Wspieranie rozwoju mowy dzieci

Zachęcamy rodziców małych dzieci do zapoznania się z materiałem dotyczącym rozwoju mowy. Z badań przesiewowych wynika, że około 80 % przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat ma problemy z prawidłową wymową !

Możemy temu zaradzić !

Jak wspierać rozwoj mowy dziecka?

1. Mówiąc do maluszka jak najczęściej ( stosując tzw. kąpiel słowną ).

Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Obieram marchewkę. Popatrz, marchewka jest twarda”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim.

Kształtujemy w maluszku chęć komunikowania się i dlatego nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie staramy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywamy dziecku, pozwólmy mu dokończyć wypowiedź.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie.

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, ale nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

4. Czytając.

Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania.
https://tylkodlamam.pl/ksiazeczki-edukacyjne-dla-niemowlat-malych-dzieci/

5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki.

Do codziennych zajęć włączmy zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach.

6. Naśladując odgłosy.

Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów, samemu dając przykład, ale też uważnie przysłuchując się naszemu dziecku. Starajmy się łączyć wydawanie różnych dźwięków i naśladowanie odgłosów z ruchami rąk i całego ciała. W wieku 2-4 lat dziecko powinno wysłuchiwać i rozpoznawać odgłosy z otoczenia bez pomocy wzroku. Starsze dzieci bawić się mogą w powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wystukiwanie (np. używając instrumentów muzycznych), a potem w wysłuchiwanie wyrazów w zdaniach, sylab i głosek w wyrazach.

https://www.youtube.com/watch?v=9gCPPaFokD8

7. Ćwicząc dłonie.

Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp.


8. Ćwicząc narządy mowy – „gimnastyka buzi i języka”.

Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek. Niektóre dzieci wymawiają głoski niedbale, przy jak najmniejszym wysiłku mięśni narządów mowy. Nieprawidłowości tego rodzaju nie wynikają z wad wymowy i nie wymagają pomocy specjalisty. Wystarczą codzienne parominutowe ćwiczenia wyrazistości mowy oraz gimnastyka narządów artykulacyjnych.



9. Ćwicząc oddychanie.

Czynność jaką jest mówienie jest nierozerwalnie związana z oddychaniem,. Prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy. Stosujmy ćwiczenia oddechowe: dmuchajmy, chuchajmy.

10. Bawiąc się.

Bardzo ważnym czynnikiem, mogącym dość szybko przyspieszyć rozwój mowy dziecka, jest kontakt i swobodna zabawa z rówieśnikami, np. w grupie przedszkolnej.

12. Nie krytykując i nie porównując !

Pamiętajmy, by nigdy nie krytykować mowy dziecka i nie porównywać go z rówieśnikami!.

Opracowała:
M. Maciaszek
Neurologopeda

Czytaj również

Zaproszenie - I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

7 października 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza psychologów szkolnych na I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 12 listopada ( środa ) 2025 r., godz. 13 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania: 1. Profilaktyka wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży – mgr Aleksandra Rawska. 2. Współpraca psychologów szkolnych z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną – mgr Bernarda Kurczewska. 3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania. Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska Dyrektor PCE

czytaj dalej »

Zapytanie ofertowe nr 3/2025 - rozstrzygnięcie

21 października 2025

Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na Zapytanie ofertowe Nr 3/2025: „Zakup monitora interaktywnego model  TS 8 Lite G 86 wraz z montażem  w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze”. stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II  17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest  „Zakup monitora interaktywnego model  TS 8 Lite G 86 wraz z montażem  w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze”. stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: P.W. Antares Witold Ziołek. Oferta złożona przez powyższego Wykonawcę spełnia wymagania Zamawiającego a zaoferowana w niej cena jest najniższa. Cena wybranej oferty: 9970 zł. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 20 października 2025 r., ofertę złożyli niżej wymienieni Wykonawcy, których oferty otrzymały następującą liczbę punktów:

Lp. Nr oferty Nazwa Wykonawcy Adres Wykonawcy Liczba punktów w kryterium „cena”
1. 1 P.W. Antares Witold Ziołek.  Górna 28 b 58-522 Siedlęcin 10,00
2. 2 Biuro-media Katarzyna Zwolińska ul. Michałowskiego 10 42-224 Częstochowa
8,00 

czytaj dalej »

Informacja

13 października 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji informuje, że w dniu 14 października 2025 roku  z okazji Dnia Edukacji Narodowej placówka będzie czynna do godziny 14.

czytaj dalej »