Sala Doświadczania Świata

Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione trzy pomieszczenia, wyposażone w świadomie skomponowane urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. SDŚ powstała dzięki projektowi napisanemu przez logopedów z PPP do Fundacji Rosa z Wrocławia. Kwota dofinansowania wyniosła około 25 tys. zł.

Jest to miejsce przede wszystkim dla:
– dzieci objętych zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju,( w roku szkolnym 2020/2021 jest ich 34 ) i innych, między innymi:
– dzieci niepełnosprawnych ruchowo,
– z niepełnosprawnością intelektualną,
– autyzmem,
– nadpobudliwością,
– z zespołem Downa,
– z zaburzeniami psychicznymi,
– niewidomych i słabo widzących.

Głównym celem terapii jest doświadczenie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie. Realizujemy je dzięki odpowiednio dobranej muzyce, grze świateł, przyjemnym zapachom czy elementom dotykowym.

Nasza oferta skierowana jest głównie do dzieci, u których zajęcia w Sali Doświadczania Świata rozwijają spostrzegawczość i kreatywność. Jest to zapewnienie dzieciom wyciszenia emocjonalnego, łagodzenia stresów, relaks, zabawę, a co się z tym wiąże – rozwój.

Przedmioty z Sali Doświadczania Świata pozostawiają swobodę i możliwość wyboru bodźców oraz czas koncentrowania się na nich.

Wyposażenie sali:
– łóżko wodne podgrzewane,
– domek lustrzany z kolumną wodną,
– podświetlane niebo,
– projektor przestrzenny,
– kula lustrzana,
– rotor z kolorami,
– kolumna wodna,
– światłowody,
– dyfuzor zapachów i olejki zapachowe,
– zestawy kolorowych zabawek dotykowych,
– źródła światła,
– magnetofon i płyty kompaktowe z muzyką relaksacyjną,
– zestawy kolorowych zabawek,
– akwarium UV,
– tapeta UV o tematyce morskiej,
– lampa UV,
– huśtawka obrotowa,
– trampolina,
– materace,
– równoważnia,
– ścieżki sensoryczne.

Sala do pracy z dziećmi ze słabym widzeniem ( ciemnia ):
– ściany i sufit pomalowane na czarny kolor,
– pufa relaksacyjna,
– tablica podświetlana do pisania flamastrami fluorescencyjnymi,
– lampki do określania kierunku ( góra, dół, w prawo, w lewo ),
– zestaw książeczek kontrastowych czarno – białych,
– głębia,
– puzzle sensoryczne, układanki w kontrastowych kolorach.

Czytaj również

Sprawozdanie rzeczowe i finansowe z dnia 08.01.2024 r. częściowe nr II/2023

5 kwietnia 2024

Sprawozdanie z wykonania zadania z zakresu administracji rządowej Zapewnienie realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczego na obszarze powiatu określonego w porozumieniu nr MEiN/2022/DWEW/1023 zawartym w dniu 29.04.2022 r., pomiędzy Skarbem Państwa – Ministrem Edukacji i Nauki, a Powiatem Kamiennogórskim.

czytaj dalej »

Światowy dzień Świadomości Autyzmu

4 kwietnia 2024

2 kwietnia obchodzony jest na całym świecie Światowy dzień Świadomości Autyzmu. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze przyłącza się do obchodów!

czytaj dalej »

Nowe możliwości diagnostyczne w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

12 kwietnia 2024

Specjaliści z Poradni oferują diagnozę w oparciu o Neuroflow - Diagnoza Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego ( CAPD ). Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą  Neuroflow podzielona jest na kilka etapów:

  1. Szczegółowy wywiad - Provider Neuroflow zapyta o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji
  2. Ocena czułości słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzi czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Wyniki tego badania zostaną umieszczone w Raporcie, który otrzymają Państwo na koniec badania diagnostycznego.
  3. Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow:
    • dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe,
    • dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych,
    • dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych.
Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.
  1. Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD Provider na tym samym spotkaniu drukuje Raport z badania i omawia go z rodzicami. Raport zawiera ważne informacje:
    • jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane,
    • co badają poszczególne testy,
    • jakie wyniki uzyskało dziecko.
Wyniki testów z literką „L” oznaczają wynik poniżej normy dla wieku dziecka. Na Raporcie znajdzie się także odręcznie wpisana przez Providera analiza wyników diagnozy i podsumowanie zawierające cenne dla nauczycieli oraz innych terapeutów  dziecka informacje. Raport z naszego badania oznaczony jest logiem Neuroflow, zawiera unikalny kod diagnozy, który znajduje się w ramce nad nazwiskiem dziecka, podpisany jest przez certyfikowanego Providera Neuroflow, tzn. system drukuje imię i nazwisko Providera wraz z numerem jego certyfikatu.
  1. Jeśli rodzice wspólnie z Providerem zdecydują o rozpoczęciu treningu Neuroflow, wówczas zostaną poinformowani o:
    • wymaganiach technicznych (m.in. odpowiedni komputer, szerokopasmowe łącze internetowe),
    • cenie każdego z  etapów (nie każde dziecko musi przejść wszystkie etapy),
    • roli jaką pełni rodzic w procesie ćwiczeń wyższych funkcji słuchowych,
    • zobaczą demonstracyjny, skrócony trening, która pokaże rodzicom jakie zadania spotkają w trakcie sesji terapeutycznych prowadzonych w domu i wyjaśni jak ćwiczyć z dzieckiem.
  2. Po każdym etapie treningu zalecana jest diagnoza kontrolna, która oceni postępy dziecka.
Diagnoza prowadzona w PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej jest bezpłatna. O kontynuacji treningu i terapii decyzje podejmują rodzice. Providerami są: Bernarda Kurczewska – logopeda, surdopedagog. Monika Maciaszek – neurologopeda.

czytaj dalej »