O trudnych emocjach dzieci

Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci?

Trudne zachowania to takie zachowania, które przeszkadzają dorosłym i dzieciom. Towarzyszy im wiele nieprzyjemnych emocji. Wpływają one negatywnie na relację rodzica z dzieckiem.

Trudne zachowania mogą pojawiać się gdy:
– inne są dążenia dziecka i dorosłego;
– żadna ze stron nie chce ustąpić;
– dziecko już wcześniej osiągnęło swój cel poprzez zwiększenie oporu;
– dorosły nie rozumie tego co dzieje się z dzieckiem;
– rodzice nie wiedzą jakiego zachowania oczekują od dziecka w danej sytuacji;
– dziecko nie zna innego sposobu poradzenia sobie z sytuacją;
– rodzice nie są spójni wychowawczo (np. mama mówi „Możesz odwiedzić kolegę” ,
a tata w tym samym czasie „Nie zgadzam się, żebyś poszedł do kolegi”).

Pomocny schemat przy podjęciu próby radzenia sobie z trudnym zachowaniem
1. Spróbuj dokładnie opisać sytuację, która poprzedziła pojawienie się trudnego zachowania (gdzie, kiedy, jaka była pora, kto był wtedy obecny).
2. Postaraj się dokładnie opisać trudne zachowanie (to co widzisz i słyszysz, bez oceniania).
3. Opisz jakiego zachowania oczekujesz w danej sytuacji.
4. Pomyśl, co możesz zrobić, aby trudne zachowanie nie występowało.
5. Omów z dzieckiem, jakiego zachowania od niego oczekujesz w konkretnej sytuacji.
6. Zastosuj połączenie technik: wydawanie polecenia, nagradzanie pożądanego zachowania (dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka) oraz ignorowania zachowania niepożądanego.
7. Zaobserwuj czy w ciągu dwóch tygodni zmniejszyła się ilość oraz nasilenie trudnych zachowań dziecka. Jeśli nie zauważyłeś żadnych zmian w zachowaniu dziecka oznacza to, że interwencja nie jest wystarczająca. Zweryfikuj swoje działania.
8. Jeśli ignorowanie zachowania z jednoczesnym nagradzaniem jest mało efektywne rozpocznij jednoczesną procedurę nagradzania pożądanego zachowania oraz wyciągania konsekwencji z zachowania niewłaściwego.
9. Zastosuj konsekwencje naturalne ( bezpośrednio związane z nieprzyjemnym wydarzeniem np. naprawienie wyrządzonej szkody „zniszczyłeś książkę – musisz ją odkupić”, wykonanie jakiejś czynności dodatkowo „spóźniłeś się na obiad – musisz go sobie odgrzać”) lub zegarkowe „tyle minut ile później wrócisz do domu, odbierzesz sobie z kolejnego wyjścia”. W przypadku kiedy nie można zastosować konsekwencji naturalnych skorzystaj z konsekwencji regulaminowych (nie mają one bezpośredniego związku z wydarzeniem np. odebranie przywilejów, wykonanie dodatkowej pracy na rzecz domu).

Opracowała:
Kamila Dzikowska
Psycholog

Czytaj również

Informacja

13 października 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji informuje, że w dniu 14 października 2025 roku  z okazji Dnia Edukacji Narodowej placówka będzie czynna do godziny 14.

czytaj dalej »

Zaproszenie na szkolenie online

27 października 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze w ramach wsparcia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego serdecznie zaprasza wszystkich zainteresowanych nauczycieli na szkolenie w formule online nt: "Fonoholizm i uzależnienie od telefonów komórkowych. Psychospołeczne skutki, praktyczne sposoby rozwiązań" które odbędzie się 14 listopada ( piątek ) 2025 r., rozpoczęcie godz. 15;30 Praca na platformie Clickmeeting. Szkolenie poprowadzi: dr Maciej Dębski Fundacja ,,Dbam o Mój Zasięg”. Cel szkolenia: Zwiększenie świadomości na temat skutków fonoholizmu oraz wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia do przeciwdziałania temu zjawisku. Spodziewane rezultaty: Rozróżnianie uzależnień behawioralnych i chemicznych. Identyfikacja objawów fonoholizmu wśród uczniów. Wdrożenie praktycznych strategii zarządzania użyciem smartfonów w szkole i domu. Zrozumienie roli relacji i rytuałów w budowaniu higieny cyfrowej. Zakres tematyczny szkolenia: Wisły kijem nie zawrócisz – jaki stosunek powinniśmy przyjąć wobec nowych technologii? Czym są uzależnienia behawioralne i czym różnią się od uzależnień chemicznych? Fonoholizm – uzależnienie od telefonu komórkowego. Anatomia, skala zjawiska, psychospołeczne determinanty, najważniejsze symptomy. Jakie są negatywne konsekwencje nadużywania smartfonów? W jaki sposób radzić sobie z problemem nadużywania telefonów komórkowych w szkole i w domu? Rama – rytuał – relacje. Czym jest idea 3xR i dlaczego w świecie cyfrowym tak ważne są relacje osobiste? Jak zarządzać smartfonami w szkole? Zgłoszenia przyjmujemy w PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej pod nr tel.75 645 02 44 lub kom. 601646072 do 12 listopada 2025 roku. Należy podać imię i nazwisko oraz adres e – mail, na który zostanie podany link do szkolenia. Liczba miejsc ograniczona! Serdecznie zapraszamy!

czytaj dalej »

Harmonogram pracy PCE od 1 września 2025

4 września 2025

Poniżej znajdą Państwo dokument z informacjami dotyczącymi godzin pracy PCE od dnia 1 września 2025.

czytaj dalej »