Kadra pedagogiczna na rok szkolny 2021/2022

I. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna


mgr Bernarda Kurczewska
nauczyciel dyplomowany, pedagog, surdopedagog, logopeda

Z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną związana od 1996 roku. Od 2002 roku dyrektor PCE. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej o specjalizacji resocjalizacja na Uniwersytecie Opolskim, studiów podyplomowych Logopedii i Terapii Pedagogicznej na Uniwersytecie Opolskim, studiów podyplomowych Organizacji i Zarządzania ,,Menedżer w Oświacie” w Kaliszu, kursu kwalifikacyjnego z surdopedagogiki.

Certyfikat I stopnia terapii EEG Biofeedback, ukończony kurs I stopnia komunikacji alternatywnej ,,MAKATON”, symultaniczno – sekwencyjna metoda nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej, kurs terapii ręki. Działalność zawodowa: przewodnicząca Zespołów Orzekających, profilaktyka, diagnoza i terapia logopedyczna dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych, prowadzenie terapii EEG Biofeedback, koordynator sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych. Konsultacje dla rodziców, nauczycieli.


mgr Bożena Morawiec
logopeda, nauczyciel dyplomowany

Absolwentka filologii polskiej, wychowania przedszkolnego na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowych studiów Logopedii na Uniwersytecie Warszawskim. Certyfikat I stopnia terapii EEG Biofeedback.

Współpracująca jako badacz z Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie w ramach programów „Przesiewowych badań słuchu”. Ukończyła kurs I stopnia z ,,Terapii ręki”. Z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną związana od września 1989 roku. Prowadzi indywidualne i grupowe terapie dzieci z wadami wymowy, terapię EEG Biofeedback.

Wykonuje przesiewowe badania mowy, słuchu i wzroku. Diagnozuje i prowadzi zajęcia „wczesnego wspomagania rozwoju”. Lider Zespołu Samokształceniowego Logopedów.


mgr Kamila Dzikowska
nauczyciel mianowany, psycholog

Dyplom magistra psychologii uzyskała w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Obecnie w trakcie czteroletniego szkolenia podyplomowego z Terapii Poznawczo – Behawioralnej prowadzącego do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty PTTPB.

Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo – Behawioralnej. Absolwentka Studium Dzieci i Młodzieży w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii. Nieustannie stara się podnosić swoje kwalifikacje poprzez uczestnictwo w licznych szkoleniach, konferencjach i kursach dotyczących tematyki psychoterapii oraz diagnostyki psychologicznej.


mgr Joanna Knauber–Schmer
nauczyciel dyplomowany, psycholog, psychoterapeuta w trakcie certyfikacji>/i>

Absolwentka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Związana z PCE – Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną od 2007 roku. Ukończyła Kurs psychoterapii Gestalt w Szkole Psychoterapii przy Wrocławskim Ośrodku Edukacji Psychologicznej pod kierunkiem Jacka Rydlewskiego. Obecnie w trakcie uzyskania certyfikatu psychoterapeuty w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu, rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.

Jest członkiem Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej. Swoją pracę terapeutyczną poddaje regularnej superwizji. Ukończyła Kurs I stopnia komunikacji alternatywnej „MAKATON” oraz szkolenie z symultaniczno – sekwencyjnej metody nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej. Uczestniczyła w licznych szkoleniach poszerzających kompetencje terapeutyczne.

Działalność zawodowa: diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i emocjonalnymi (zaburzenia lękowe, depresyjne, autyzm, mutyzm wybiórczy). Terapia zaburzeń somatycznych oraz pomoc osobom w kryzysach życiowych oraz z zaburzeniami w odżywianiu. Prowadzi terapię rodzin oraz zajęcia grupowe dla uczniów z trudnościami w koncentracji uwagi.


mgr Magdalena Kożuch
nauczyciel dyplomowany, pedagog, logopeda, tyflopedagog

Absolwentka Wydziału Pedagogiki o kierunku terapia pedagogiczna Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, podyplomowych studiów logopedycznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz podyplomowych studiów z zakresu tyflopedagogiki. Ukończony kurs I stopnia komunikacji alternatywnej ,,MAKATON”, symultaniczno – sekwencyjna metoda nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej, kurs terapii ręki Działalność zawodowa: diagnoza pedagogiczna dzieci i młodzieży, w tym dzieci ze słabym widzeniem.

