Sprawozdanie z realizacji programu Za Życiem

Dyrektor wiodącego ośrodka koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczego działającego przy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze przedstawia sprawozdanie z działalności za 2020 rok.

W ramach programu kompleksowego wsparcia rodzin ,,Za Życiem” w roku 2020 zrealizowano 1300 godzin różnorodnych zajęć specjalistycznych – terapeutycznych, zajęć integracji sensorycznej, rehabilitacji ruchowej oraz konsultacji z rodzicami i dzieckiem.

Nie realizowano konsultacji medycznych z powodu braku umowy z lekarzem. Zrealizowano wszystkie godziny zajęć zgodnie z harmonogramem na 2020 rok. Nie było dodatkowych godzin zrealizowanych z odsetek na koncie. Celem wszechstronnych i różnorodnych oddziaływań było zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym dostępu do zwiększonej pomocy w wyrównywaniu deficytów rozwojowych, podjęcie większej ilości działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie jego rozwoju.

Ilość zrealizowanych godzin dla każdego dziecka została dobrana indywidualnie w konsultacji z rodzicami, mając na uwadze możliwości dostosowania godzin pracy do możliwości organizacyjnych rodziców, ich pracy zawodowej, a także biorąc pod uwagę ilość godzin jakie zaproponowali rodzicom inni terapeuci, co w rezultacie miało na celu dostosowanie ilości godzin do możliwości psychofizycznych konkretnego dziecka. W programie uczestniczyły również dzieci, które miały wydane opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, ale nie realizowały zajęć wwrd na terenie naszej placówki.

Dla trójki dzieci ( rodzeństwo w wieku 6, 3 i 1 rok ) objętych programem zajęcia były częściowo realizowane w domu rodzinnym, z uwagi na niepełnosprawność intelektualną matki ( porażenie mózgowe ) i brak możliwości udania się do poradni. W sprawie rodziny z niepełnosprawną mamą przeprowadzono interwencję wspólnie z dyrektorem PPP , przedstawicielem opieki społecznej oraz kuratorem sądowym rodziny w postaci szeregu rozmów telefonicznych oraz wysłania pisma odwoławczego do dyrektora przedszkola w związku z odmową przyznania miejsca w przedszkolu 3 letniej dziewczynce.

Ponadto kontaktowano się telefonicznie i osobiście z kuratorem sądowym w sprawie rodziny. Ponadto monitorowano wizyty lekarskie specjalistyczne dla dzieci . Zorganizowano zbiórkę zabawek , książeczek i ubrań dla rodzeństwa.

W realizację programu w terminie od 02 stycznia do 31 grudnia 2020 r., zaangażowanych było
9 specjalistów. W roku 2020 na skutek pandemii Covid 19 i wynikającymi w związku z tym ograniczeniami zakres i sposób realizacji programu „Za Życiem” musiał ulec pewnym zmianom:

– od 23.03.2020 do 04.05.2020 terapie prowadzono w formie zdalnej za pomocą poczty internetowej i komunikatorów: Messenger i WhatsApp.

– po raz pierwszy to rodzice musieli bardziej aktywnie włączyć się do prowadzonej terapii, chociażby poprzez wydrukowanie kart pracy, pomocy, przygotowanie dla dziecka miejsca do zajęć, odsyłanie wykonanych zadań itp.

– rodzice znacznie częściej konsultowali się z terapeutą, zwłaszcza ci, których dzieci jednocześnie realizowały podstawę programową klasy ,,”0. Często próbowano wspólnie znaleźć odpowiedni materiał ćwiczeniowy tak, aby dzieci pomimo i tak dużego obciążenia i znudzenia wynikającego z ciągłego wykonywania przedrukowywanych kart pracy, chciały jeszcze podjąć jakąkolwiek aktywność. Stąd różnego rodzaju ćwiczenia relaksacyjne, w tym m.in. yoga dla dzieci.

-terapia zdalna pokazała, że jej efektywność uwarunkowana jest skutecznie funkcjonującą triadą: rodzic – dziecko – terapeuta, w której każde z ogniw jest w nią jednakowo zaangażowane, pomimo czasami różnych ograniczeń, jak np. brak drukarki, niestabilne łącze internetowe, itd. Od 4 maja 2020 roku wszystkie zajęcia wróciły w formie stacjonarnej i tak były realizowane do końca roku z zachowaniem reżimu sanitarnego.

