Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI
WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI
I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI
NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA

A w szczególności:

1. Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży.
– podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu
i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6.

2. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych.

3. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0 – 7

4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom.
– przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka,
– prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce,
– informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych,
– informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinom,
– prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię.

5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania.

6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną.

7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne.
– zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka,
– prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy,
– prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu ,,Platformą Badań Zmysłów”.

9. Orzekanie i kwalifikowanie:
– dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego,
– dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

10. Opiniowanie wniosków dotyczących:
– objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno – pedagogiczną,
– oceny dojrzałości szkolnej dziecka,
– odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
– podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej,
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
– zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
– udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
– innych, np. na wniosek sądu.

11. Terapia zaburzeń rozwojowych.

12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej
– kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego,
– uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu,
– wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów,
– prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów,
– gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym.

13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka.

14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej.

15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni.

16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią.

17. Prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

Czytaj również

Harmonogram pracy PCE

4 września 2024

Szanowni Państwo poniżej znajduje się aktualny harmonogram pracy PCE w Kamiennej Górze obowiązujący od 02.09.2024r.

czytaj dalej »

Godziny pracy - święta

9 grudnia 2024

Informacja dla rodziców Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji informuje, że w dniach 24, 27 i 31 grudnia 2024 roku Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna będzie nieczynna. W dniach 23 i 30 grudnia 2024 roku placówka będzie czynna w godzinach od 7;30 do 15.

czytaj dalej »

Życzenia

19 grudnia 2024

Serdeczne życzenia wesołych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia składają pracownicy Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze. Nadchodzący rok 2025 niechaj będzie radosny, obfitujący  w ważne i same pozytywne wydarzenia. ,,Święta z bajki” – piosenka Edyty Geppert.

,,Miło się pamięta Zapach domu na Święta Co kominem wybiega z życzeniami do nieba Pierwsza gwiazdka już w barszczu Kolędujmy bez fałszu Nie wytrzyma i święty Gdy pod drzewkiem prezenty Święta mają coś z bajki Każdej zimy pisanej od nowa W oknie puchu kołderka W każdym sercu iskierka By ogrzała się noc grudniowa Święta mają coś z bajki Którą każdy dostaje w spadku Choć wiem co jest prawdziwe Jednak zawsze się dziwię Ile życzeń mieści się w opłatku Jak miło się pamięta Zapach domu na Święta Gdy stoimy przy stole Z wypiekami na czole I wśród tej ciszy nocnej Świat na chwilę odpocznie Mama spojrzy na Tatę I podniesie opłatek…”

czytaj dalej »