Diagnoza przesiewowa w kierunku dysleksji oraz uzdolnień, prowadzona na terenie szkół i przedszkoli. Prowadzenie zajęć indywidualnej terapii pedagogicznej oraz tyflopedagogicznej, a także terapii grupowej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju.


mgr Monika Maciaszek
nauczyciel dyplomowany, neurologopeda

Absolwentka Filologii Polskiej i Logopedii na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Neurologopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Współpracująca jako badacz z Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie w ramach programów „Przesiewowych badań słuchu”. Uczestniczka wielu kursów z zakresu zaburzeń mowy, w tym m.in.: I stopnia komunikacji alternatywnej „MAKATON”, metody symultaniczno – sekwencyjnej oraz terapii ręki. Z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną związana od września 2003 roku.

Prowadzi indywidualne i grupowe terapie dzieci z wadami wymowy. Wykonuje przesiewowe badania mowy i słuchu. Diagnozuje i prowadzi zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju oraz współprowadzi ,,Grupę Wsparcia dla Rodziców”.


mgr Paulina Pietruszka
nauczyciel mianowany, pedagog, oligofrenopedagog

Związana z Poradnią od 2009 roku. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej oraz pedagogiki specjalnej w zakresie resocjalizacji. Ukończyła studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki oraz kursy kwalifikacyjne w zakresie terapii pedagogicznej i języka migowego.

Ukończyła kurs I stopnia komunikacji alternatywnej „MAKATON” oraz kurs terapii ręki. Działalność zawodowa: diagnoza i terapia uczniów z problemami dydaktycznymi, wychowawczymi oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Prowadzi zajęcia stymulujące rozwój dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju.


mgr Anna Poborca
nauczyciel dyplomowany, psycholog

Absolwentka studiów magisterskich z zakresu psychologii, resocjalizacji i studiów podyplomowych z socjoterapii, kursy z zakresu terapii uzależnień, specyficznych trudności w nauce, zachowań agresywnych dzieci i młodzieży.

Działalność zawodowa: diagnoza i terapia dzieci z deficytami i opóźnieniami rozwojowymi w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka, diagnoza problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów w wieku przedszkolnym i szkolnym, diagnoza przesiewowa uczniów rozpoczynających naukę szkolną, diagnoza gotowości szkolnej oraz opóźnień rozwojowych, pomoc terapeutyczna dla rodzin dzieci niedostosowanych społecznie oraz z problemami wychowawczymi, diagnoza i terapia problemów emocjonalnych, zaburzeń psychicznych uczniów, psychoedukacja i porady dla rodziców i nauczycieli, terapia dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce.


mgr Aleksandra Rawska
nauczyciel dyplomowany, psycholog

Wieloletnie doświadczenie zawodowe w poradni psychologiczno – pedagogicznej, szkole podstawowej, szkole specjalnej i gimnazjum. Absolwentka kierunku psychologia na Uniwersytecie Wrocławskim i studiów podyplomowych w zakresie diagnozy i orzecznictwa upośledzeń umysłowych. Posiada certyfikat I stopnia terapii EEG Biofeedback, ukończony kurs I stopnia komunikacji alternatywnej ,,MAKATON”, symultaniczno – sekwencyjnej metody nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej, terapii ręki.

Działalność zawodowa: diagnoza i ocena rozwoju umysłowego, sprawności intelektualnej dzieci, młodzieży i dorosłych. Prowadzi zajęcia wspomagające rozwój małego dziecka z opóźnionym rozwojem psychomotorycznym. Uczestniczy w Programie edukacyjno – terapeutycznym Ortograffiti, prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe z uczniami na terenie poradni. Prowadzi zajęcia warsztatowe z orientacji zawodowej dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Zatrudniona na ½ etatu.


mgr Joanna Wilk
nauczyciel dyplomowany, pedagog–arteterapeuta

Zatrudniona w PCE od 2004 roku. Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych Ukończone 5 – letnie studia , kierunek pedagogika ( specjalność – poradnictwo ) na Uniwersytecie Wrocławskim. Studia podyplomowe: „Psychologiczne wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami” – Uniwersytet Wrocławski. Studia podyplomowe: ,,Arteterapia” Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości. Działalność zawodowa: terapia EEG Biofeedback, diagnoza i terapia dzieci z trudnościami dydaktycznymi ( w tym ze specyficznymi trudnościami: dysleksja, dysortografia, dysgrafia ).

Prowadzi zajęcia profilaktyczne z zaburzeń w odżywianiu, orientacji zawodowej oraz ze sposobów radzenia sobie z gniewem i agresją. Ponadto wspiera utalentowane plastyczne dzieci i młodzież prowadząc warsztaty doskonalące umiejętności rysunku i malarstwa. W ramach wczesnego wspomagania rozwoju prowadzi zajęcia arteterapeutyczne zawierające elementy tańca, bajkoterapii i swobodnego wyrażania się poprzez sztukę. Zaangażowana w pracę na rzecz wszelkich alternatywnych i nieformalnych rozwiązań edukacyjnych.


