Sprawozdanie z pracy pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji – Biblioteki Pedagogicznej w 2023/2024 roku

W roku szkolnym 2023/2024 prowadzono działania dotyczące realizacji podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa ustalonych przez Ministra Edukacji i Nauki. Na stronie internetowej placówki w zakładce „Aktualności Oświatowe” zostały zamieszczone materiały dotyczące  kierunków polityki oświatowej państwa.

Gromadzono i udostępniano  publikacje dotyczące m.in. takich tematów:

  • Język łaciński      i edukacja klasyczna;
  • Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym;
  • Wychowawcza rola rodziny;
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.Sztuczna inteligencja;
  • Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
  • Laboratoria przyszłości;
  • Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie;
  • Wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
  • Rozwój kształcenia zawodowego;
  • Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą i inne.

Publikacje i materiały dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa były popularyzowane na wystawach tematycznych organizowanych w holu  Biblioteki oraz stronie internetowej biblioteki.

W roku sprawozdawczym pracownik miał dokonaną ocenę zajęć bibliotecznych.

Działalność pedagogiczna biblioteki jest niestety utrudniona. Obecnie nie ma w bibliotece miejsca aby przeprowadzać zajęcia edukacyjne i przyjmować tak duże grupy dzieci.

1. Realizacja planu pracy Biblioteki :

  • Opracowywanie nowości Biblioteki – Biblioteka nie zakupiła ani jednej książki w tym okresie ; książki pozyskane były tylko z darów od czytelników i wydawnictw;
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci przedszkolnych w ramach „Spotkań w Bajkolandii” (27 grup – 536 osób):
  • Zachwalanie na straganie (4 grupy – 84 osoby);
  • Dzień Głośnego Czytania – Warzywa z naszego ogródka (1grupa – 21 osób);
  • Poznajemy kosmos (2 grupy – 44 osoby);
  • 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości. Symbole narodowe (5 grup – 106 osób).
  • Bałwankowa rodzinka (5 grup – 102 osoby)
  • Tajemnicze zwierzęta – Dinozaury (4 grupy – 83 osoby)
  • Kolorowe kwiaty ( 1 grupa – 16 osób)
  • Zaczarowany świat książek (5 grup – 80 osób)
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci szkolnych (2 grupy – 57 osób)
  • Poznajemy kosmos (1 grupa – 42 osoby);
  • Kreatywnie i z wyobraźnią w Bibliotece czyli o książkach inaczej : Kamishibai jako skuteczne narzędzie promocji czytelnictwa ( 1 grupa – 15 osób);
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla szkół średnich
  • Działalność Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze. Katalogi komputerowe jako źródła informacji o zbiorach ( 4 grupy – 71 osób)
  • W serwisie internetowym Biblioteki zamieszczano informacje dotyczące:
  • akcji społecznych, konkursów i programów edukacyjnych kierowanych do nauczycieli, których organizatorami były różne instytucje, stowarzyszenia i fundacje,
  • nauczania zdalnego : polecane platformy, serwisy i strony internetowe zawierające bezpłatne i wartościowe materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów,
  • projekty: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
  • materiały edukacyjne dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa opracowane przez DBP.
  • promowanie akcji czytelniczych i konkursów: Ogólnopolska akcja Narodowe Czytanie 2023 „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa; Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania; Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych; Ogólnopolski konkurs na Scenariusz Lekcji Polonistycznej; konkursy plastyczne „Kraina naszych marzeń” oraz „Sekretne życie pszczół”;
  • raportów dla rodziców i nie tylko : Etat w sieci 2.0 – zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej. Raport 2021; Nastolatki w wirtualnym tunelu ; Dlaczego należy czytać dzieciom;
  • obchody święta nauki : 18-23 września XXVI Dolnośląski Festiwal Nauki :  Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika.
  • zbiorów przygotowanych przez DBP we Wrocławiu na ich stronie internetowej Tydzień Zakazanych Książek ; Narodowe Święto Niepodległości ; Patroni roku 2023/2024; Dzień Bezpiecznego Internetu; Sztuczna Inteligencja; Kompetencje przyszłości;
  • Zainteresowanym nauczycielom przesyłano drogą elektroniczną materiały edukacyjne i zamawiano kopie cyfrowe artykułów lub fragmentów rozdziałów z książek ( 11 skanów ) jak również sprowadzano książki w ramach wypożyczeń międzybibliotecznych ( 52 książki ).
  • Promowanie platformy Ibuk Libra – Liczba otwarć na platformie internetowej Ibuk Libra – 137 i prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl .
  • Przygotowanie wystaw tematycznych i książek w holu biblioteki : Narodowe Czytanie – „Eliza Orzeszkowa – życie i twórczość”; Dolnośląski Festiwal Nauki – Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika – życie i twórczość; Układ słoneczny; Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Nowości 2023; Dzień Bezpiecznego Internetu – Działajmy razem; Światowy Dzień Zespołu Downa; Patroni Roku 2024 – Melchior Wańkowicz; Światowy Dzień Książki; Tydzień Bibliotek w Polsce – Biblioteka na czasie”.
  • Przygotowanie wystaw prac plastycznych – 3 wystawy – 99 prac.
  • Wprowadzanie ubytków książek już wycofanych do komputerowej bazy Aleph.
  • Realizacja kwerend – 76.
  • Prowadzenie instruktażu z Alepha i Ibuk Libry – 28 osób.

