Sprawozdanie z pracy pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji – Biblioteki Pedagogicznej w 2023/2024 roku

W roku szkolnym 2023/2024 prowadzono działania dotyczące realizacji podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa ustalonych przez Ministra Edukacji i Nauki. Na stronie internetowej placówki w zakładce „Aktualności Oświatowe” zostały zamieszczone materiały dotyczące  kierunków polityki oświatowej państwa.

Gromadzono i udostępniano  publikacje dotyczące m.in. takich tematów:

  • Język łaciński      i edukacja klasyczna;
  • Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym;
  • Wychowawcza rola rodziny;
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.Sztuczna inteligencja;
  • Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
  • Laboratoria przyszłości;
  • Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie;
  • Wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
  • Rozwój kształcenia zawodowego;
  • Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą i inne.

Publikacje i materiały dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa były popularyzowane na wystawach tematycznych organizowanych w holu  Biblioteki oraz stronie internetowej biblioteki.

W roku sprawozdawczym pracownik miał dokonaną ocenę zajęć bibliotecznych.

Działalność pedagogiczna biblioteki jest niestety utrudniona. Obecnie nie ma w bibliotece miejsca aby przeprowadzać zajęcia edukacyjne i przyjmować tak duże grupy dzieci.

1. Realizacja planu pracy Biblioteki :

  • Opracowywanie nowości Biblioteki – Biblioteka nie zakupiła ani jednej książki w tym okresie ; książki pozyskane były tylko z darów od czytelników i wydawnictw;
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci przedszkolnych w ramach „Spotkań w Bajkolandii” (27 grup – 536 osób):
  • Zachwalanie na straganie (4 grupy – 84 osoby);
  • Dzień Głośnego Czytania – Warzywa z naszego ogródka (1grupa – 21 osób);
  • Poznajemy kosmos (2 grupy – 44 osoby);
  • 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości. Symbole narodowe (5 grup – 106 osób).
  • Bałwankowa rodzinka (5 grup – 102 osoby)
  • Tajemnicze zwierzęta – Dinozaury (4 grupy – 83 osoby)
  • Kolorowe kwiaty ( 1 grupa – 16 osób)
  • Zaczarowany świat książek (5 grup – 80 osób)
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci szkolnych (2 grupy – 57 osób)
  • Poznajemy kosmos (1 grupa – 42 osoby);
  • Kreatywnie i z wyobraźnią w Bibliotece czyli o książkach inaczej : Kamishibai jako skuteczne narzędzie promocji czytelnictwa ( 1 grupa – 15 osób);
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla szkół średnich
  • Działalność Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze. Katalogi komputerowe jako źródła informacji o zbiorach ( 4 grupy – 71 osób)
  • W serwisie internetowym Biblioteki zamieszczano informacje dotyczące:
  • akcji społecznych, konkursów i programów edukacyjnych kierowanych do nauczycieli, których organizatorami były różne instytucje, stowarzyszenia i fundacje,
  • nauczania zdalnego : polecane platformy, serwisy i strony internetowe zawierające bezpłatne i wartościowe materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów,
  • projekty: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
  • materiały edukacyjne dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa opracowane przez DBP.
  • promowanie akcji czytelniczych i konkursów: Ogólnopolska akcja Narodowe Czytanie 2023 „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa; Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania; Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych; Ogólnopolski konkurs na Scenariusz Lekcji Polonistycznej; konkursy plastyczne „Kraina naszych marzeń” oraz „Sekretne życie pszczół”;
  • raportów dla rodziców i nie tylko : Etat w sieci 2.0 – zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej. Raport 2021; Nastolatki w wirtualnym tunelu ; Dlaczego należy czytać dzieciom;
  • obchody święta nauki : 18-23 września XXVI Dolnośląski Festiwal Nauki :  Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika.
  • zbiorów przygotowanych przez DBP we Wrocławiu na ich stronie internetowej Tydzień Zakazanych Książek ; Narodowe Święto Niepodległości ; Patroni roku 2023/2024; Dzień Bezpiecznego Internetu; Sztuczna Inteligencja; Kompetencje przyszłości;
  • Zainteresowanym nauczycielom przesyłano drogą elektroniczną materiały edukacyjne i zamawiano kopie cyfrowe artykułów lub fragmentów rozdziałów z książek ( 11 skanów ) jak również sprowadzano książki w ramach wypożyczeń międzybibliotecznych ( 52 książki ).
  • Promowanie platformy Ibuk Libra – Liczba otwarć na platformie internetowej Ibuk Libra – 137 i prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl .
  • Przygotowanie wystaw tematycznych i książek w holu biblioteki : Narodowe Czytanie – „Eliza Orzeszkowa – życie i twórczość”; Dolnośląski Festiwal Nauki – Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika – życie i twórczość; Układ słoneczny; Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Nowości 2023; Dzień Bezpiecznego Internetu – Działajmy razem; Światowy Dzień Zespołu Downa; Patroni Roku 2024 – Melchior Wańkowicz; Światowy Dzień Książki; Tydzień Bibliotek w Polsce – Biblioteka na czasie”.
  • Przygotowanie wystaw prac plastycznych – 3 wystawy – 99 prac.
  • Wprowadzanie ubytków książek już wycofanych do komputerowej bazy Aleph.
  • Realizacja kwerend – 76.
  • Prowadzenie instruktażu z Alepha i Ibuk Libry – 28 osób.