Zrealizowano:

– 218 godzin terapii psychologicznej, ( zaangażowanych 2 psychologów ),
– 429 godziny terapii logopedycznej, ( zaangażowanych 3 logopedów ),
– 116 godzin terapii pedagogicznej, ( zaangażowanych 1 pedagog ),
– 348 godzin arteterapii z terapią pedagogiczną, ( zaangażowany 1 arteterapeuta ),
– 8 godzin rehabilitacji ruchowej, ( zaangażowany 1 rehabilitant ),
– 139 godzin integracji sensorycznej, ( zaangażowany 1 terapeuta SI ),
– 42 godziny konsultacji dla rodziców ( wszyscy psycholodzy, pedagodzy i logopedzi ).

Liczba pacjentów objęta programem ,,Za Życiem”: w roku szkolnym 2019/2020 – 27 dzieci, a w roku 2020/2021 – 16 dzieci w wieku do 9 lat. Dzieci są zapisywane do programu w takcie trwania całego roku od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole ( za zgodą rodziców ). Wśród nich są dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z zespołem Downa, z autyzmem, z zespołem Turnera,
z głuchotą ( implantowane ), słabo słyszące, słabo widzące, z niepełnosprawnością intelektualną, z wadami genetycznymi. Zwiększyła się również liczba zrealizowanych godzin z integracji sensorycznej z 89 godzin zrealizowanych w 2019 roku do 139 godzin zrealizowanych w 2020 roku. Jest to przede wszystkim wynik dużego zainteresowania ze strony rodziców bezpłatnym korzystaniem z zajęć integracji sensorycznej.

Dodatkowa ilość godzin różnorodnych zajęć i terapii przyznanych w ramach programu „Za Życiem” przełożyła się na efekty:

a) wcześniejszego wykrycia i likwidowania oraz korygowania zaobserwowanych u dziecka nieprawidłowości w rozwoju,

b) zwiększenia efektywności pracy, dzieci stały się bardziej śmiałe i chętne do współpracy, nabrały zaufania do specjalistów, pozostawały bez rodziców na zajęciach,

c) systematyczne zajęcia pozwoliły na nawiązanie relacji terapeutycznej, utrwalenie materiału, wprowadzenie nowych treści programowych, na bieżąco ich korygowanie oraz w przypadku dzieci
z autyzmem powtarzalne schematy,w przewidywalnym otoczeniu, w konkretnej kolejności, z konkretnymi pomocami dydaktycznymi,

d) usprawnianie percepcji wzrokowej (spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa) oraz funkcji angażujących myślenie i uczenie się (pamięć, uwaga),

e) zwiększanie samodzielności dzieci oraz stopniowe pokonywanie napotykanych trudności,

f) zajęcia z dziećmi oraz dzielenie się informacjami o funkcjonowaniu i czynionych przez dzieci postępach pozwalało na zbudowanie zaufania specjalista – rodzic , co z kolei wiązało się z zadawaniem przez rodziców pytań do zajęć, dzieleniu się swoimi doświadczeniami , ale również lękami i obawami np. co do dalszego rozwoju i funkcjonowania w szkole ich dziecka,

g) bazując na zdobytym zaufaniu rodzice na bieżąco dzielili się informacjami na temat pojawiających się, czasami niepokojących ich, zachowań u swojego dziecka w domu oraz przedszkolu ,

h) szybkie wychwycenie tych zachowań pomogło zastosować konkretne strategie zaradcze do zastosowania w domu rodzinnym dziecka,

i) otwartość rodziców pomagała zrozumieć zachowania dzieci na zajęciach , które często wynikały
z konkretnych sytuacji w rodzinie, zmian zachodzących w domu rodzinnym,

j) rozmowy z rodzicami i ich otwartość w dzieleniu się troskami wpływało na wspólne rozważania
( specjalista – rodzic) o dalszych szkolnych losach ich dzieci,

