Co mówić dzieciom o epidemii

Drodzy Rodzice,

w dobie pandemii pojawiają się w Waszym życiu nowe dylematy, z którymi musicie radzić sobie nie tylko Wy ale też Wasze dzieci. Jak zaradzić w tej niestandardowej sytuacji ?

1. Stwórzcie przede wszystkim bezpieczeństwo. Zbudujecie je poprzez ustalenie stałych czynności, które będą zawieszone w stałych, odpowiednich dla Waszego dziecka porach dnia (stałe pory posiłków, mycia się, czytania bajek, ulubione gry itp.). Stworzy to dziecku punkty odniesienia, które będą budowały morze bezpieczności w nieprzewidywalnych obecnie realiach życia.

2. Pozwól dziecku na emocje (nawet te, które budzą Twój strach i masz wrażenie, że dziecko teraz funkcjonuje jakby gorzej). Twoje dziecko tak jak Ty może przeżywać teraz niestabilności emocjonalną – to zupełnie naturalne a w związku z tym również naturalnym jest pojawiający się strach, złość czy smutek, które ze sobą niesie.

3. Dowiedz się, co dokładnie przeżywa, posłuchaj, zaakceptuj – może do tego posłużyć Ci np. Zegar Emocji, który załączam poniżej. Za pomocą wskazówki określajcie wspólnie- jak się czujecie i jakie jest natężenie tych emocji używając przy tym np. określeń (bardzo malutkie- „takie do łydki „, duże- „aż do pasa” itp).

zapożyczone od:
https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/07/emocje-dla-dzieci.html?spref=pi&m=1
http://www.heim.com.pl
https://efibarlou.blogspot.com/2019/02/blog-post.html?fbclid=IwAR3GeZ2WEkqBOrAm8OrWFmGe29YSNQ2YSohispkoFw8DqRy-ZZCF1tve8to

4. Stwórzcie z dzieckiem mapy – wyspy emocji, za pomocą których nakreślicie, jak radzić sobie w trudnej dla dziecka emocji. Najlepiej, by dziecko samo zastanowiło się, co najbardziej mu pomaga i narysowało to. Każda mapa powinna zawierać po kilka przykładów sposobów radzenia sobie jak np. w ,,Mapie złości’ możemy umieścić tzw. ,,mocowanie ze ścianą”, ,,wyrzucenie złości do kosza”, ,,boksowanie poduszki”, ,,wyskakanie złości” itp. Mapy te będą służyły pomocą stanowiąc gotowe podpowiedzi w nagłych sytuacjach napadu emocji, z którymi nie radzi sobie Twoje dziecko. Dzięki takim planszom dziecko będzie mogło trenować konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Przykład mapy złość na następnej stronie:

Moja Mapa Złości – jak odreagowuję złość?

Rys. zapozyczony na podst. grafiki z http://scholaris.pl/

5. Układajcie z dzieckiem puzzle obrazkowe sytuacyjne i odgrywajcie z nim scenki, w których rozwijane będą zdolności społeczne w oparciu o różne historyjki obrazkowe bądź samodzielnie wymyślone. Polegajcie na pomysłach dzieci czasem tylko je korygując, jeśli sytuacja tego wymaga.

6. Włączaj dziecko w wykonywanie domowych obowiązków. Umożliwi to wzmocnienie wiary w siebie, dziecko poczuje się w tym ważne a jednocześnie może dać to Wam ogrom satysfakcji płynącej z robienia czegoś wspólnie.

7. Pozwólcie też dziecku się trochę ponudzić, bo to właśnie wtedy rozwija się największa kreatywność naszych pociech.

8. By ułatwić dziecku rozumienie obecnej sytuacji i złagodzić jego przeżywanie posłuż się bajką. Poniżej załączam kilka fantastycznych bajek do przeczytania lub posłuchania. Stwórzcie też własną bajkę na temat pandemii (oczywiście z dobrym zakończeniem). Pobawcie się w stworzenie bohaterów i zrobienie figurek może ze zwykłej plasteliny albo uszyjcie pacynki.