2. Doskonalenie zawodowe zewnętrzne:

  • Konferencja „Technologia w edukacji”;
  • spotkania szkoleniowe organizowane w ramach samokształcenia przez pracownika Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze obejmowały:
  1. Zapoznanie się z treścią artykułów zawartych w czasopismach „Biblioteka w Szkole” oraz w zasobach Internetu Zdobyta wiedza zostanie wykorzystana podczas spotkań sieci i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz podczas zajęć z dziećmi.
  2. Zapoznanie się z platformami edukacyjnymi i stronami internetowymi promującymi sztuczną inteligencję.
  3. Zapoznanie się z twórczością Mikołaja Kopernika. Opracowanie na ich podstawie zajęć bibliotecznych .

3. Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli:
– W Bibliotece kontynuowano działalność  sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy powiatu kamiennogórskiego pod nazwą Aktywni bibliotekarze Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy. Odbyły  się dwa spotkania. Jedno spotkanie – w listopadzie , w którym wzięło udział 12 osób. Tematyka tego spotkania :
– Kreatywne wykorzystanie nowych mediów w pracy bibliotekarza : darmowe narzędzia cyfrowe w animacji, edukacji i promocji kultury i czytelnictwa – warsztaty (12 osób).

Drugie spotkanie w ramach KFB był to wyjazd studyjny do miejscowości Broumovo – Czechy. Uczestnicy wyjazdu zwiedzili klasztor oraz bibliotekę klasztorną. (15 osób)

4. Współpraca z innymi instytucjami i placówkami:

  • współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, wypożyczeń międzybibliotecznych, spotkań sieci Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy, wyjazd studyjny do Broumova;
  • „Literacki pokaz mody – Moda na książkę” – współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ich projektu „Blisko : cały październik – organizacja dwóch warsztatów, prowadzenie wykładu oraz całego pokazu „Moda na książkę”;
  • prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl oraz zamieszczanie tam przydatnych informacji i materiałów dla użytkowników biblioteki;
  • współpraca z biblioteką szkolną SP nr 1 i 2 w Kamiennej Górze – planowanie zakupów, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
  • współpraca z biblioteką szkolną Zespołu Szkół Zawodowych
    i Ogólnokształcących – planowanie zakupów, wymiana informacji związanych z NPRCz, prowadzenie zajęć edukacyjnych dla klas 5-tych technikum;
  • współpraca z Przedszkolem Nr 3 w Kamiennej Górze – udział dzieci w zajęciach bibliotecznych, promowanie czytelnictwa;
  • współpraca ze Szkołą Podstawową nr 1 – praca w komisji XII Konkursu Powiatowego Poezji Dziecięcej klas 1-3;
  • współpraca z Domem Kultury w Lubawce – praca w komisji konkursu Pegazik;
  • współpraca z innymi placówkami oświatowymi – Dziecięca Świetlica Środowiskowa – promowanie twórczości plastycznej dzieci oraz zajęć edukacyjnych;
  • współpraca z wszystkimi nauczycielami bibliotekarzami i bibliotekarzami bibliotek publicznych – przesyłanie drogą e-mailową informacji o spotkaniach Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy oraz innych informacji związanych
    z pracą bibliotek i wzajemnej współpracy;
  • współpraca z bibliotekami pedagogicznymi na Dolnym Śląsku : wypożyczenia międzybiblioteczne, przesyłanie kopii cyfrowych ( skanów ), wymiana doświadczeń i informacji drogą e-mailową.

