Działalność logopedyczna w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze.

W PPP zatrudnionych jest 2 nauczycieli logopedów i 1 nauczyciel neurologopeda. Pomocą logopedyczną w naszej poradni obejmujemy dzieci od pierwszych miesięcy życia w ramach zajęć „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, jak i programu „Za Życiem”.

Aby zapisać dziecko na badanie lub terapię rodzic ( opiekun prawny ) musi złożyć pisemny wniosek. Dzieci umawiane są zgodnie z kolejnością wpływu wniosków.

Dzieciom i ich rodzicom świadczymy szeroki wachlarz usług w zakresie:

  • diagnozowania wad i zaburzeń mowy,
  • obejmowania terapią indywidualną i/lub grupową,
  • opiniowania lub/i orzekania,
  • udzielania porad, przekazywania wskazówek,
  • doskonalenia mowy we wszystkich aspektach języka (fonologicznym, leksykalno – semantycznym, składniowym, gramatycznym),
  • korygowania wad i zaburzeń wymowy,
  • kształtowania umiejętności mówienia i rozumienia mowy,
  • wdrażania alternatywnych metod komunikacji,
  • likwidowania dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.

Terapia logopedyczna polega na wieloaspektowym i kompleksowym podejściu do każdego dziecka.

Kompleksowa diagnoza logopedyczna dziecka obejmuje:

  • wywiad anamnestyczny z rodzicem, rodzicami lub prawnym opiekunem,
  • obserwację,
  • badanie rozumienia mowy,
  • sprawdzenie kompetencji komunikacyjnych,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych, w tym: ruchomości języka, warg, funkcji połykania,
  • ocenę warunków zgryzowych,
  • badanie słuchu za pomocą Platformy Badań Zmysłów lub Screeningową Audiometrią Tonalną ( SAT ),
  • diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy ( ATS ),
  • badanie słuchu fonematycznego,
  • ocenę cech prozodycznych mowy spontanicznej,
  • określenie poziomu posługiwania się mową dialogową i opowieściową.

Po badaniu opracowujemy program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba, to zalecamy również konsultację z innym specjalistą, w tym z:

  • ortodontą,
  • neurologiem,
  • laryngologiem,
  • audiologiem,
  • psychiatrą,
  • foniatrą,
  • endokrynologiem,
  • psychologiem,
  • pedagogiem.

Zaproponowana przez logopedę terapia obejmuje:

  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego,
  • wywoływanie i korygowanie deformowanych głosek,
  • ćwiczenie poprawności artykulacyjnej,
  • usprawnianie słuchu fizycznego, fonemowego i fonetycznego,
  • ćwiczenie pamięci i uwagi słuchowej,
  • kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Procedura terapii logopedycznej:

  • zajęcia prowadzone są w formie różnicowanych zajęć indywidualnych,
  • rodzice mogą być obecni podczas zajęć i bezpośrednio oceniać postępy dziecka oraz uzyskiwać na bieżąco wskazówki do pracy w domu.
  • częstotliwość spotkań uzależniona jest od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń mowy u dziecka.
  • rodzic po każdym spotkaniu otrzymuje zestaw ćwiczeń, szczegółowe wskazówki i zalecenia.
  • w czasie terapii wykorzystujemy sprawdzone i nowoczesne metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów.

Zajmując się terapią logopedyczną najczęściej mamy do czynienia z:

  • opóźnionym rozwojem mowy ( orm ),
  • zaburzeniami artykulacyjnymi,
  • niedosłuchem,
  • jąkaniem,
  • zaburzeniami tempa mowy,
  • brakiem lub zahamowaniem mowy czynnej i/lub biernej.

Udzielamy wsparcia i obejmujemy terapią dzieci niepełnosprawne intelektualnie, w spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z chorobami genetycznymi, z zaburzeniami hiperkinetycznymi, itp.

W ramach działań profilaktycznych:

  • przeprowadzamy przesiewowe badania mowy i słuchu w placówkach przedszkolnych i szkolnych
  • udzielamy porad, konsultacji rodzicom, uczniom, nauczycielom i opiekunom,
  • przeprowadzamy pogadanki, spotkania instruktażowe, warsztaty,

Do pozostałych formy naszej działalności logopedycznej należy:

  • sprawowanie opieki nad praktykami studenckimi,
  • prowadzenie konsultacji i rozwijanie współpracy między logopedami w powiecie kamiennogórskim w ramach Grupy Wparcia Zawodowego Logopedów.

Opracowała:
Monika Maciaszek

Neurologopeda.

Czytaj również

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania za rok szkolny 2022/2023

25 września 2023

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci działających w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze za rok szkolny 2022/2023. W roku szkolnym 2022/2023 zajęciami wwrd objęto 35 dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Wszystkie dzieci miały wydane przez Zespoły Orzekające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. W ramach wwrd realizowano 4 lub 5 godzin specjalistycznego wsparcia w miesiącu w zależności od zdiagnozowanej niepełnosprawności. W zajęcia zaangażowani byli: 4 psychologów, 3 pedagogów specjalnych, 3 logopedów  i fizjoterapeuta. Liczba realizowanych godzin:

  1. Zajęcia psychologiczne –  40 godzin w miesiącu,
  2. Zajęcia pedagogiczne –    32 godziny w miesiącu,
  3. Arteterapia indywidualna – 9 godzin w miesiącu,
  4. Zajęcia logopedyczne –   42 godziny w miesiącu,
  5. Rehabilitacja ruchowa –  20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci ).
Łączna liczba realizowanych godzin miesięcznie –   141 godzin. Roczniki dzieci: 2021 r. – 4 2020 r. – 3 2019 r. – 4, 2018 r. – 5, 2017 r. – 10, 2016 r. – 8 2015 r. – 1 Rodzaje niepełnosprawności dzieci objętych zajęciami wwrd:
  1. Autyzm, zespół Asperegra – 12,
  2. Afazja motoryczna – 5,
  3. Niepełnosprawność ruchowa – 7,
  4. Rozszczep całkowity – 3,
  5. Wada słuchu ( niesłyszenie, słabe słyszenie ) – 1,
  6. Niepełnosprawności sprzężone – 6,
  7. Niepełnosprawność intelektualna – 1.

czytaj dalej »

Koncepcja i zadania poradni

25 września 2023

Szanowni Państwo! Wszelkie badania i porady w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze są bezpłatne i dobrowolne. Aby uruchomić procedurę przyjęcia dziecka do Poradni konieczne jest pisemne złożenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej lub elektronicznej wypełnionego i podpisanego przez rodzica lub opiekuna prawnego. Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kamiennej Górze jest Powiat Kamiennogórski. Terenem działania poradni jest: Miasto Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Lubawka, Gmina Marciszów.

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI

WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA.

W szczególności: 1. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-7. 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych, podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu Platformą Badań Zmysłów. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno-pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno- szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »

Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających w roku szkolnym 2023/2024

25 września 2023

1. 01 września 2023 r., godz. 12, 2. 13 września 2023 r., godz. 15, 3. 27 września 2023 r., godz. 15, 4. 04 października 2023 r., godz. 15, 5. 08 listopada 2023 r., godz. 15, 6. 06 grudnia 2023 r., godz. 15, 7. 10 stycznia 2024 r., godz. 15, 8. 07 lutego 2024 r., godz. 15, 9. 06 marca 2024 r., godz.15, 10. 03 kwietnia 2024 r., godz. 15, 11. 08 maja 2024 r., godz. 15, 12. 05 czerwca 2024 r., godz. 15, 13. 19 czerwca 2024 r., godz. 15,

czytaj dalej »