Nowe możliwości diagnostyczne w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

Specjaliści z Poradni oferują diagnozę w oparciu o Neuroflow – Diagnoza Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego ( CAPD ).

Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą  Neuroflow podzielona jest na kilka etapów:

  1. Szczegółowy wywiad – Provider Neuroflow zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji
  2. Ocena czułości słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzi czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który otrzymają Państwo na koniec badania diagnostycznego.
  3. Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
    • dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe,
    • dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych,
    • dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych.

Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.

  1. Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD Provider na tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne informacje:
    • jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane,
    • co badają poszczególne testy,
    • jakie wyniki uzyskało dziecko.

Wyniki testów z literką „L” oznaczają wynik poniżej normy dla wieku dziecka.

Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez Providera analiza wyników diagnozy i podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów  dziecka informacje.

Raport z naszego badania oznaczony jest logiem Neuroflow, zawiera unikalny kod diagnozy, który znajduje się w ramce nad nazwiskiem dziecka, podpisany jest przez certyfikowanego Providera Neuroflow, tzn. system drukuje imię i nazwisko Providera wraz z numerem jego certyfikatu.

  1. Jeśli rodzice wspólnie z Providerem zdecydują o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas zostaną poinformowani o:
    • wymaganiach technicznych (m.in. odpowiedni komputer, szerokopasmowe łącze internetowe),
    • cenie każdego z  etapów (nie każde dziecko musi przejść wszystkie etapy),
    • roli jaką pełni rodzic w procesie ćwiczeń wyższych funkcji słuchowych,
    • zobaczą demonstracyjny, skrócony trening, która pokaże rodzicom jakie zadania spotkają w trakcie sesji terapeutycznych prowadzonych w domu i wyjaśni jak ćwiczyć z dzieckiem.
  2. Po każdym etapie treningu zalecana jest diagnoza kontrolna, która oceni postępy dziecka.

Diagnoza prowadzona w PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej jest bezpłatna. O kontynuacji treningu i terapii decyzje podejmują rodzice.

Providerami są:
Bernarda Kurczewska – logopeda, surdopedagog.

Monika Maciaszek – neurologopeda.

Załączniki

# Plik Wielkość pliku Pobrania
1 pdf CAPD - Ulotka informacyjna 2 MB 10
2 pdf CAPD - plakat informacyjny 607 KB 11

Czytaj również

Bezpłatne badania testem ADOS-2

10 maja 2024

Specjaliści z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze realizują bezpłatne badania wystandaryzowanym testem ADOS – 2, który sanowi ,,złoty standard” wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). ADOS-2 stanowi częściowo ustrukturyzowany, wystandaryzowany protokół obserwacji. Narzędzie obejmuje zestaw prób prowokujących osobę badaną do określonych zachowań społecznych, co umożliwia obserwowanie jej w trakcie naturalnie przebiegającej interakcji z badającym. Wymaga posługiwania się wystandaryzowanym zestawem pomocy i kierowania się ściśle zdefiniowanymi kryteriami oceny, ale procedurę badania charakteryzuje znaczny stopień elastyczności. Składa się z pięciu modułów (wersji) przeznaczonych dla badanych różniących się wiekiem i poziomem rozwoju ekspresji językowej. Na podstawie obserwacji diagnosta ocenia różne aspekty zachowania, reprezentujące pięć kategorii: Język i komunikacja, Wzajemność w interakcjach społecznych, Zabawa/Wyobraźnia, Zachowania stereotypowe i sztywne zainteresowania, Inne zachowania odbiegające od normy. Oprócz danych jakościowych w efekcie badania uzyskuje się wyniki ilościowe w dwu skalach: Afekt społeczny oraz Ograniczone i powtarzane zachowanie, a także wynik całkowity. Porównanie tego wyniku z odpowiednim dla danego modułu progiem odsiewowym pozwala na określenie, czy zachowanie badanego wskazuje, czy nie wskazuje na zaburzenia ze spektrum autyzmu, a w przypadku najmłodszych badanych (w wieku poniżej 31 miesięcy) – na określenie stopnia, w jakim zachowanie dziecka budzi niepokój. W odniesieniu do badanych w wieku powyżej 30 miesięcy oblicza się też na podstawie wyniku całkowitego wynik porównawczy, wyrażony w skali 1-10, wskazujący na nasilenie zaburzeń i pozwalający na porównania interindywidualne. Źródło: Pracownia Testów Psychologicznych w Warszawie.

czytaj dalej »

Poradniki dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu

15 maja 2024

Zachęcamy do zapoznania się z ,,Poradnikiem dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu” oraz z ,,Poradnikiem dla nauczycieli. Praca z dziećmi w spektrum autyzmu”. Poradniki powstały dzięki współpracy Fundacji ING Dzieciom a Fundacją SYNAPSIS.

czytaj dalej »

Informacja - weekend majowy

29 kwietnia 2024

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze informuje, że w dniach 01.05.2024 r. do 03.05.2024 r. oraz 30 – 31.05.2024 r. Powiatowe Centrum Edukacji będzie nieczynne - urlopy wypoczynkowe pracowników. Za utrudnienia przepraszamy!

czytaj dalej »