Bajka o Wirusku

Bajka O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE

„Masz tę moc” – krótkie opowiadanie dla dzieci o koronawirusie

9. Dobrym sposobem są również wizualizacje czy relaksacja przy dźwiękach ulubionej muzyki czy metodą stworzoną specjalnie dla dzieci np.trening Jacobsona wersja dla dzieci. Link do metod wyciszających poniżej:

Relaksacja 1
Bajka relaksacyjna
Niedźwiedź- krótka relaksacja dla dzieci
Trening Jacobsona dla dzieci w adapt. Pawlewicz
Relaksacje dla dzieci i młodzieży

10. Bądźcie kreatywni, eksperymentujcie z dziećmi np.w kuchni z różnymi masami, fakturami, ugotujcie razem coś pysznego. Czynności te również służą rozładowaniu emocji dziecka.

Ten czas, choć bardzo stresujący jest też wielkim darem i zaowocuje w przyszłości dobrą więzią rodzinną oraz lepszą wiarą w swoje możliwości u Twojego dziecka. Pamiętaj tego czasu nikt już nie przywróci, zobacz co cennego daje Wam obecna sytuacja.

Opracowała:
Kamila Dzikowska
Psycholog

Bibliografia:
E. Skwarka [w:] Wychowanie w Przedszkolu, nr 5/2010, 11/2009
R. Vasta-Psychologia dziecka.Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. 2004
S.Isern- Uczuciometr Inspektora Krokodyla. Wyd. Dwukropek 2018

Czytaj również

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania za rok szkolny 2022/2023

25 września 2023

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci działających w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze za rok szkolny 2022/2023. W roku szkolnym 2022/2023 zajęciami wwrd objęto 35 dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Wszystkie dzieci miały wydane przez Zespoły Orzekające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. W ramach wwrd realizowano 4 lub 5 godzin specjalistycznego wsparcia w miesiącu w zależności od zdiagnozowanej niepełnosprawności. W zajęcia zaangażowani byli: 4 psychologów, 3 pedagogów specjalnych, 3 logopedów  i fizjoterapeuta. Liczba realizowanych godzin:

  1. Zajęcia psychologiczne –  40 godzin w miesiącu,
  2. Zajęcia pedagogiczne –    32 godziny w miesiącu,
  3. Arteterapia indywidualna – 9 godzin w miesiącu,
  4. Zajęcia logopedyczne –   42 godziny w miesiącu,
  5. Rehabilitacja ruchowa –  20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci ).
Łączna liczba realizowanych godzin miesięcznie –   141 godzin. Roczniki dzieci: 2021 r. – 4 2020 r. – 3 2019 r. – 4, 2018 r. – 5, 2017 r. – 10, 2016 r. – 8 2015 r. – 1 Rodzaje niepełnosprawności dzieci objętych zajęciami wwrd:
  1. Autyzm, zespół Asperegra – 12,
  2. Afazja motoryczna – 5,
  3. Niepełnosprawność ruchowa – 7,
  4. Rozszczep całkowity – 3,
  5. Wada słuchu ( niesłyszenie, słabe słyszenie ) – 1,
  6. Niepełnosprawności sprzężone – 6,
  7. Niepełnosprawność intelektualna – 1.

czytaj dalej »

Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających w roku szkolnym 2023/2024

25 września 2023

1. 01 września 2023 r., godz. 12, 2. 13 września 2023 r., godz. 15, 3. 27 września 2023 r., godz. 15, 4. 04 października 2023 r., godz. 15, 5. 08 listopada 2023 r., godz. 15, 6. 06 grudnia 2023 r., godz. 15, 7. 10 stycznia 2024 r., godz. 15, 8. 07 lutego 2024 r., godz. 15, 9. 06 marca 2024 r., godz.15, 10. 03 kwietnia 2024 r., godz. 15, 11. 08 maja 2024 r., godz. 15, 12. 05 czerwca 2024 r., godz. 15, 13. 19 czerwca 2024 r., godz. 15,

czytaj dalej »

Zaproszenie na I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

10 października 2023

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza pedagogów i psychologów szkolnych na I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 11 października ( środa ) 2023 r., w godz. od 10 do 12 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania: 1. Podsumowanie pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024. 2. Model szkolnej oceny funkcjonalnej. 3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania. Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa w spotkaniu do 10.10.2023 roku pod nr tel. 75 645 02 44 lub kom. 601 646 072. Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska dyrektor PCE

czytaj dalej »