Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI
WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI
I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI
NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA

A w szczególności:

1. Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży.
– podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu
i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6.

2. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych.

3. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0 – 7

4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom.
– przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka,
– prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce,
– informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych,
– informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinom,
– prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię.

5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania.

6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną.

7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne.
– zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka,
– prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy,
– prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu ,,Platformą Badań Zmysłów”.

9. Orzekanie i kwalifikowanie:
– dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego,
– dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

10. Opiniowanie wniosków dotyczących:
– objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno – pedagogiczną,
– oceny dojrzałości szkolnej dziecka,
– odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
– podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej,
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
– zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
– udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
– innych, np. na wniosek sądu.

11. Terapia zaburzeń rozwojowych.

12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej
– kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego,
– uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu,
– wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów,
– prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów,
– gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym.

13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka.

14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej.

15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni.

16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią.

17. Prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

Czytaj również

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających w 2023/2024 roku

2 kwietnia 2025

Podsumowanie działalność Zespołów Orzekających przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze. W 2023/2024  roku specjaliści działający w Zespole Orzekającym zebrali się 20 razy, 13 posiedzeń zgodnych z harmonogramem oraz 7 posiedzeń nadzwyczajnych. Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje się w sytuacji konieczności wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania na krótki czas. Wydano 162 orzeczenia różnego typu i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. To jest o 12 orzeczeń mniej niż w roku szkolnym 2022/2023. W Systemie Informacji Oświatowej mamy wprowadzonych 1164 orzeczenia i opinie różnego typu. Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  1. Orzeczenia o potrzebie  kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ( lekkie, umiarkowane, znaczne  ) – 19,
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera – 39,
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe widzenie – 8,
  4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe słyszenie – 2,
  5. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze sprzężoną niepełnosprawnością – 31,
  6. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – 16,
  7. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego – 1,
  8. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym – 12,
  9. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją – 13,
  10. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/zespołowych – 1,
  11. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju –
 

czytaj dalej »

Informacja

29 kwietnia 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze informuje, że w dniach 01 – 02 maja 2025 roku placówka będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy!

czytaj dalej »

Bilans 2024

2 maja 2025

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2024.

czytaj dalej »