2. Doskonalenie zawodowe zewnętrzne:

  • Konferencja „Technologia w edukacji”;
  • spotkania szkoleniowe organizowane w ramach samokształcenia przez pracownika Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze obejmowały:
  1. Zapoznanie się z treścią artykułów zawartych w czasopismach „Biblioteka w Szkole” oraz w zasobach Internetu Zdobyta wiedza zostanie wykorzystana podczas spotkań sieci i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz podczas zajęć z dziećmi.
  2. Zapoznanie się z platformami edukacyjnymi i stronami internetowymi promującymi sztuczną inteligencję.
  3. Zapoznanie się z twórczością Mikołaja Kopernika. Opracowanie na ich podstawie zajęć bibliotecznych .

3. Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli:
– W Bibliotece kontynuowano działalność  sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy powiatu kamiennogórskiego pod nazwą Aktywni bibliotekarze Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy. Odbyły  się dwa spotkania. Jedno spotkanie – w listopadzie , w którym wzięło udział 12 osób. Tematyka tego spotkania :
– Kreatywne wykorzystanie nowych mediów w pracy bibliotekarza : darmowe narzędzia cyfrowe w animacji, edukacji i promocji kultury i czytelnictwa – warsztaty (12 osób).

Drugie spotkanie w ramach KFB był to wyjazd studyjny do miejscowości Broumovo – Czechy. Uczestnicy wyjazdu zwiedzili klasztor oraz bibliotekę klasztorną. (15 osób)

4. Współpraca z innymi instytucjami i placówkami:

  • współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, wypożyczeń międzybibliotecznych, spotkań sieci Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy, wyjazd studyjny do Broumova;
  • „Literacki pokaz mody – Moda na książkę” – współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ich projektu „Blisko : cały październik – organizacja dwóch warsztatów, prowadzenie wykładu oraz całego pokazu „Moda na książkę”;
  • prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl oraz zamieszczanie tam przydatnych informacji i materiałów dla użytkowników biblioteki;
  • współpraca z biblioteką szkolną SP nr 1 i 2 w Kamiennej Górze – planowanie zakupów, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
  • współpraca z biblioteką szkolną Zespołu Szkół Zawodowych
    i Ogólnokształcących – planowanie zakupów, wymiana informacji związanych z NPRCz, prowadzenie zajęć edukacyjnych dla klas 5-tych technikum;
  • współpraca z Przedszkolem Nr 3 w Kamiennej Górze – udział dzieci w zajęciach bibliotecznych, promowanie czytelnictwa;
  • współpraca ze Szkołą Podstawową nr 1 – praca w komisji XII Konkursu Powiatowego Poezji Dziecięcej klas 1-3;
  • współpraca z Domem Kultury w Lubawce – praca w komisji konkursu Pegazik;
  • współpraca z innymi placówkami oświatowymi – Dziecięca Świetlica Środowiskowa – promowanie twórczości plastycznej dzieci oraz zajęć edukacyjnych;
  • współpraca z wszystkimi nauczycielami bibliotekarzami i bibliotekarzami bibliotek publicznych – przesyłanie drogą e-mailową informacji o spotkaniach Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy oraz innych informacji związanych
    z pracą bibliotek i wzajemnej współpracy;
  • współpraca z bibliotekami pedagogicznymi na Dolnym Śląsku : wypożyczenia międzybiblioteczne, przesyłanie kopii cyfrowych ( skanów ), wymiana doświadczeń i informacji drogą e-mailową.

