Ograniczenie w funkcjonowaniu PCE

Szanowni rodzice/opiekunowie oraz nauczyciele/wychowawcy.

Od 22.03.2021 r. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kamiennej Górze, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 ogranicza swoją działalność terapeutyczną. Ponieważ nadal działamy w sytuacji panującej pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 obowiązują nas wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego. W związku z tym zmuszeni jesteśmy dostosować naszą pracę do w/w wymogów. Przedstawiam Państwu obowiązujące od 22.03.2021 r. zasady przyjmowania klientów w naszej poradni:

I. OBOWIĄZUJĄCE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE:

1. Przyjmowane są wyłącznie dzieci zdrowe, przyprowadzane przez zdrowego rodzica – opiekuna. Katar, kaszel, gorączka wyklucza dziecko z badań.

2. Każda osoba wchodząca do poradni ( dorosły i dziecko ) ma bezwzględnie obowiązek zdezynfekować ręce w korytarzu przy wejściu, jeżeli posiada nałożone rękawiczki również należy je zdezynfekować oraz nałożyć maseczkę ( maseczki nie obowiązują dzieci do lat 4 ).

3. Na terenie poradni może przebywać tylko jedna osoba dorosła, towarzysząca dziecku.

4. W pomieszczeniach placówki należy zachować odpowiednia odległość, tj. minimum 1,5 m. W sekretariacie może przebywać tylko jeden klient.

5. Pracownik obsługi dokonuje dezynfekcji klamek, wyłączników, uchwytów krzeseł, blatów oraz innych używanych sprzętów w pomieszczeniach placówki.

6. Specjaliści podczas badań są ubrani w maseczki i/lub przyłbice oraz posiadają na rękach rękawiczki.

1. II. ZASADY PRACY PORADNI W CZASIE PANDEMII:

1. Diagnozy będą przeprowadzane w następującej kolejności, bez względu na termin złożenia zgłoszenia do poradni:

a) W celu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

b) W celu wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/ zespołowych.

c) W celu wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.

d) W celu wydania opinii o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia.

e) W celu wydania opinii o dojrzałości szkolnej.

f) Pozostałe opinie i informacje.

1. Terapia logopedyczna oraz niezbędne ( pilne ) terapie psychologiczne, pedagogiczne są prowadzone w formie zdalnej przy użyciu skype, WhatsApp lub drogą mailową.

2. Pracownicy poradni pełnią dyżury telefoniczne zgodnie z harmonogramem pracy pod numerem tel. 601 646 072 oraz 75 645 02 44.
W godzinach od 9.00 do 12.00 od poniedziałku do piątku dyżur pełni dyrektor PCE – PPP mgr Bernarda Kurczewska.

1. Nasi specjaliści dostępni są również dla Państwa drogą mailową od poniedziałku do piątku:

Psycholog – mgr Anna Poborca – a.poborca-pce@o2.pl

Psycholog – mgr Joanna Knauber – Schmer – j.knauber-schmer-pce@o2.pl

Psycholog – mgr Aleksandra Rawska – a.rawska-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Magdalena Kożuch – m.kozuch-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Joanna Wilk – j.wilk-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Paulina Pietruszka – p.pietruszka-pce@o2.pl

Logopeda – mgr Monika Maciaszek – m.maciaszek-pce@o2.pl

Logopeda – mgr Bożena Morawiec – b.morawiec-pce@o2.pl

III. ZGŁOSZENIE NA DIAGNOZĘ:

1. Zgłoszenia do Poradni celem uzyskania diagnozy prosimy pobierać ze strony internetowej poradni, gdzie znajdują się one w zakładce „druki do pobrania” lub w placówce oświatowej, do której dziecko/uczeń uczęszcza.

2. Wypełniony i podpisany wniosek ( 2 strony ) należy zeskanować i przesłać mailem
( pcekamgora@o2.pl ) lub listownie na adres poradni. W przypadku braku możliwości zeskanowania, proszę wypełnić komputerowo ( druk jest w formie edytowalnej ) i przesłać bez podpisu, który zostanie przez Państwa uzupełniony bezpośrednio przed badaniem.

3. W razie wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny.

IV. WYWIAD Z RODZICEM I OMÓWIENIE BADAŃ:

1. Wywiady oraz omówienie badań z rodzicami mogą odbywać się zdalnie w formie telefonicznej, mailowej lub przy pomocy SKYPU.

V. DIAGNOZA/KONSULTACJA W PORADNI:

1. Na badania przyjmowane są tylko osoby wcześniej umówione, po rozmowie ze specjalistą
i wypełnieniu ankiety dotyczącej ryzyka kontaktu z chorymi, bądź przebywającymi
w kwarantannie oraz złożeniu oświadczenia o wyrażeniu zgody na badanie w istniejących warunkach epidemiologicznych.

