Podsumowanie działalności zespołów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

Dyrektor PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej przedstawia podsumowanie pracy zespołów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dzieci za rok szkolny 2019/2020. Zachęcamy do zapoznania się.

Działalność zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( wwrd ) w roku szkolnym 2019/2020.

Pracownicy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze prowadzili na terenie placówki terapię wczesnego wspomagania rozwoju dla 36 dzieci ( to jest o 8 dzieci więcej niż w roku poprzednim ), zgodnie z wydanymi przez Zespół Orzekający opiniami o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, realizując z nimi 142 godziny terapii miesięcznie.

Dzieci objęte wwrd miały zajęcia w wymiarze 5 godzin miesięcznie z psychologiem, pedagogiem, tyflopedagogiem, logopedą, rehabilitantem ruchowym, dogoterapię grupową, arteterapię indywidualną oraz możliwość bezpłatnego korzystania z basenu dla dzieci i ich opiekunów.

Dla rodziców dzieci objętych zajęciami wwrd prowadzimy Grupę Wsparcia. W roku szkolnym 2019/2020 odbyło się 1 spotkanie Grupy, na którym zostały przedstawione i podpisane programy terapeutyczne dla dzieci. Pozostałe zaplanowane do realizacji spotkania nie doszły do skutku z powodu pandemii.

Liczba realizowanych godzin:

1. Terapia psychologiczna – 53 godziny w miesiącu,
2.Terapia pedagogiczna – 20 godzin w miesiącu,
3.Terapia tyflopedagogiczna – 9 godzin w miesiącu,
4.Arteterapia indywidualna – 2 godziny w miesiącu,
5.Terapia logopedyczna – 36 godzin w miesiącu.
6.Rehabilitacja ruchowa – 20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci )
7.Dogoterapia grupowa – 2 godziny w miesiącu.

Łączna liczba realizowanych godzin – 142 godziny.

Roczniki dzieci objętych zajęciami wwrd:

2018 r. – 3,
2017 r. – 7,
2016 r. – 3,
2015 r. – 1,
2014 r. – 3,
2013 r. – 7,
2012 r. – 5,
2011 r. – 7.

Rodzaje niepełnosprawności u dzieci objętych zajęciami wwrd:

Niepełnosprawności sprzężone – 3,
Niepełnosprawność intelektualna – 6,
Niepełnosprawność ruchowa – 9,
Afazja motoryczna – 2,
Autyzm – 5,
Zespół Aspergera – 3,
Zespół Downa – 5,
Niesłyszenie – 1,
Słabe widzenie – 2,

Czytaj również

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa

13 marca 2024

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. Ta data nie jest przypadkowa i nawiązuje do obecności u osób z zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów. Symbolem Zespołu Downa są kolorowe skarpetki będące synonimem niedopasowania społecznego i genotypowego, z jakim borykają się osoby z zespołem Downa. Święto to zostało ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, natomiast od 2012 roku organizowane jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Ideą tego święta jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na osoby z zespołem Downa i ich potrzeby, zwiększenie świadomości o chorobie oraz promowanie praw osób z zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym. Zespół Downa występuje u około 1 na 800-1000 noworodków. Osoby z zespołem Downa zazwyczaj charakteryzują się niepełnosprawnością intelektualną, opóźnieniem rozwoju mowy i umiejętności społecznych. Są także bardziej podatne na niektóre choroby, takie jak choroba Alzheimera, choroba serca i problemy z tarczycą. Dzięki wsparciu, edukacji i leczeniu osoby z zespołem Downa mogą prowadzić normalne i pełne życie.

czytaj dalej »

Sprawozdanie rzeczowe i finansowe z dnia 08.01.2024 r. częściowe nr II/2023

5 kwietnia 2024

Sprawozdanie z wykonania zadania z zakresu administracji rządowej Zapewnienie realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczego na obszarze powiatu określonego w porozumieniu nr MEiN/2022/DWEW/1023 zawartym w dniu 29.04.2022 r., pomiędzy Skarbem Państwa – Ministrem Edukacji i Nauki, a Powiatem Kamiennogórskim.

czytaj dalej »

Nowe możliwości diagnostyczne w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

12 kwietnia 2024

Specjaliści z Poradni oferują diagnozę w oparciu o Neuroflow - Diagnoza Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego ( CAPD ). Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą  Neuroflow podzielona jest na kilka etapów:

  1. Szczegółowy wywiad - Provider Neuroflow zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji
  2. Ocena czułości słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzi czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który otrzymają Państwo na koniec badania diagnostycznego.
  3. Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
    • dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe,
    • dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych,
    • dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych.
Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.
  1. Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD Provider na tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne informacje:
    • jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane,
    • co badają poszczególne testy,
    • jakie wyniki uzyskało dziecko.
Wyniki testów z literką „L” oznaczają wynik poniżej normy dla wieku dziecka. Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez Providera analiza wyników diagnozy i podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów  dziecka informacje. Raport z naszego badania oznaczony jest logiem Neuroflow, zawiera unikalny kod diagnozy, który znajduje się w ramce nad nazwiskiem dziecka, podpisany jest przez certyfikowanego Providera Neuroflow, tzn. system drukuje imię i nazwisko Providera wraz z numerem jego certyfikatu.
  1. Jeśli rodzice wspólnie z Providerem zdecydują o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas zostaną poinformowani o:
    • wymaganiach technicznych (m.in. odpowiedni komputer, szerokopasmowe łącze internetowe),
    • cenie każdego z  etapów (nie każde dziecko musi przejść wszystkie etapy),
    • roli jaką pełni rodzic w procesie ćwiczeń wyższych funkcji słuchowych,
    • zobaczą demonstracyjny, skrócony trening, która pokaże rodzicom jakie zadania spotkają w trakcie sesji terapeutycznych prowadzonych w domu i wyjaśni jak ćwiczyć z dzieckiem.
  2. Po każdym etapie treningu zalecana jest diagnoza kontrolna, która oceni postępy dziecka.
Diagnoza prowadzona w PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej jest bezpłatna. O kontynuacji treningu i terapii decyzje podejmują rodzice. Providerami są: Bernarda Kurczewska – logopeda, surdopedagog. Monika Maciaszek – neurologopeda.

czytaj dalej »