Mgr Katarzyna Szewczyk
nauczyciel kontraktowy, pedagog, terapeuta pedagogiczny

Absolwentka Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie skrzypiec. Ukończyła studia licencjackie (kierunek: Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna) oraz studia magisterskie (kierunek: Terapia Pedagogiczna) na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie w trakcie studiów podyplomowych z muzykoterapii.

Działalność zawodowa- diagnoza i terapia dzieci z występującymi deficytami rozwojowymi oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ocena gotowości szkolnej. Prowadzenie indywidualnej terapii pedagogicznej na terenie poradni, zajęcia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

II. Biblioteka Pedagogiczna.

mgr Dorota Pawłowska
nauczyciel dyplomowany, bibliotekarz z wieloletnim doświadczeniem w pracy biblioteki pedagogicznej

Absolwentka bibliotekoznawstwa i informacji naukowej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych ,,Zarządzanie placówką oświatową” DODN Jelenia Góra. Posiada certyfikat ukończenia kursu „Coaching, mentoring i inne formy wspomagania szkoły przez pracowników PPP i BP” oraz prowadzi szkolenia w zakresie obsługi programu bibliotecznego ALEPH 22 i platformy książek elektronicznych IBUK LIBRA.

Organizuje zajęcia promujące czytelnictwo w całym powiecie, a w szczególności wśród dzieci najmłodszych w ramach „Spotkań w Bajkolandii”. Nieustannie stara się podnosić swoje kwalifikacje poprzez uczestnictwo w licznych szkoleniach, konferencjach. Koordynator sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli – bibliotekarzy.

Czytaj również

Światowy Dzień Osób Jąkających się

21 października 2024

22 października przypada  Światowy Dzień Osób Jąkających się. Ustanowiony w lipcu 1998 roku podczas V Światowego Kongresu Osób Jąkających się w Johannesburgu, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na skalę i skomplikowanie problemu, jakim jest jąkanie. W Polsce ten dzień jest obchodzony od 2006 roku pod patronatem Polskiego Związku Logopedów.  Jąkanie jest niepłynnością mówienia, w której obserwuje się powtarzanie głosek, sylab, wyrazów. Jest zaburzeniem tempa, rytmu i intonacji wypowiedzi ustnej. Może mieć charakter kloniczny, toniczny, bądź mieszany. Towarzyszyć mu mogą: napięcie mięśniowe, zaburzenia w oddychaniu, tzw. „ bloki”, tiki, współruchy,  itp. Aby zrozumieć jąkanie, trzeba dostrzec jego złożoność. To zaburzenie płynności mówienia,  w którym widzimy dwa aspekty. Pierwszy  – to symptomy takie jak: powtarzanie lub wydłużanie dźwięków, głosek, sylab, słów, dodatkowe ruchy oczu, nóg lub innych części ciała, napięcia twarzy, szyi lub klatki piersiowej, brak koordynacji mówienia z oddychaniem, czasami unikanie kontaktu wzrokowego. Istota problemu tkwi  w  drugim aspekcie – natury psychologicznej. Są to reakcje psychiczne, które towarzyszą mówieniu. Wstyd, złość, zażenowanie wpływa na zwiększenie objawów obserwowanych podczas mówienia. Może również spowodować, że rozmówca wycofa się z aktywności werbalnej w pewnych sytuacjach lub całkowicie. Etiologia jąkania jest złożona i nie do końca jeszcze zbadana. Przyczyny mogą być wrodzone, a także nabyte; mają charakter neurologiczny lub też psychologiczno-rozwojowy, a nawet genetyczny. Jąkanie  stanowi ważny problem społeczny. Jąka się ok. 1% osób dorosłych oraz 4% dzieci. Jąkanie częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek (4:1). Nie ma jasnego „przepisu”, jak „wyleczyć się” z jąkania, ale można i trzeba prowadzić terapię jąkania. Niepłynność w mówieniu może wystąpić w okresie rozwoju mowy u małego dziecka – już wtedy należy zasięgnąć porady logopedy i psychologa. Logopeda postawi właściwą diagnozę, wyjaśni mechanizmy powstawania niepłynności mówienia, wskaże rodzicom sposoby pomocy dziecku podczas mówienia, wyjaśni problemy dzieci jąkających się. To, czy dziecko mówiące niepłynnie zostanie osobą jąkającą się, zależy   przede wszystkim od jego otoczenia oraz podjętych przez nie działań. W Polsce powstaje coraz więcej programów terapeutycznych, organizowane są ogólnopolskie zjazdy i turnusy rehabilitacyjne dla osób jąkających się, w większych miastach pracują grupy samopomocowe – Kluby „J”. Logopedzi i psycholodzy w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej prowadzą terapię zaburzeń płynności mowy. Prezentujemy klika ćwiczeń dla dzieci z niepłynnością mowy. Celem opanowania mówienia według powyższych gestów płynności należy stosować m.in. następujące ćwiczenia:

  1. Ćwiczenie oddechowe/ podparcia oddechowego, tzw. appoggio, np. w pozycji leżącej usprawnianie oddechu brzuszno – przeponowego, w przypadku dzieci także dmuchanie na różne przedmioty ze wskazaniem nabierania powietrza w dolną część klatki piersiowej (okolice pępka, tuż nad przeponą brzuszną), prowadzące do poszerzenia pojemności życiowej płuc.
  2. Ćwiczenia oddechowo – emisyjne (także podparcia oddechowego, utrwalanie toru oddechowego brzuszno – przeponowego) – na jednym pełnym wydechu głośno i szeptem (celem uzyskania miękkiego nastawienia głosu) przeciąganie samogłosek ustnych „a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”.
  3. Ćwiczenia płynnej realizacji połączeń samogłoskowych (na jednym pełnym wydechu, bez zwarć krtaniowych, głośno i szeptem przeciąganie samogłosek z zastosowaniem tzw. Chuchających przerywników: „chao – chao – cho, chaou – chaou –chu, chae – chae – che, chrei – chrei –chi, chaeyi – chaeyi – chy”, w różnej tonacji, a także ćwiczenie bez zwarć krtaniowych połączeń samogłosek: „aoueiy – aoueiy …”.
  4. Ćwiczenia w mówieniu (terapeutyczne czytanie tekstu odpowiedniego dla wieku pacjenta, terapeutyczne zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania, terapeutyczne opowiadanie na temat ilustracji itp. – śpiewem, tzw. Sposobem pantomimicznym, szeptem i mową głośną – tu: z kontrolą wzrokową na monitorze lub w lustrze, czterokrotnie powtarzanie tych samych wypowiedzi z próbą stosowania gestów płynności).
  5. Ćwiczenia szerokiego i miękkiego otwierania i zamykania ust oraz warg (celem uzyskania pełniejszej wyrazistości mówienia oraz zapobiegania występowaniu skurczów warg i języka, a także lepszej emisji głosu).
  6. Śpiewanie piosenek, recytowanie ich szeptem, potem głośno (celem przeniesienia zjawisk melodyjnych i szeptanych na głośne mówienie).
  7. Ćwiczenia delikatnego startu mowy (szczególnie przy wymawianiu wyrazów z głoskami: „p”, „b”, „t”, „d”, „k”, „g” i innych w nagłosie.
Powyższe ćwiczenia powinny być stosowane nie tylko w gabinecie logopedycznym, ale także w domu pod kontrolą drugiej osoby. Zachęcamy do korzystania  z informacji na stronie Polskiego Związku Logopedów pod adresemhttp://www.logopeda.org.pl/.

czytaj dalej »

Rozstrzygnięcie - zapytanie ofertowe nr 6/2024

31 października 2024

Kamienna Góra, 31 października 2024 r. Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na: "Zakup usługi szkoleniowej dla kadry pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze" stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest "Zakup usługi szkoleniowej dla kadry pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze" stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: Fundacja JiM Oferta złożona przez powyższego Wykonawcę spełnia wymagania Zamawiającego a zaoferowana w niej cena jest najniższa. Cena wybranej oferty: 22 275,00 zł brutto. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 31 października 2024 r., ofertę złożyli niżej wymienieni Wykonawcy, których oferty otrzymały następującą liczbę punktów:

Lp. Nr oferty Nazwa wykonawcy Adres wykonawcy Liczba punktów kryterium cena
1 1 Fundacja JiM ul. Tatrzańska 105 93-279 Łódź 10,00

czytaj dalej »

I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

15 listopada 2024

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza logopedów ze szkół i przedszkoli na I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia które odbędzie się 20 listopada ( środa ) 2024 r. godz. 15 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania: 1. Nawiązanie współpracy logopedów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z logopedami szkolnymi. 2. Badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach, prezentacja pomocy do diagnozy. 3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania. Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska dyrektor PCE

czytaj dalej »