2. Badanie lub konsultacja odbywa się punktualnie o umówionej godzinie. Spóźnienia nie mogą być uwzględniane z uwagi na czas potrzebny na dezynfekcję.

3. Dzieci na badania przynoszą własne kredki, ołówki, długopisy, nożyczki i temperówkę.

4. Rodzic po przyprowadzeniu dziecka do Poradni wychodzi i przychodzi o wyznaczonej przez pracownika godzinie.

5. Po każdej osobie pomieszczenie jest wietrzone i odkażane.

6. Wymaganą dokumentacją jest obowiązkowa opinia szkoły/ przedszkola ( o ile dziecko do niej uczęszcza ) w przypadku wydania orzeczenia lub opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz zindywidualizowanej ścieżce kształcenia wraz z zaświadczeniem lekarskim ( wzór zaświadczenia do pobrania ze strony internetowej poradni ).

7. Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na druku poradni przez lekarza specjalistę lub lekarza pediatrę w oparciu o dokumentację specjalistyczną. Zaświadczenie ważne jest przez 30 dni.

8. Dopuszcza się również dokumentację medyczną na innych drukach.

9. Po zakończonym badaniu, rodzic pobiera ze strony internetowej wniosek o wydanie orzeczenia/ opinii o wwrd lub otrzymuje go w poradni, wypełnia i składa w sekretariacie placówki.

10. Prosimy, by rodzic/ opiekun wcześniej przygotował dziecko do nietypowych warunków badania.

VI. JAK NALEŻY PRZYGOTOWAĆ DZIECKO NA BADANIE W CZASIE PANDEMII?

1. Wdrażać do częstego mycia rąk, nosić maseczkę lub przyłbicę oraz rękawiczki, by dziecko oswoiło się z tą sytuacją i na zasadzie naśladownictwa, również uznało to za rzecz niezbędną.

2. Należy wdrażać dziecko do unikania zgromadzeń, zachowania dystansu wobec osób spoza rodziny.

3. Uprzedzić dziecko o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących podczas badania, szczególnie o tym, iż osoba badająca również będzie nosić maseczkę, rękawiczki i przyłbicę.

Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze przywróci pełne funkcjonowanie gdy tylko będzie to możliwe i bezpieczne dla naszych podopiecznych oraz pracowników.

 

Dyrektor oraz pracownicy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Kamiennej Górze.

Czytaj również

Rozstrzygnięcie - zapytanie ofertowe nr 6/2024

30 września 2024

Kamienna Góra, 30 września 2024 r. Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na: "Zakup usługi szkoleniowej dla kadry pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze" stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest "Zakup usługi szkoleniowej dla kadry pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze" stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: Brak ofert. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 30 września 2024 r., nikt nie złożył oferty.

czytaj dalej »

Trwa nabór do Dolnośląskiego Programu Stypendialnego

8 października 2024

Szanowni Państwo Szanowni Państwo Dyrektorzy Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu zwraca się z prośbą o rozesłanie informacji przypominającej, o trwającym jeszcze naborze wniosków do Dolnośląskiego Programu Stypendialnego, do rodziców uczniów klas VII szkół podstawowych poprzez aplikację LIBRUS/VULCAN. Program jest szansą dla uczniów szczególnie uzdolnionych, na uzyskanie wsparcia finansowego. Szczegóły programu dostępne tutaj.

czytaj dalej »