k) szczególne efekty zaobserwowano u rodziny z niepełnosprawną mamą. Systematyczne wizyty w domu rodzinnym pozwoliły na wytworzenie więzi i zaufania pomiędzy dziećmi, matką i terapeutą. Poza zajęciami terapeutycznymi: zabawy rytmiczne, czytanie książeczek, rysowanie, lepienie itp., stosowano metody modelowania pozytywnych zachowań, począwszy od nauki treningu czystości u dzieci, wykonywania podstawowych zabiegów higienicznych ( mycie buzi, rąk, zębów oraz czesanie włosów ), uczenia samodzielności w ubieraniu się i jedzeniu. Dodatkowo podniosły się dzięki temu kompetencje wychowawcze niepełnosprawnej mamy, która obserwując pracę pedagoga zaczęła wprowadzać zasady
i metody postępowania sugerowane przez terapeutę,

l) zajęcia specjalistyczne zaowocowały podniesieniem poziomu szeregu umiejętności niezbędnych w procesie uczenia się takich jak:
– sprawność manualna i graficzna ( rysowanie szlaczków litero podobnych, nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny i masy plastycznej, odwzorowywanie, wycinanie nożyczkami prostych kształtów),

– koordynacja wzrokowo – ruchowa ( umiejętność analizowania i rozróżniania kształtów, dopasowywanie , segregowanie, porównywanie,

– analiza i synteza słuchowa ( rozróżnianie i identyfikowanie dźwięków),

– orientacja w schemacie ciała i przestrzeni ( umiejętność określania położenia poszczególnych przedmiotów w przestrzeni),

– kreatywność i wyobraźnia ( wykonywanie swobodnych form twórczości dziecięcej z różnorodnych materiałów)

Czytaj również

Rozstrzygnięcie zapytania ofertowego - remont klatki schodowej

10 lutego 2023

Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na wykonanie „Remont klatki schodowej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze” stanowiącego własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanego przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest wykonanie „Remont klatki schodowej w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze”, stanowiącego własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanego przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Szczegóły w załączniku.

czytaj dalej »

Odroczenie spełniania obowiązku szkolnego

13 marca 2023

Nie zawsze dziecko, które odbyło roczne przygotowanie przedszkolne, rozpocznie w kolejnym roku szkolnym naukę w klasie I. W określonych przypadkach możliwe jest bowiem odroczenie obowiązku szkolnego. Decyzja w tej kwestii spoczywa na dyrektorze szkoły, a jej wydanie zależy od złożenia stosownych dokumentów.

Co, jeśli rodzice nie wnioskują o odroczenie.

1) Czy dziecko, które zostało skierowane na badania do poradni pedagogiczno – psychologicznej i otrzymało opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego można mimo tego przyjąć do klasy I? Tak. Jeśli rodzice nie złożyli wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego dziecka, natomiast zgłosili dziecko do szkoły, to dyrektor może przyjąć dziecko do I klasy. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Wniosek taki składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, nie później niż do 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego. Jeśli rodzice zgłosili dziecko do szkoły i spełnili kryteria rekrutacji, to dyrektor przyjmuje dziecko do szkoły. Natomiast w przypadku złożenia przez rodziców, do 31 sierpnia, wniosku w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, dyrektor powinien odroczyć spełnianie tego obowiązku. Wówczas rodzicom może być trudno znaleźć miejsce w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole lub innej formie wychowania przedszkolnego. W takiej sytuacji organ prowadzący wskaże miejsce realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dla tego dziecka ( art. 31 ust. 1 Prawa oświatowego ).

Jaka jest podstawa prawna w decyzji dyrektora…

2) Jaką podstawę prawną należy podać w decyzji dyrektora w przedmiocie odroczenia obowiązku szkolnego? Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Wynika to z art. 36 ust. 4 Prawa oświatowego, a zatem właśnie ten przepis powinien być podany w decyzji w sprawie odroczenia.

… a jaka w opinii poradni?

3) Jaka jest aktualna podstawa prawna wydawania opinii o odroczeniu obowiązku szkolnego przez publiczną poradnię psychologiczno –pedagogiczną? Kwestie te reguluje rozporządzenie MEN z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych ( § 5 i 9 ). Przepisy rozporządzenia należy zestawić z innymi przepisami dającymi podstawę do wystawienia opinii w konkretnej sprawie np. w przypadku opinii o odroczeniu obowiązku szkolnego - art. 36 ust. 6 Prawa oświatowego.

Czy wystarczy diagnoza pedagogiczna.

