ opiekunów pranych lub faktycznych objętych Programem 32. Liczba godzin przepracowanych bezpośrednio z dziećmi 924, w  tym:

  • logopedycznych/neurologopedycznych/surdologopedycznych 297 godzin,
  • psychologicznych 317 godzin,
  • pedagogicznych/oligofreno/surdo/tyflo 80 godzin,
  • zajęć Integracji Sensorycznej 113 godzin,
  • zajęć rehabilitacji ruchowej prowadzonych przez fizjoterapeutów 9 godzin,
  • zajęć Tomatisa/innych zajęć słuchowych Neuroflow 6 godzin,
  • inne formy wsparcia:
Arteterapia – 80 godzin, Badanie ADOS 2 – 6 godzin, Badanie logopedyczne – 11 godzin, Badanie psychologiczne – 4 godziny, Konsultacja  psychologiczna – 1 godzina, Konsultacje ze specjalistami – 24 godziny, Liczba godzin przepracowanych z rodzicami 113 godzin.

 Opis działań związanych z pracą z dzieckiem.

W 2024 roku 32 dzieci i ich rodziców z terenu powiatu kamiennogórskiego skorzystało z zajęć specjalistycznych w ramach programu Za Życiem. To jest o 11 dzieci więcej niż w roku poprzednim. Większa liczba dzieci do 3 roku życia  została objęta programem. Zrealizowano ogółem 924 godziny zajęć specjalistycznych. Rekrutacja do programu trwała przez cały rok. Wszyscy rodzice, którzy chcieli skorzystać z programu mieli taką możliwość. W 2024 roku  nowością były zajęcia z integracji sensorycznej, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnikami zajęć integracji sensorycznej było 11 dzieci (8 chłopców i 3 dziewczynki). Grupa wiekowa od 1 do 7 lat. Prowadzone zajęcia specjalistyczne dostosowane były do możliwości psychofizycznych dziecka. Celem ogólnym zajęć było zawsze: wspomaganie dziecka w jego własnym dążeniu do samoregulacji oraz dążenie do normalizacji procesów odbioru i przetwarzania bodźców wejściowych. Realizacja zajęć zawierała ćwiczenia, które miały stymulować bazowe systemy: proporioceptywny, przedsionkowy i dotykowy. Ważnym elementem każdych zajęć był rozwój praksji. Stosowano głównie ćwiczenia ruchowe. Wykorzystano pokaz, naśladownictwo, komunikaty słowne. Dziecko za pomocą tych metod zdobywało nowe umiejętności, a przede wszystkim dokonywała się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących z mózgu. Pozwoliło to na lepszą organizację działań. Terapia nie uczy dziecka konkretnych czynności, a usprawnia się pracę systemów zmysłowych, które stanowią bazę do zdobywania umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Kontrola oraz czucie ciała jego ruchów i pozycji w jakiej się znajduje, wzmacnianie napięcia posturalnego poprzez zmianę i utrzymanie pozycji w trakcie aktywności pobudzają układ przedsionkowy. Masaż różnymi fakturami, stosowanie pomocy terapeutycznych – dotykowych, wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku, usprawnianie somatognozji i kinestezji oraz techniki NeuroTaktylne normalizowały czucie powierzchowne układu dotykowego oraz system proprioceptywny. Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę integracji sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanej pracowni i z użyciem pomocy do Integracji Sensorycznej (sprzętu podwieszanego, naziemnego oraz dodatkowych pomocy terapeutycznych). Inne zajęcia specjalistyczne ukierunkowane były na wsparcie rozwoju mowy, komunikacji w tym komunikacji alternatywnej. Prowadzono ćwiczenia rozwijające aparat artykulacyjny, ćwiczenia prawidłowego toru oddechowego i wydłużania fazy wydechowej. Wspomagano analizę i syntezę słuchową. Wprowadzano zajęcia słuchowe i trening słuchowy dla dziecka z niepełnosprawnością słuchową. Zajęcia psychologiczne,  miały na celu usprawnianie  następujących funkcji:  spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa, pamięć , naśladownictwo, uwaga, samodzielność. Ważnym elementem terapii było również budowanie zaufania psycholog- dziecko, nauka naprzemiennego wykonywania zadań, zwłaszcza w przypadku dzieci w spektrum autyzmu, stwarzanie przewidywalnego środowiska ( terapeutycznego ) dla dzieci, wprowadzanie kolejnych zadań według zasady – praca „małymi krokami”.   Kolejną stosowaną zasadą była stopniowalność trudności zadań oraz praca nad  redukcją zachowań  niepożądanych  i zastępowanie ich zachowaniami, których forma i działania byłyby akceptowalne społecznie, bezpieczne dla dziecka. Napotykane trudności były na bieżąco korygowane. Podczas zajęć wykorzystywano  wiele komputerowych programów multimedialnych oraz podłogę interaktywną Fun Floor.

Opis działań związanych z realizację zadań dla rodziców, prawnych opiekunów, opiekunów faktycznych.

Kontakt z rodzicami i współpraca polegała przede wszystkim na wymianie informacji dotyczących stanu zdrowia dziecka, przewidzianych konsultacji lekarskich, turnusów rehabilitacyjnych, funkcjonowania dziecka w dniu wizyty, funkcjonowaniu w przedszkolu itp. Ponadto stanowiły ją porady dotyczące prowadzonej terapii, przekazywanie kserokopii zadań, rozmowy dotyczące możliwości włączenia innych zajęć (np. z surdopedagogiem, terapeutą SI), planowania dalszej edukacji dziecka (odroczenia od obowiązku szkolnego bądź rozpoczęcia edukacji w szkole podstawowej). Rodzice często byli także zainteresowani przeprowadzaniem bezpłatnej diagnostyki w zakresie wyższych funkcji słuchowych, tzw. przetwarzania słuchowego, a także diagnozy narzędziem ADOS 2. W związku z dużym zainteresowaniem programem wśród rodziców, których dzieci posiadają już opinię o objęciu zajęciami „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka” udzielano informacji dotyczących samego programu, specjalistów i rodzaju zajęć prowadzonych przez Wiodący Ośrodek Koordynacyjno- Rehabilitacyjno- Opiekuńczy w Kamiennej Górze. Plan wydatków budżetowych na 2024 wynosił 117 260,00 zł . Dotacja została wykorzystana w całości.  

czytaj dalej »

II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

7 marca 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza logopedów ze szkół i przedszkoli na II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 12 marca ( środa ) 2024 r., godz. 15 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania: 1. Zaburzenia przetwarzania słuchowego jako jeden z czynników wady wymowy u dzieci. Przedstawienie możliwości diagnostycznych i terapeutycznych platformy Neuroflow. 2. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania. Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska Dyrektor PCE

czytaj dalej »

II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

11 lutego 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza  psychologów szkolnych na II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 26 lutego ( środa ) 2024 r.,   godz. 15 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania:

  1. Potrzeby oświatowe i sposoby ich naliczania.
  2. Analiza zmian w rozporządzeniu o nauczaniu indywidualnym ( Dz. U. z 22.11.2024 r., poz. 1714 ).
  3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania.
Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska – dyrektor PCE.

czytaj dalej »