Opracowała:
Dorota Pawłowska
nauczyciel bibliotekarz

 

 

 

Czytaj również

Harmonogram pracy PCE

4 września 2024

Szanowni Państwo poniżej znajduje się aktualny harmonogram pracy PCE w Kamiennej Górze obowiązujący od 02.09.2024r.

czytaj dalej »

Sprawozdanie z realizacji Programu Za Życiem w 2024 roku

28 stycznia 2025

Dane Statystyczne: Liczba dzieci objętych wparciem w roku sprawozdawczym 32, w tym dzieci do 3 roku życia – 5. Liczba specjalistów realizujących zadanie w roku sprawozdawczym (osób zaangażowanych ) w zadanie 10 specjalistów: 3 logopedów, 4 psychologów, 1 arteterapeuta, 1 terapeuta SI, 1 fizjoterapeuta. Liczba rodziców/ opiekunów pranych lub faktycznych objętych Programem 32. Liczba godzin przepracowanych bezpośrednio z dziećmi 924, w  tym:

  • logopedycznych/neurologopedycznych/surdologopedycznych 297 godzin,
  • psychologicznych 317 godzin,
  • pedagogicznych/oligofreno/surdo/tyflo 80 godzin,
  • zajęć Integracji Sensorycznej 113 godzin,
  • zajęć rehabilitacji ruchowej prowadzonych przez fizjoterapeutów 9 godzin,
  • zajęć Tomatisa/innych zajęć słuchowych Neuroflow 6 godzin,
  • inne formy wsparcia:
Arteterapia – 80 godzin, Badanie ADOS 2 – 6 godzin, Badanie logopedyczne – 11 godzin, Badanie psychologiczne – 4 godziny, Konsultacja  psychologiczna – 1 godzina, Konsultacje ze specjalistami – 24 godziny, Liczba godzin przepracowanych z rodzicami 113 godzin.

 Opis działań związanych z pracą z dzieckiem.

