Działalność logopedyczna w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze.

W PPP zatrudnionych jest 2 nauczycieli logopedów i 1 nauczyciel neurologopeda. Pomocą logopedyczną w naszej poradni obejmujemy dzieci od pierwszych miesięcy życia w ramach zajęć „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, jak i programu „Za Życiem”.

Aby zapisać dziecko na badanie lub terapię rodzic ( opiekun prawny ) musi złożyć pisemny wniosek. Dzieci umawiane są zgodnie z kolejnością wpływu wniosków.

Dzieciom i ich rodzicom świadczymy szeroki wachlarz usług w zakresie:

  • diagnozowania wad i zaburzeń mowy,
  • obejmowania terapią indywidualną i/lub grupową,
  • opiniowania lub/i orzekania,
  • udzielania porad, przekazywania wskazówek,
  • doskonalenia mowy we wszystkich aspektach języka (fonologicznym, leksykalno – semantycznym, składniowym, gramatycznym),
  • korygowania wad i zaburzeń wymowy,
  • kształtowania umiejętności mówienia i rozumienia mowy,
  • wdrażania alternatywnych metod komunikacji,
  • likwidowania dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.

Terapia logopedyczna polega na wieloaspektowym i kompleksowym podejściu do każdego dziecka.

Kompleksowa diagnoza logopedyczna dziecka obejmuje:

  • wywiad anamnestyczny z rodzicem, rodzicami lub prawnym opiekunem,
  • obserwację,
  • badanie rozumienia mowy,
  • sprawdzenie kompetencji komunikacyjnych,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych, w tym: ruchomości języka, warg, funkcji połykania,
  • ocenę warunków zgryzowych,
  • badanie słuchu za pomocą Platformy Badań Zmysłów lub Screeningową Audiometrią Tonalną ( SAT ),
  • diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy ( ATS ),
  • badanie słuchu fonematycznego,
  • ocenę cech prozodycznych mowy spontanicznej,
  • określenie poziomu posługiwania się mową dialogową i opowieściową.

Po badaniu opracowujemy program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba, to zalecamy również konsultację z innym specjalistą, w tym z:

  • ortodontą,
  • neurologiem,
  • laryngologiem,
  • audiologiem,
  • psychiatrą,
  • foniatrą,
  • endokrynologiem,
  • psychologiem,
  • pedagogiem.

Zaproponowana przez logopedę terapia obejmuje:

  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego,
  • wywoływanie i korygowanie deformowanych głosek,
  • ćwiczenie poprawności artykulacyjnej,
  • usprawnianie słuchu fizycznego, fonemowego i fonetycznego,
  • ćwiczenie pamięci i uwagi słuchowej,
  • kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Procedura terapii logopedycznej:

  • zajęcia prowadzone są w formie różnicowanych zajęć indywidualnych,
  • rodzice mogą być obecni podczas zajęć i bezpośrednio oceniać postępy dziecka oraz uzyskiwać na bieżąco wskazówki do pracy w domu.
  • częstotliwość spotkań uzależniona jest od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń mowy u dziecka.
  • rodzic po każdym spotkaniu otrzymuje zestaw ćwiczeń, szczegółowe wskazówki i zalecenia.
  • w czasie terapii wykorzystujemy sprawdzone i nowoczesne metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów.

Zajmując się terapią logopedyczną najczęściej mamy do czynienia z:

  • opóźnionym rozwojem mowy ( orm ),
  • zaburzeniami artykulacyjnymi,
  • niedosłuchem,
  • jąkaniem,
  • zaburzeniami tempa mowy,
  • brakiem lub zahamowaniem mowy czynnej i/lub biernej.

Udzielamy wsparcia i obejmujemy terapią dzieci niepełnosprawne intelektualnie, w spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z chorobami genetycznymi, z zaburzeniami hiperkinetycznymi, itp.