4) Czy dokument pod nazwą ,,diagnoza pedagogiczna", wydany przez poradnię niepubliczną w celu oceny gotowości szkolnej i zawierający stanowisko poradni ,,odroczenie rozpoczęcia obowiązku szkolnego przez dziecko…”, może być opinią poradni w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego? Nie. Dokument wydany przez poradnię niepubliczną w związku z oceną gotowości szkolnej i odroczeniem obowiązku szkolnego powinien spełniać formalne wymagania. Powinna to być zatem opinia poradni, a nie diagnoza pedagogiczna. Zgodnie z art. 36 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe, jednym z warunków odroczenia obowiązku szkolnego jest dołączenie do wniosku rodziców w tej sprawie opinii, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Opinia musi dotyczyć odroczenia.

5) Rodzic dostarczył do szkoły opinię w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu. Dołożył do tego podanie o odroczenie obowiązku szkolnego. Czy jest to wystarczające do odroczenia obowiązku szkolnego? Nie. Odroczenie obowiązku szkolnego następuje na wniosek rodziców. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny ( art. 36 ust. 4 Prawa oświatowego ). Do wniosku o odroczenie dołączana jest opinia poradni w przedmiocie odroczenia. Nie ma natomiast możliwości odroczenia obowiązku szkolnego przez samego rodzica.

Jedna opinia dotycząca nie tylko odroczenia.

6) Rodzice dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm wystąpili do poradni z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej odroczenia obowiązku szkolnego i drugiej opinii dotyczącej nauczania domowego. Czy w takim przypadku należy wydać jedną opinię ze stanowiskiem dotyczącym obu spraw? Przepisy nie wymagają, by wydawać odrębne dokumenty dotyczące jednego dziecka. Moim zdaniem jedna opinia może być wydana w dwóch sprawach. Możliwe jest również wydanie 2 odrębnych dokumentów. Zgodnie z § 4 rozporządzenia z 7 września 2017 r., poradnie wydają opinie w sprawach określonych w tym przepisie. Na podstawie § 5 ust. 1 przywołanego rozporządzenia, poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia. Jeśli więc rodzice złożyli jeden wniosek w dwóch sprawach, to według mojej opinii należy wydać jeden dokument. Natomiast, jeśli wpłynęły 2 odrębne wnioski, to ze względów formalnych powinny zostać wydane 2 odrębne opinie, z uwzględnieniem § 6 ust. 1 rozporządzenia, w którym wskazano co zawiera opinia, w tym w pkt. 6 – określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii.

Kto odracza obowiązek szkolny.

7) Dziecko zameldowane jest w obwodzie szkoły A, a mieszka w obwodzie szkoły B. Kto powinien wydać decyzję w przedmiocie odroczenia? Decyzję w sprawie odroczenia winien wydać dyrektor szkoły B. Jak już wskazano, dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Ustawodawca używa sformułowania ,,mieszka", a nie ,,jest zameldowany". Miejsce zamieszkania osoby fizycznej jest zaś miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu ( art. 25 Kodeksu cywilnego ). W opisanej sytuacji miejsce zamieszkania usytuowane jest w obwodzie szkoły B. Dlatego decyzja w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego powinna być wydana przez dyrektora tej szkoły.

A jeśli dziecko nie jest uczniem szkoły obwodowej

8) Kto wydaje decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, jeśli uczeń został przyjęty do szkoły podstawowej innej niż publiczna szkoła podstawowa, w obwodzie której mieszka? Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje zawsze dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka. ( art. 36 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe ). Decyzja w sprawie odroczenia leży więc w kompetencjach szkoły właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, nawet jeśli dziecko nie jest uczniem tej szkoły.

Odroczenie dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

9) Dziecko ukończyło 8 lat. Posiada opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych w stopniu głębokim. Czy możliwe jest odroczenie obowiązku szkolnego dla takiego dziecka? Nie ma możliwości odroczenia obowiązku szkolnego dziecku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Dziecko niepełnosprawne może mieć odroczony obowiązek szkolny do 9 roku życia tylko, jeżeli posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (art. 38 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe).

Frekwencja w „zerówce” a odroczenie.