Opracowała:
Dorota Pawłowska
nauczyciel bibliotekarz

 

 

 

Czytaj również

Trwa nabór do Dolnośląskiego Programu Stypendialnego

8 października 2024

Szanowni Państwo Szanowni Państwo Dyrektorzy Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu zwraca się z prośbą o rozesłanie informacji przypominającej, o trwającym jeszcze naborze wniosków do Dolnośląskiego Programu Stypendialnego, do rodziców uczniów klas VII szkół podstawowych poprzez aplikację LIBRUS/VULCAN. Program jest szansą dla uczniów szczególnie uzdolnionych, na uzyskanie wsparcia finansowego. Szczegóły programu dostępne tutaj.

czytaj dalej »

Światowy Dzień Osób Jąkających się

21 października 2024

22 października przypada  Światowy Dzień Osób Jąkających się. Ustanowiony w lipcu 1998 roku podczas V Światowego Kongresu Osób Jąkających się w Johannesburgu, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na skalę i skomplikowanie problemu, jakim jest jąkanie. W Polsce ten dzień jest obchodzony od 2006 roku pod patronatem Polskiego Związku Logopedów.  Jąkanie jest niepłynnością mówienia, w której obserwuje się powtarzanie głosek, sylab, wyrazów. Jest zaburzeniem tempa, rytmu i intonacji wypowiedzi ustnej. Może mieć charakter kloniczny, toniczny, bądź mieszany. Towarzyszyć mu mogą: napięcie mięśniowe, zaburzenia w oddychaniu, tzw. „ bloki”, tiki, współruchy,  itp. Aby zrozumieć jąkanie, trzeba dostrzec jego złożoność. To zaburzenie płynności mówienia,  w którym widzimy dwa aspekty. Pierwszy  – to symptomy takie jak: powtarzanie lub wydłużanie dźwięków, głosek, sylab, słów, dodatkowe ruchy oczu, nóg lub innych części ciała, napięcia twarzy, szyi lub klatki piersiowej, brak koordynacji mówienia z oddychaniem, czasami unikanie kontaktu wzrokowego. Istota problemu tkwi  w  drugim aspekcie – natury psychologicznej. Są to reakcje psychiczne, które towarzyszą mówieniu. Wstyd, złość, zażenowanie wpływa na zwiększenie objawów obserwowanych podczas mówienia. Może również spowodować, że rozmówca wycofa się z aktywności werbalnej w pewnych sytuacjach lub całkowicie. Etiologia jąkania jest złożona i nie do końca jeszcze zbadana. Przyczyny mogą być wrodzone, a także nabyte; mają charakter neurologiczny lub też psychologiczno-rozwojowy, a nawet genetyczny. Jąkanie  stanowi ważny problem społeczny. Jąka się ok. 1% osób dorosłych oraz 4% dzieci. Jąkanie częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek (4:1). Nie ma jasnego „przepisu”, jak „wyleczyć się” z jąkania, ale można i trzeba prowadzić terapię jąkania. Niepłynność w mówieniu może wystąpić w okresie rozwoju mowy u małego dziecka – już wtedy należy zasięgnąć porady logopedy i psychologa. Logopeda postawi właściwą diagnozę, wyjaśni mechanizmy powstawania niepłynności mówienia, wskaże rodzicom sposoby pomocy dziecku podczas mówienia, wyjaśni problemy dzieci jąkających się. To, czy dziecko mówiące niepłynnie zostanie osobą jąkającą się, zależy   przede wszystkim od jego otoczenia oraz podjętych przez nie działań. W Polsce powstaje coraz więcej programów terapeutycznych, organizowane są ogólnopolskie zjazdy i turnusy rehabilitacyjne dla osób jąkających się, w większych miastach pracują grupy samopomocowe – Kluby „J”. Logopedzi i psycholodzy w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej prowadzą terapię zaburzeń płynności mowy. Prezentujemy klika ćwiczeń dla dzieci z niepłynnością mowy. Celem opanowania mówienia według powyższych gestów płynności należy stosować m.in. następujące ćwiczenia:

