Ograniczenie w funkcjonowaniu PCE

Szanowni rodzice/opiekunowie oraz nauczyciele/wychowawcy.

Od 22.03.2021 r. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kamiennej Górze, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 ogranicza swoją działalność terapeutyczną. Ponieważ nadal działamy w sytuacji panującej pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 obowiązują nas wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego. W związku z tym zmuszeni jesteśmy dostosować naszą pracę do w/w wymogów. Przedstawiam Państwu obowiązujące od 22.03.2021 r. zasady przyjmowania klientów w naszej poradni:

I. OBOWIĄZUJĄCE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE:

1. Przyjmowane są wyłącznie dzieci zdrowe, przyprowadzane przez zdrowego rodzica – opiekuna. Katar, kaszel, gorączka wyklucza dziecko z badań.

2. Każda osoba wchodząca do poradni ( dorosły i dziecko ) ma bezwzględnie obowiązek zdezynfekować ręce w korytarzu przy wejściu, jeżeli posiada nałożone rękawiczki również należy je zdezynfekować oraz nałożyć maseczkę ( maseczki nie obowiązują dzieci do lat 4 ).

3. Na terenie poradni może przebywać tylko jedna osoba dorosła, towarzysząca dziecku.

4. W pomieszczeniach placówki należy zachować odpowiednia odległość, tj. minimum 1,5 m. W sekretariacie może przebywać tylko jeden klient.

5. Pracownik obsługi dokonuje dezynfekcji klamek, wyłączników, uchwytów krzeseł, blatów oraz innych używanych sprzętów w pomieszczeniach placówki.

6. Specjaliści podczas badań są ubrani w maseczki i/lub przyłbice oraz posiadają na rękach rękawiczki.

1. II. ZASADY PRACY PORADNI W CZASIE PANDEMII:

1. Diagnozy będą przeprowadzane w następującej kolejności, bez względu na termin złożenia zgłoszenia do poradni:

a) W celu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

b) W celu wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/ zespołowych.

c) W celu wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.

d) W celu wydania opinii o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia.

e) W celu wydania opinii o dojrzałości szkolnej.

f) Pozostałe opinie i informacje.

1. Terapia logopedyczna oraz niezbędne ( pilne ) terapie psychologiczne, pedagogiczne są prowadzone w formie zdalnej przy użyciu skype, WhatsApp lub drogą mailową.

2. Pracownicy poradni pełnią dyżury telefoniczne zgodnie z harmonogramem pracy pod numerem tel. 601 646 072 oraz 75 645 02 44.
W godzinach od 9.00 do 12.00 od poniedziałku do piątku dyżur pełni dyrektor PCE – PPP mgr Bernarda Kurczewska.

1. Nasi specjaliści dostępni są również dla Państwa drogą mailową od poniedziałku do piątku:

Psycholog – mgr Anna Poborca – a.poborca-pce@o2.pl

Psycholog – mgr Joanna Knauber – Schmer – j.knauber-schmer-pce@o2.pl

Psycholog – mgr Aleksandra Rawska – a.rawska-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Magdalena Kożuch – m.kozuch-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Joanna Wilk – j.wilk-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Paulina Pietruszka – p.pietruszka-pce@o2.pl

Logopeda – mgr Monika Maciaszek – m.maciaszek-pce@o2.pl

Logopeda – mgr Bożena Morawiec – b.morawiec-pce@o2.pl

III. ZGŁOSZENIE NA DIAGNOZĘ:

1. Zgłoszenia do Poradni celem uzyskania diagnozy prosimy pobierać ze strony internetowej poradni, gdzie znajdują się one w zakładce „druki do pobrania” lub w placówce oświatowej, do której dziecko/uczeń uczęszcza.

2. Wypełniony i podpisany wniosek ( 2 strony ) należy zeskanować i przesłać mailem
( pcekamgora@o2.pl ) lub listownie na adres poradni. W przypadku braku możliwości zeskanowania, proszę wypełnić komputerowo ( druk jest w formie edytowalnej ) i przesłać bez podpisu, który zostanie przez Państwa uzupełniony bezpośrednio przed badaniem.

3. W razie wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny.

IV. WYWIAD Z RODZICEM I OMÓWIENIE BADAŃ:

1. Wywiady oraz omówienie badań z rodzicami mogą odbywać się zdalnie w formie telefonicznej, mailowej lub przy pomocy SKYPU.

V. DIAGNOZA/KONSULTACJA W PORADNI:

1. Na badania przyjmowane są tylko osoby wcześniej umówione, po rozmowie ze specjalistą
i wypełnieniu ankiety dotyczącej ryzyka kontaktu z chorymi, bądź przebywającymi
w kwarantannie oraz złożeniu oświadczenia o wyrażeniu zgody na badanie w istniejących warunkach epidemiologicznych.

2. Badanie lub konsultacja odbywa się punktualnie o umówionej godzinie. Spóźnienia nie mogą być uwzględniane z uwagi na czas potrzebny na dezynfekcję.

3. Dzieci na badania przynoszą własne kredki, ołówki, długopisy, nożyczki i temperówkę.

4. Rodzic po przyprowadzeniu dziecka do Poradni wychodzi i przychodzi o wyznaczonej przez pracownika godzinie.

5. Po każdej osobie pomieszczenie jest wietrzone i odkażane.

6. Wymaganą dokumentacją jest obowiązkowa opinia szkoły/ przedszkola ( o ile dziecko do niej uczęszcza ) w przypadku wydania orzeczenia lub opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz zindywidualizowanej ścieżce kształcenia wraz z zaświadczeniem lekarskim ( wzór zaświadczenia do pobrania ze strony internetowej poradni ).

7. Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na druku poradni przez lekarza specjalistę lub lekarza pediatrę w oparciu o dokumentację specjalistyczną. Zaświadczenie ważne jest przez 30 dni.

8. Dopuszcza się również dokumentację medyczną na innych drukach.

9. Po zakończonym badaniu, rodzic pobiera ze strony internetowej wniosek o wydanie orzeczenia/ opinii o wwrd lub otrzymuje go w poradni, wypełnia i składa w sekretariacie placówki.

10. Prosimy, by rodzic/ opiekun wcześniej przygotował dziecko do nietypowych warunków badania.

VI. JAK NALEŻY PRZYGOTOWAĆ DZIECKO NA BADANIE W CZASIE PANDEMII?

1. Wdrażać do częstego mycia rąk, nosić maseczkę lub przyłbicę oraz rękawiczki, by dziecko oswoiło się z tą sytuacją i na zasadzie naśladownictwa, również uznało to za rzecz niezbędną.

2. Należy wdrażać dziecko do unikania zgromadzeń, zachowania dystansu wobec osób spoza rodziny.

3. Uprzedzić dziecko o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących podczas badania, szczególnie o tym, iż osoba badająca również będzie nosić maseczkę, rękawiczki i przyłbicę.

Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze przywróci pełne funkcjonowanie gdy tylko będzie to możliwe i bezpieczne dla naszych podopiecznych oraz pracowników.

 

Dyrektor oraz pracownicy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Kamiennej Górze.

Czytaj również

Koncepcja i zadania poradni

25 września 2023

Szanowni Państwo! Wszelkie badania i porady w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze są bezpłatne i dobrowolne. Aby uruchomić procedurę przyjęcia dziecka do Poradni konieczne jest pisemne złożenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej lub elektronicznej wypełnionego i podpisanego przez rodzica lub opiekuna prawnego. Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kamiennej Górze jest Powiat Kamiennogórski. Terenem działania poradni jest: Miasto Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Lubawka, Gmina Marciszów.

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI

WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA.

W szczególności: 1. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-7. 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych, podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu Platformą Badań Zmysłów. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno-pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno- szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania za rok szkolny 2022/2023

25 września 2023

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci działających w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze za rok szkolny 2022/2023. W roku szkolnym 2022/2023 zajęciami wwrd objęto 35 dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Wszystkie dzieci miały wydane przez Zespoły Orzekające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. W ramach wwrd realizowano 4 lub 5 godzin specjalistycznego wsparcia w miesiącu w zależności od zdiagnozowanej niepełnosprawności. W zajęcia zaangażowani byli: 4 psychologów, 3 pedagogów specjalnych, 3 logopedów  i fizjoterapeuta. Liczba realizowanych godzin:

  1. Zajęcia psychologiczne –  40 godzin w miesiącu,
  2. Zajęcia pedagogiczne –    32 godziny w miesiącu,
  3. Arteterapia indywidualna – 9 godzin w miesiącu,
  4. Zajęcia logopedyczne –   42 godziny w miesiącu,
  5. Rehabilitacja ruchowa –  20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci ).
Łączna liczba realizowanych godzin miesięcznie –   141 godzin. Roczniki dzieci: 2021 r. – 4 2020 r. – 3 2019 r. – 4, 2018 r. – 5, 2017 r. – 10, 2016 r. – 8 2015 r. – 1 Rodzaje niepełnosprawności dzieci objętych zajęciami wwrd:
  1. Autyzm, zespół Asperegra – 12,
  2. Afazja motoryczna – 5,
  3. Niepełnosprawność ruchowa – 7,
  4. Rozszczep całkowity – 3,
  5. Wada słuchu ( niesłyszenie, słabe słyszenie ) – 1,
  6. Niepełnosprawności sprzężone – 6,
  7. Niepełnosprawność intelektualna – 1.

czytaj dalej »

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających w 2022/2023 roku

25 września 2023

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających  działających przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w 2022/2023 roku. Najważniejszą działalnością PCE – PPP niosącą za sobą skutki prawne i ekonomiczne  jest  praca Zespołu Orzekającego. W 2022/2023  roku specjaliści działający w Zespole Orzekającym zebrali się 15 razy ( 3 posiedzenia nadzwyczajne) i wydali 174  orzeczenia różnego typu i opinie o wwrd. W porównaniu z poprzednim rokiem 2021/2022 , w którym wydano 142 orzeczenia, zauważalny jest wzrost liczby wydanych orzeczeń o 32 orzeczenia, co stanowi wzrost o 18,5 %. Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  1. Orzeczenia o potrzebie  kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ( lekkie, umiarkowane, znaczne  ) – ,
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera – ,
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe widzenie – 7,
  4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe słyszenie – 5,
  5. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze sprzężoną niepełnosprawnością – 7,
  6. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – 21,
  7. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym – ,
  8. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją – ,
  9. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/zespołowych – .
  10. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – ,
W roku szkolnym 2022/2023 został zmieniony wniosek o wydanie orzeczenia. Zawarto dodatkowe informacje dotyczące terminów badań. Wydanie orzeczenia jest decyzją administracyjną. Czas wydania orzeczenia od chwili wpłynięcia wniosku ze wszystkimi załącznikami o jego wydanie wynosi 30 dni kalendarzowych.

czytaj dalej »