W ramach działań profilaktycznych:

  • przeprowadzamy przesiewowe badania mowy i słuchu w placówkach przedszkolnych i szkolnych
  • udzielamy porad, konsultacji rodzicom, uczniom, nauczycielom i opiekunom,
  • przeprowadzamy pogadanki, spotkania instruktażowe, warsztaty,

Do pozostałych formy naszej działalności logopedycznej należy:

  • sprawowanie opieki nad praktykami studenckimi,
  • prowadzenie konsultacji i rozwijanie współpracy między logopedami w powiecie kamiennogórskim w ramach Grupy Wparcia Zawodowego Logopedów.

Opracowała:
Monika Maciaszek

Neurologopeda.

Czytaj również

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa

13 marca 2024

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Ta data nie jest przypadkowa i nawiązuje do obecności u osób z zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów. Symbolem Zespołu Downa są kolorowe skarpetki będące synonimem niedopasowania społecznego i genotypowego, z jakim borykają się osoby z zespołem Downa. Święto to zostało ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, natomiast od 2012 roku organizowane jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Ideą tego święta jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na osoby z zespołem Downa i ich potrzeby, zwiększenie świadomości o chorobie oraz promowanie praw osób z zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym. Zespół Downa występuje u około 1 na 800-1000 noworodków. Osoby z zespołem Downa zazwyczaj charakteryzują się niepełnosprawnością intelektualną, opóźnieniem rozwoju mowy i umiejętności społecznych. Są także bardziej podatne na niektóre choroby, takie jak choroba Alzheimera, choroba serca i problemy z tarczycą. Dzięki wsparciu, edukacji i leczeniu osoby z zespołem Downa mogą prowadzić normalne i pełne życie.

czytaj dalej »

Światowy dzień Świadomości Autyzmu

4 kwietnia 2024

2 kwietnia obchodzony jest na całym świecie Światowy dzień Świadomości Autyzmu. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze przyłącza się do obchodów!

czytaj dalej »

Nowe możliwości diagnostyczne w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

12 kwietnia 2024

Specjaliści z Poradni oferują diagnozę w oparciu o Neuroflow - Diagnoza Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego ( CAPD ). Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą  Neuroflow podzielona jest na kilka etapów:

  1. Szczegółowy wywiad - Provider Neuroflow zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji
  2. Ocena czułości słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzi czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który otrzymają Państwo na koniec badania diagnostycznego.
  3. Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
    • dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe,
    • dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych,
    • dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych.
Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.
  1. Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD Provider na tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne informacje:
    • jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane,
    • co badają poszczególne testy,
    • jakie wyniki uzyskało dziecko.
Wyniki testów z literką „L” oznaczają wynik poniżej normy dla wieku dziecka. Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez Providera analiza wyników diagnozy i podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów  dziecka informacje. Raport z naszego badania oznaczony jest logiem Neuroflow, zawiera unikalny kod diagnozy, który znajduje się w ramce nad nazwiskiem dziecka, podpisany jest przez certyfikowanego Providera Neuroflow, tzn. system drukuje imię i nazwisko Providera wraz z numerem jego certyfikatu.
  1. Jeśli rodzice wspólnie z Providerem zdecydują o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas zostaną poinformowani o:
    • wymaganiach technicznych (m.in. odpowiedni komputer, szerokopasmowe łącze internetowe),
    • cenie każdego z  etapów (nie każde dziecko musi przejść wszystkie etapy),
    • roli jaką pełni rodzic w procesie ćwiczeń wyższych funkcji słuchowych,
    • zobaczą demonstracyjny, skrócony trening, która pokaże rodzicom jakie zadania spotkają w trakcie sesji terapeutycznych prowadzonych w domu i wyjaśni jak ćwiczyć z dzieckiem.
  2. Po każdym etapie treningu zalecana jest diagnoza kontrolna, która oceni postępy dziecka.
Diagnoza prowadzona w PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej jest bezpłatna. O kontynuacji treningu i terapii decyzje podejmują rodzice. Providerami są: Bernarda Kurczewska – logopeda, surdopedagog. Monika Maciaszek – neurologopeda.

czytaj dalej »