10) Czy frekwencja w „zerówce” poniżej 50% skutkuje odroczeniem obowiązku szkolnego? Nie. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w przedszkolu ( art. 42 ust. 2 pkt. 1 Prawa oświatowego ). Zauważmy, że przepis mówi o nieobecności "nieusprawiedliwionej". Jeżeli dziecko miało dużo nieobecności w związku z chorobą, to te nieobecności były usprawiedliwione, dlatego obowiązek jest zrealizowany, a przedszkole nie musi informować o tym fakcie dyrektora szkoły ani kuratora oświaty. Odroczenie obowiązku szkolnego następuje zaś jedynie na wniosek rodziców. Niska frekwencja nie doprowadzi więc do przymusowego odroczenia obowiązku szkolnego. Przedszkole może jedynie poinformować rodziców, że w związku z niską frekwencją mają możliwość wnioskowania do dyrektora szkoły podstawowej o odroczenie obowiązku szkolnego.

Działania względem dziecka z odroczeniem.

11) Jaką dokumentację należy prowadzić dla dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym? Dziecko, któremu odroczono w danym roku szkolnym obowiązek szkolny, realizuje w tym roku roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. W związku z tym nauczyciele i specjaliści powinni prowadzić udokumentowane obserwacje pedagogiczne mające na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego ma szczególne potrzeby związane z wydłużeniem okresu przygotowania do nauki w szkole. Dlatego należy mu zapewnić odpowiednie wsparcie w celu wyrównania jego startu szkolnego i zniwelowania trudności, które nie pozwoliły mu podjąć nauki w szkole na równi z rówieśnikami. W związku z tym przedszkole powinno prowadzić dokumentację udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym: - dokumentację obserwacji pedagogicznych prowadzonych przez nauczycieli ( § 20 ust. 2 pkt. 1 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.), - dokumentacje badań przesiewowych i innych działań diagnostycznych prowadzonych przez specjalistów ( § 24, 25, 27 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.), - dzienniki zajęć z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, ( § 11 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.), - dokumentację badań i czynności uzupełniających, prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także inną dokumentację związaną z udzielaniem pomocy psychologiczno–pedagogicznej. - ocenę gotowości szkolnej ( informacja o gotowości szkolnej ). Wszelka dokumentacja związana z udzielaniem pomocy psychologiczno –pedagogicznej uczniowi powinna znajdować się w jego indywidualnej teczce. Dokumentację w tym zakresie stanowić mogą np. orzeczenia i opinie, ustalenia dotyczące form, wymiaru i okresu udzielanej uczniowi pomocy, powiadomienia rodziców, notatki z rozmów, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, wyniki obserwacji, wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania uczniów, notatki z rozmów, kontrakty z uczniami, zaświadczenia lekarskie, notatki służbowe itp. (§ 19 rozporządzenia w sprawie prowadzenia dokumentacji).

Co z IPET?

12) Czy dla dziecka niepełnosprawnego, którego obowiązek szkolny został odroczony, należy opracować nowy indywidualny program edukacyjno –terapeutyczny? Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny ( § 6 ust. 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.). Program opracowuje się w terminie: - do 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie odpowiednio w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku, o których mowa w § 2 ust. 1, albo - 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku, o których mowa w § 2 ust. 1, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku braku postępów w rozwoju dziecka oraz w oparciu o aktualną wiedzę o jego potrzebach, należy opracować nowy program, zgodny z bieżącymi zaleceniami. Natomiast w jego opracowywaniu warto wziąć pod uwagę wnioski z ewaluacji dotychczasowego IPET oraz perspektywę podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego w kolejnym roku szkolnym. - Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) – art. 31 ust. 1, art. 36, art. 38 ust. 1, art. 42. - Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) - art. 25. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1309 ) - § 6 ust. 5. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1743 ) - § 4-6, § 9. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. 2020 r. poz. 1280 ze zm.) - § 20 ust. 2 pkt 1, § 24, § 25, § 27. Marzenna Czarnocka, Michał Kowalski Źródło: Portal Oświatowy.

czytaj dalej »

Działalność logopedyczna w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze.

13 marca 2023

W PPP zatrudnionych jest 2 nauczycieli logopedów i 1 nauczyciel neurologopeda. Pomocą logopedyczną w naszej poradni obejmujemy dzieci od pierwszych miesięcy życia w ramach zajęć „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, jak i programu „Za Życiem”. Aby zapisać dziecko na badanie lub terapię rodzic ( opiekun prawny ) musi złożyć pisemny wniosek. Dzieci umawiane są zgodnie z kolejnością wpływu wniosków.