  1. Ćwiczenie oddechowe/ podparcia oddechowego, tzw. appoggio, np. w pozycji leżącej usprawnianie oddechu brzuszno – przeponowego, w przypadku dzieci także dmuchanie na różne przedmioty ze wskazaniem nabierania powietrza w dolną część klatki piersiowej (okolice pępka, tuż nad przeponą brzuszną), prowadzące do poszerzenia pojemności życiowej płuc.
  2. Ćwiczenia oddechowo – emisyjne (także podparcia oddechowego, utrwalanie toru oddechowego brzuszno – przeponowego) – na jednym pełnym wydechu głośno i szeptem (celem uzyskania miękkiego nastawienia głosu) przeciąganie samogłosek ustnych „a”, „o”, „u”, „e”, „i”, „y”.
  3. Ćwiczenia płynnej realizacji połączeń samogłoskowych (na jednym pełnym wydechu, bez zwarć krtaniowych, głośno i szeptem przeciąganie samogłosek z zastosowaniem tzw. Chuchających przerywników: „chao – chao – cho, chaou – chaou –chu, chae – chae – che, chrei – chrei –chi, chaeyi – chaeyi – chy”, w różnej tonacji, a także ćwiczenie bez zwarć krtaniowych połączeń samogłosek: „aoueiy – aoueiy …”.
  4. Ćwiczenia w mówieniu (terapeutyczne czytanie tekstu odpowiedniego dla wieku pacjenta, terapeutyczne zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania, terapeutyczne opowiadanie na temat ilustracji itp. – śpiewem, tzw. Sposobem pantomimicznym, szeptem i mową głośną – tu: z kontrolą wzrokową na monitorze lub w lustrze, czterokrotnie powtarzanie tych samych wypowiedzi z próbą stosowania gestów płynności).
  5. Ćwiczenia szerokiego i miękkiego otwierania i zamykania ust oraz warg (celem uzyskania pełniejszej wyrazistości mówienia oraz zapobiegania występowaniu skurczów warg i języka, a także lepszej emisji głosu).
  6. Śpiewanie piosenek, recytowanie ich szeptem, potem głośno (celem przeniesienia zjawisk melodyjnych i szeptanych na głośne mówienie).
  7. Ćwiczenia delikatnego startu mowy (szczególnie przy wymawianiu wyrazów z głoskami: „p”, „b”, „t”, „d”, „k”, „g” i innych w nagłosie.
Powyższe ćwiczenia powinny być stosowane nie tylko w gabinecie logopedycznym, ale także w domu pod kontrolą drugiej osoby. Zachęcamy do korzystania  z informacji na stronie Polskiego Związku Logopedów pod adresemhttp://www.logopeda.org.pl/.

czytaj dalej »

Rozstrzygnięcie - zapytanie ofertowe nr 6/2024

30 września 2024

Kamienna Góra, 30 września 2024 r. Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na: "Zakup usługi szkoleniowej dla kadry pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze" stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest "Zakup usługi szkoleniowej dla kadry pedagogicznej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze" stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: Brak ofert. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 30 września 2024 r., nikt nie złożył oferty.

czytaj dalej »