Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu

Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu się. Skuteczność i przyjemność w jednym.

Jak sprawić, by nauka była skuteczna, ale przy tym nie zabierała większej części czasu wolnego? Poznaj sposoby opracowane specjalnie pod konkretny typ osobowości, dzięki którym z pewnością osiągniesz lepsze wyniki w nauce.

Aby osiągnąć sukces, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak:
– Otoczenie
– Motywacja
– Dobra organizacja czasu
– Racjonalne dostarczanie energii
– Metody uczenia się dostosowane do typu osobowości.

Oczyść otoczenie. Pozbądź się wszelkich przedmiotów rozpraszających Twoją uwagę– pozwoli Ci to lepiej się skupić i efektywniej przyswajać wiedzę.

Wiadomo także, że nasz mózg potrzebuje tlenu, by mógł prawidłowo funkcjonować. Pamiętaj więc o tym, by odpowiednio często wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczysz.

Pora nauki jest sprawą indywidualną i nie powinno narzucać się żadnych wytycznych. Dla niektórych czasem najwyższego skupienia są poranki, dla innych późna noc.

Długotrwałe uczenie się jest męczące i nie przynosi efektów. Po 1,5 godziny wysiłku koncentracja znacznie spada. Pamiętaj też o tym, że zbyt częsta zmiana otoczenia przyczynia się do spadku poziomu skupienia i umiejętności zapamiętywania. Najbardziej efektywny dla mózgu układ to 30 minut nauki / 5 minut odpoczynku.

Przed rozpoczęciem nauki powinniśmy zawsze wyznaczyć sobie cel. Może to być na przykład opracowanie rozdziału lub kilku tematów. Wyznaczanie sobie celów pozwala na lepsze zorganizowanie czasu. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę! Jeśli już musisz opanować jakiś materiał – rób to sukcesywnie i skutecznie.

Niezależnie od typu osobowości, którym jesteś, musisz przede wszystkim orientować się czego dotyczy materiał, którego się uczysz – aktywny udział w zajęciach.

W aspekcie uczenia się wyróżniamy następujące typy osobowości:

SŁUCHOWIEC

Jeśli jesteś słuchowcem uważanie na lekcji to podstawa. Słuchaj nauczyciela i analizuj w myślach to, co on mówi. Warto zadawać pytania, żeby jeszcze bardziej orientować się w temacie omawianym na lekcji. Gdy uczysz się do sprawdzianu lub odpowiedzi, wypowiadaj na głos to, co zapamiętałeś z danego działu, a potem porównuj z tym, co masz w zeszycie lub podręczniku. Czytaj też na głos notatki, słówka z języka obcego, bądź wiersz który musisz wygłosić na lekcji.

Temu typowi osobowości w czasie nauki pomaga muzyka

WZROKOWIEC

Jeśli jesteś wzrokowcem na lekcjach zapisuj najważniejsze wiadomości przekazane przez nauczyciela, podkreślaj to, co istotne. Gdy boisz się, że nie nadążysz, pisz w brudnopisie, a w domu przepisz do zeszytu, by wyglądało to estetycznie. Użyj w swych notatkach kolorów, by później wzrok koncentrował się na tym co najważniejsze. To samo dotyczy nauki w domu – zakreślaj i zaznaczaj kolorem pojęcia i ważne informacje. Gdy uczysz się z podręcznika, przepisz na kartkę te rzeczy, które będą przydatne na sprawdzianie, dzięki temu dodatkowo utrwalisz materiał.

Wzrokowcy powinni uczyć się poprzez sporządzanie rysunków, wykresów czy map myślowych.

KINESTETYK (RUCHOWIEC)

Ostatnim typem osobowości w aspekcie uczenia się jest kinestetyk (ruchowiec). Jeśli jesteś osobą, która często gestykuluje i chce być ciągle w ruchu, to wykorzystaj to w nauce. Na zajęciach może nie wypada wykonywać gwałtownych ruchów, gdy nauczyciel prowadzi lekcję, ale jeśli zostaniesz wywołany do odpowiedzi, podkreśl swoje słowa gestami, zarysuj kształt tego, o czym mówisz. Zapamiętujesz to, co sam wykonasz, więc angażuj swoje ciało podczas czytania lub powtarzania materiału. Wizualizuj sobie to, o czym się uczysz, rysuj w powietrzu konkretne obrazy, naśladuj emocje towarzyszące wydarzeniom, które musisz zapamiętać, chodź po pokoju w trakcie nauki. Pamięta to, co sam wykonał.

Natomiast nie powinniśmy skupiać się tylko na jednym stylu uczenia się. Wskazane jest aby korzystać ze wszystkich, zachowując odpowiednie proporcje pamiętając o swoim typie osobowości.

Oprócz powyższych metod, związanych z określonym typem osobowości, istnieją jeszcze inne, które możesz wykorzystać.

Taktyka skojarzeń. Gdy się uczysz, warto skojarzyć przyswojone informacje z zastępczym słowem, opisem sytuacji lub utworzyć wierszyk z wyrażeniem czy wydarzeniem, które musisz znać. Najczęściej wykorzystuje się skojarzenia w nauce języka obcego. Tak zapamiętane informacje zostaną z tobą na dłużej, a ty znajdziesz w nauce nutkę zabawy.

Prawdą jest, że każdy z nas w codziennym życiu korzysta ze swojej wyobraźni.

Można zaryzykować pewne stwierdzenie – wyobraźnia jest kluczem do nauki – nauka to klucz do potęgi.

Opracowanie:
Paulina Pietruszka
Oligofrenopedagog

Czytaj również

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających w 2023/2024 roku

2 kwietnia 2025

Podsumowanie działalność Zespołów Orzekających przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze. W 2023/2024  roku specjaliści działający w Zespole Orzekającym zebrali się 20 razy, 13 posiedzeń zgodnych z harmonogramem oraz 7 posiedzeń nadzwyczajnych. Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje się w sytuacji konieczności wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania na krótki czas. Wydano 162 orzeczenia różnego typu i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. To jest o 12 orzeczeń mniej niż w roku szkolnym 2022/2023. W Systemie Informacji Oświatowej mamy wprowadzonych 1164 orzeczenia i opinie różnego typu. Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  1. Orzeczenia o potrzebie  kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ( lekkie, umiarkowane, znaczne  ) – 19,
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera – 39,
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe widzenie – 8,
  4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe słyszenie – 2,
  5. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze sprzężoną niepełnosprawnością – 31,
  6. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – 16,
  7. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego – 1,
  8. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym – 12,
  9. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją – 13,
  10. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/zespołowych – 1,
  11. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju –
 

czytaj dalej »

III spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

14 kwietnia 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza  pedagogów na III spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 23 kwietnia ( środa ) 2025 r., w  godz. od 12 do 14 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania:

  1. Omówienie planowanych zmian w wydawaniu orzeczeń i opinii – projekt rozporządzenia.
  2. Kwestionariusze Szkolnej Oceny Funkcjonalnej.
  3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania.
Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska – dyrektor PCE.

czytaj dalej »

Bilans 2024

2 maja 2025

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2024.

czytaj dalej »