Dzieciom i ich rodzicom świadczymy szeroki wachlarz usług w zakresie:

  • diagnozowania wad i zaburzeń mowy,
  • obejmowania terapią indywidualną i/lub grupową,
  • opiniowania lub/i orzekania,
  • udzielania porad, przekazywania wskazówek,
  • doskonalenia mowy we wszystkich aspektach języka (fonologicznym, leksykalno – semantycznym, składniowym, gramatycznym),
  • korygowania wad i zaburzeń wymowy,
  • kształtowania umiejętności mówienia i rozumienia mowy,
  • wdrażania alternatywnych metod komunikacji,
  • likwidowania dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.
Terapia logopedyczna polega na wieloaspektowym i kompleksowym podejściu do każdego dziecka.

Kompleksowa diagnoza logopedyczna dziecka obejmuje:

  • wywiad anamnestyczny z rodzicem, rodzicami lub prawnym opiekunem,
  • obserwację,
  • badanie rozumienia mowy,
  • sprawdzenie kompetencji komunikacyjnych,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych, w tym: ruchomości języka, warg, funkcji połykania,
  • ocenę warunków zgryzowych,
  • badanie słuchu za pomocą Platformy Badań Zmysłów lub Screeningową Audiometrią Tonalną ( SAT ),
  • diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy ( ATS ),
  • badanie słuchu fonematycznego,
  • ocenę cech prozodycznych mowy spontanicznej,
  • określenie poziomu posługiwania się mową dialogową i opowieściową.
Po badaniu opracowujemy program terapii dostosowany do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka. Jeśli istnieje taka potrzeba, to zalecamy również konsultację z innym specjalistą, w tym z:
  • ortodontą,
  • neurologiem,
  • laryngologiem,
  • audiologiem,
  • psychiatrą,
  • foniatrą,
  • endokrynologiem,
  • psychologiem,
  • pedagogiem.

Zaproponowana przez logopedę terapia obejmuje:

  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego,
  • wywoływanie i korygowanie deformowanych głosek,
  • ćwiczenie poprawności artykulacyjnej,
  • usprawnianie słuchu fizycznego, fonemowego i fonetycznego,
  • ćwiczenie pamięci i uwagi słuchowej,
  • kształtowanie i rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Procedura terapii logopedycznej:

  • zajęcia prowadzone są w formie różnicowanych zajęć indywidualnych,
  • rodzice mogą być obecni podczas zajęć i bezpośrednio oceniać postępy dziecka oraz uzyskiwać na bieżąco wskazówki do pracy w domu.
  • częstotliwość spotkań uzależniona jest od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń mowy u dziecka.
  • rodzic po każdym spotkaniu otrzymuje zestaw ćwiczeń, szczegółowe wskazówki i zalecenia.
  • w czasie terapii wykorzystujemy sprawdzone i nowoczesne metody pozwalające na osiągnięcie optymalnych rezultatów.

Zajmując się terapią logopedyczną najczęściej mamy do czynienia z:

  • opóźnionym rozwojem mowy ( orm ),
  • zaburzeniami artykulacyjnymi,
  • niedosłuchem,
  • jąkaniem,
  • zaburzeniami tempa mowy,
  • brakiem lub zahamowaniem mowy czynnej i/lub biernej.
Udzielamy wsparcia i obejmujemy terapią dzieci niepełnosprawne intelektualnie, w spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z chorobami genetycznymi, z zaburzeniami hiperkinetycznymi, itp.

W ramach działań profilaktycznych:

  • przeprowadzamy przesiewowe badania mowy i słuchu w placówkach przedszkolnych i szkolnych
  • udzielamy porad, konsultacji rodzicom, uczniom, nauczycielom i opiekunom,
  • przeprowadzamy pogadanki, spotkania instruktażowe, warsztaty,
Do pozostałych formy naszej działalności logopedycznej należy:
  • sprawowanie opieki nad praktykami studenckimi,
  • prowadzenie konsultacji i rozwijanie współpracy między logopedami w powiecie kamiennogórskim w ramach Grupy Wparcia Zawodowego Logopedów.
Opracowała: Monika Maciaszek Neurologopeda.

czytaj dalej »