W PPP zatrudnionych jest 2 nauczycieli logopedów i 1 nauczyciel neurologopeda. Pomocą logopedyczną w naszej poradni obejmujemy dzieci od pierwszych miesięcy życia w ramach zajęć „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, jak i programu „Za Życiem”.
Aby zapisać dziecko na badanie lub terapię rodzic ( opiekun prawny ) musi złożyć pisemny wniosek. Dzieci umawiane są zgodnie z kolejnością wpływu wniosków.
Dzieciom i ich rodzicom świadczymy szeroki wachlarz usług w zakresie:
- diagnozowania wad i zaburzeń mowy,
- obejmowania terapią indywidualną i/lub grupową,
- opiniowania lub/i orzekania,
- udzielania porad, przekazywania wskazówek,
- doskonalenia mowy we wszystkich aspektach języka (fonologicznym, leksykalno – semantycznym, składniowym, gramatycznym),
- korygowania wad i zaburzeń wymowy,
- kształtowania umiejętności mówienia i rozumienia mowy,
- wdrażania alternatywnych metod komunikacji,
- likwidowania dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.
Terapia logopedyczna polega na wieloaspektowym i kompleksowym podejściu do każdego dziecka.
Kompleksowa diagnoza logopedyczna dziecka obejmuje:
- wywiad anamnestyczny z rodzicem, rodzicami lub prawnym opiekunem,
- obserwację,
- badanie rozumienia mowy,
- sprawdzenie kompetencji komunikacyjnych,
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych, w tym: ruchomości języka, warg, funkcji połykania,
- ocenę warunków zgryzowych,
- badanie słuchu za pomocą Platformy Badań Zmysłów lub Screeningową Audiometrią Tonalną ( SAT ),
- diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy ( ATS ),
- badanie słuchu fonematycznego,
- ocenę cech prozodycznych mowy spontanicznej,
- określenie poziomu posługiwania się mową dialogową i opowieściową.
Po badaniu opracowujemy program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba, to zalecamy również konsultację z innym specjalistą, w tym z:
- ortodontą,
- neurologiem,
- laryngologiem,
- audiologiem,
- psychiatrą,
- foniatrą,
- endokrynologiem,
- psychologiem,
- pedagogiem.
Zaproponowana przez logopedę terapia obejmuje:
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego,
- wywoływanie i korygowanie deformowanych głosek,
- ćwiczenie poprawności artykulacyjnej,
- usprawnianie słuchu fizycznego, fonemowego i fonetycznego,
- ćwiczenie pamięci i uwagi słuchowej,
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Procedura terapii logopedycznej:
- zajęcia prowadzone są w formie różnicowanych zajęć indywidualnych,
- rodzice mogą być obecni podczas zajęć i bezpośrednio oceniać postępy dziecka oraz uzyskiwać na bieżąco wskazówki do pracy w domu.
- częstotliwość spotkań uzależniona jest od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń mowy u dziecka.
- rodzic po każdym spotkaniu otrzymuje zestaw ćwiczeń, szczegółowe wskazówki i zalecenia.
- w czasie terapii wykorzystujemy sprawdzone i nowoczesne metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów.
Zajmując się terapią logopedyczną najczęściej mamy do czynienia z:
- opóźnionym rozwojem mowy ( orm ),
- zaburzeniami artykulacyjnymi,
- niedosłuchem,
- jąkaniem,
- zaburzeniami tempa mowy,
- brakiem lub zahamowaniem mowy czynnej i/lub biernej.
Udzielamy wsparcia i obejmujemy terapią dzieci niepełnosprawne intelektualnie, w spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z chorobami genetycznymi, z zaburzeniami hiperkinetycznymi, itp.
W ramach działań profilaktycznych:
- przeprowadzamy przesiewowe badania mowy i słuchu w placówkach przedszkolnych i szkolnych
- udzielamy porad, konsultacji rodzicom, uczniom, nauczycielom i opiekunom,
- przeprowadzamy pogadanki, spotkania instruktażowe, warsztaty,
Do pozostałych formy naszej działalności logopedycznej należy:
- sprawowanie opieki nad praktykami studenckimi,
- prowadzenie konsultacji i rozwijanie współpracy między logopedami w powiecie kamiennogórskim w ramach Grupy Wparcia Zawodowego Logopedów.
Opracowała:
Monika Maciaszek
Neurologopeda.