W 2024 roku 32 dzieci i ich rodziców z terenu powiatu kamiennogórskiego skorzystało z zajęć specjalistycznych w ramach programu Za Życiem. To jest o 11 dzieci więcej niż w roku poprzednim. Większa liczba dzieci do 3 roku życia  została objęta programem. Zrealizowano ogółem 924 godziny zajęć specjalistycznych. Rekrutacja do programu trwała przez cały rok. Wszyscy rodzice, którzy chcieli skorzystać z programu mieli taką możliwość. W 2024 roku  nowością były zajęcia z integracji sensorycznej, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnikami zajęć integracji sensorycznej było 11 dzieci (8 chłopców i 3 dziewczynki). Grupa wiekowa od 1 do 7 lat. Prowadzone zajęcia specjalistyczne dostosowane były do możliwości psychofizycznych dziecka. Celem ogólnym zajęć było zawsze: wspomaganie dziecka w jego własnym dążeniu do samoregulacji oraz dążenie do normalizacji procesów odbioru i przetwarzania bodźców wejściowych. Realizacja zajęć zawierała ćwiczenia, które miały stymulować bazowe systemy: proporioceptywny, przedsionkowy i dotykowy. Ważnym elementem każdych zajęć był rozwój praksji. Stosowano głównie ćwiczenia ruchowe. Wykorzystano pokaz, naśladownictwo, komunikaty słowne. Dziecko za pomocą tych metod zdobywało nowe umiejętności, a przede wszystkim dokonywała się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących z mózgu. Pozwoliło to na lepszą organizację działań. Terapia nie uczy dziecka konkretnych czynności, a usprawnia się pracę systemów zmysłowych, które stanowią bazę do zdobywania umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Kontrola oraz czucie ciała jego ruchów i pozycji w jakiej się znajduje, wzmacnianie napięcia posturalnego poprzez zmianę i utrzymanie pozycji w trakcie aktywności pobudzają układ przedsionkowy. Masaż różnymi fakturami, stosowanie pomocy terapeutycznych – dotykowych, wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku, usprawnianie somatognozji i kinestezji oraz techniki NeuroTaktylne normalizowały czucie powierzchowne układu dotykowego oraz system proprioceptywny. Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę integracji sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanej pracowni i z użyciem pomocy do Integracji Sensorycznej (sprzętu podwieszanego, naziemnego oraz dodatkowych pomocy terapeutycznych). Inne zajęcia specjalistyczne ukierunkowane były na wsparcie rozwoju mowy, komunikacji w tym komunikacji alternatywnej. Prowadzono ćwiczenia rozwijające aparat artykulacyjny, ćwiczenia prawidłowego toru oddechowego i wydłużania fazy wydechowej. Wspomagano analizę i syntezę słuchową. Wprowadzano zajęcia słuchowe i trening słuchowy dla dziecka z niepełnosprawnością słuchową. Zajęcia psychologiczne,  miały na celu usprawnianie  następujących funkcji:  spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa, pamięć , naśladownictwo, uwaga, samodzielność. Ważnym elementem terapii było również budowanie zaufania psycholog- dziecko, nauka naprzemiennego wykonywania zadań, zwłaszcza w przypadku dzieci w spektrum autyzmu, stwarzanie przewidywalnego środowiska ( terapeutycznego ) dla dzieci, wprowadzanie kolejnych zadań według zasady – praca „małymi krokami”.   Kolejną stosowaną zasadą była stopniowalność trudności zadań oraz praca nad  redukcją zachowań  niepożądanych  i zastępowanie ich zachowaniami, których forma i działania byłyby akceptowalne społecznie, bezpieczne dla dziecka. Napotykane trudności były na bieżąco korygowane. Podczas zajęć wykorzystywano  wiele komputerowych programów multimedialnych oraz podłogę interaktywną Fun Floor.

Opis działań związanych z realizację zadań dla rodziców, prawnych opiekunów, opiekunów faktycznych.

Kontakt z rodzicami i współpraca polegała przede wszystkim na wymianie informacji dotyczących stanu zdrowia dziecka, przewidzianych konsultacji lekarskich, turnusów rehabilitacyjnych, funkcjonowania dziecka w dniu wizyty, funkcjonowaniu w przedszkolu itp. Ponadto stanowiły ją porady dotyczące prowadzonej terapii, przekazywanie kserokopii zadań, rozmowy dotyczące możliwości włączenia innych zajęć (np. z surdopedagogiem, terapeutą SI), planowania dalszej edukacji dziecka (odroczenia od obowiązku szkolnego bądź rozpoczęcia edukacji w szkole podstawowej). Rodzice często byli także zainteresowani przeprowadzaniem bezpłatnej diagnostyki w zakresie wyższych funkcji słuchowych, tzw. przetwarzania słuchowego, a także diagnozy narzędziem ADOS 2. W związku z dużym zainteresowaniem programem wśród rodziców, których dzieci posiadają już opinię o objęciu zajęciami „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka” udzielano informacji dotyczących samego programu, specjalistów i rodzaju zajęć prowadzonych przez Wiodący Ośrodek Koordynacyjno- Rehabilitacyjno- Opiekuńczy w Kamiennej Górze. Plan wydatków budżetowych na 2024 wynosił 117 260,00 zł . Dotacja została wykorzystana w całości.  

czytaj dalej »

II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

11 lutego 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza  psychologów szkolnych na II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 26 lutego ( środa ) 2024 r.,   godz. 15 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania:

  1. Potrzeby oświatowe i sposoby ich naliczania.
  2. Analiza zmian w rozporządzeniu o nauczaniu indywidualnym ( Dz. U. z 22.11.2024 r., poz. 1714 ).
  3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania.
Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska – dyrektor PCE.

czytaj dalej »