Światowy Dzień Osób Jąkających się

21 października 2024

22 października przypada  Światowy Dzień Osób Jąkających się. Ustanowiony w lipcu 1998 roku podczas V Światowego Kongresu Osób Jąkających się w Johannesburgu, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na skalę i skomplikowanie problemu, jakim jest jąkanie. W Polsce ten dzień jest obchodzony od 2006 roku pod patronatem Polskiego Związku Logopedów.  Jąkanie jest niepłynnością mówienia, w której obserwuje się powtarzanie głosek, sylab, wyrazów. Jest zaburzeniem tempa, rytmu i intonacji wypowiedzi ustnej. Może mieć charakter kloniczny, toniczny, bądź mieszany. Towarzyszyć mu mogą: napięcie mięśniowe, zaburzenia w oddychaniu, tzw. „ bloki”, tiki, współruchy,  itp. Aby zrozumieć jąkanie, trzeba dostrzec jego złożoność. To zaburzenie płynności mówienia,  w którym widzimy dwa aspekty. Pierwszy  – to symptomy takie jak: powtarzanie lub wydłużanie dźwięków, głosek, sylab, słów, dodatkowe ruchy oczu, nóg lub innych części ciała, napięcia twarzy, szyi lub klatki piersiowej, brak koordynacji mówienia z oddychaniem, czasami unikanie kontaktu wzrokowego. Istota problemu tkwi  w  drugim aspekcie – natury psychologicznej. Są to reakcje psychiczne, które towarzyszą mówieniu. Wstyd, złość, zażenowanie wpływa na zwiększenie objawów obserwowanych podczas mówienia. Może również spowodować, że rozmówca wycofa się z aktywności werbalnej w pewnych sytuacjach lub całkowicie. Etiologia jąkania jest złożona i nie do końca jeszcze zbadana. Przyczyny mogą być wrodzone, a także nabyte; mają charakter neurologiczny lub też psychologiczno-rozwojowy, a nawet genetyczny. Jąkanie  stanowi ważny problem społeczny. Jąka się ok. 1% osób dorosłych oraz 4% dzieci. Jąkanie częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek (4:1). Nie ma jasnego „przepisu”, jak „wyleczyć się” z jąkania, ale można i trzeba prowadzić terapię jąkania. Niepłynność w mówieniu może wystąpić w okresie rozwoju mowy u małego dziecka – już wtedy należy zasięgnąć porady logopedy i psychologa. Logopeda postawi właściwą diagnozę, wyjaśni mechanizmy powstawania niepłynności mówienia, wskaże rodzicom sposoby pomocy dziecku podczas mówienia, wyjaśni problemy dzieci jąkających się. To, czy dziecko mówiące niepłynnie zostanie osobą jąkającą się, zależy   przede wszystkim od jego otoczenia oraz podjętych przez nie działań. W Polsce powstaje coraz więcej programów terapeutycznych, organizowane są ogólnopolskie zjazdy i turnusy rehabilitacyjne dla osób jąkających się, w większych miastach pracują grupy samopomocowe – Kluby „J”. Logopedzi i psycholodzy w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej prowadzą terapię zaburzeń płynności mowy. Prezentujemy klika ćwiczeń dla dzieci z niepłynnością mowy. Celem opanowania mówienia według powyższych gestów płynności należy stosować m.in. następujące ćwiczenia:

  1. Ćwiczenie oddechowe/ podparcia oddechowego, tzw. appoggio, np. w pozycji leżącej usprawnianie oddechu brzuszno – przeponowego, w przypadku dzieci także dmuchanie na różne przedmioty ze wskazaniem nabierania powietrza w dolną część klatki piersiowej (okolice pępka, tuż nad przeponą brzuszną), prowadzące do poszerzenia pojemności życiowej płuc.
  2. Ćwiczenia oddechowo – emisyjne (także podparcia oddechowego, utrwalanie toru oddechowego brzuszno – przeponowego) – na jednym pełnym wydechu głośno i szeptem (celem uzyskania miękkiego nastawienia głosu) przeciąganie samogłosek ustnych „a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”.
  3. Ćwiczenia płynnej realizacji połączeń samogłoskowych (na jednym pełnym wydechu, bez zwarć krtaniowych, głośno i szeptem przeciąganie samogłosek z zastosowaniem tzw. Chuchających przerywników: „chao – chao – cho, chaou – chaou –chu, chae – chae – che, chrei – chrei –chi, chaeyi – chaeyi – chy”, w różnej tonacji, a także ćwiczenie bez zwarć krtaniowych połączeń samogłosek: „aoueiy – aoueiy …”.
  4. Ćwiczenia w mówieniu (terapeutyczne czytanie tekstu odpowiedniego dla wieku pacjenta, terapeutyczne zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania, terapeutyczne opowiadanie na temat ilustracji itp. – śpiewem, tzw. Sposobem pantomimicznym, szeptem i mową głośną – tu: z kontrolą wzrokową na monitorze lub w lustrze, czterokrotnie powtarzanie tych samych wypowiedzi z próbą stosowania gestów płynności).
  5. Ćwiczenia szerokiego i miękkiego otwierania i zamykania ust oraz warg (celem uzyskania pełniejszej wyrazistości mówienia oraz zapobiegania występowaniu skurczów warg i języka, a także lepszej emisji głosu).
  6. Śpiewanie piosenek, recytowanie ich szeptem, potem głośno (celem przeniesienia zjawisk melodyjnych i szeptanych na głośne mówienie).
  7. Ćwiczenia delikatnego startu mowy (szczególnie przy wymawianiu wyrazów z głoskami: „p”, „b”, „t”, „d”, „k”, „g” i innych w nagłosie.
Powyższe ćwiczenia powinny być stosowane nie tylko w gabinecie logopedycznym, ale także w domu pod kontrolą drugiej osoby. Zachęcamy do korzystania  z informacji na stronie Polskiego Związku Logopedów pod adresemhttp://www.logopeda.org.pl/.

czytaj dalej »