Wspieranie rozwoju mowy dzieci

Zachęcamy rodziców małych dzieci do zapoznania się z materiałem dotyczącym rozwoju mowy. Z badań przesiewowych wynika, że około 80 % przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat ma problemy z prawidłową wymową !

Możemy temu zaradzić !

Jak wspierać rozwoj mowy dziecka?

1. Mówiąc do maluszka jak najczęściej ( stosując tzw. kąpiel słowną ).

Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Obieram marchewkę. Popatrz, marchewka jest twarda”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim.

Kształtujemy w maluszku chęć komunikowania się i dlatego nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie staramy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywamy dziecku, pozwólmy mu dokończyć wypowiedź.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie.

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, ale nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

4. Czytając.

Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania.
https://tylkodlamam.pl/ksiazeczki-edukacyjne-dla-niemowlat-malych-dzieci/

5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki.

Do codziennych zajęć włączmy zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach.

6. Naśladując odgłosy.

Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów, samemu dając przykład, ale też uważnie przysłuchując się naszemu dziecku. Starajmy się łączyć wydawanie różnych dźwięków i naśladowanie odgłosów z ruchami rąk i całego ciała. W wieku 2-4 lat dziecko powinno wysłuchiwać i rozpoznawać odgłosy z otoczenia bez pomocy wzroku. Starsze dzieci bawić się mogą w powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wystukiwanie (np. używając instrumentów muzycznych), a potem w wysłuchiwanie wyrazów w zdaniach, sylab i głosek w wyrazach.

https://www.youtube.com/watch?v=9gCPPaFokD8

7. Ćwicząc dłonie.

Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp.


8. Ćwicząc narządy mowy – „gimnastyka buzi i języka”.

Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek. Niektóre dzieci wymawiają głoski niedbale, przy jak najmniejszym wysiłku mięśni narządów mowy. Nieprawidłowości tego rodzaju nie wynikają z wad wymowy i nie wymagają pomocy specjalisty. Wystarczą codzienne parominutowe ćwiczenia wyrazistości mowy oraz gimnastyka narządów artykulacyjnych.



9. Ćwicząc oddychanie.

Czynność jaką jest mówienie jest nierozerwalnie związana z oddychaniem,. Prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy. Stosujmy ćwiczenia oddechowe: dmuchajmy, chuchajmy.

10. Bawiąc się.

Bardzo ważnym czynnikiem, mogącym dość szybko przyspieszyć rozwój mowy dziecka, jest kontakt i swobodna zabawa z rówieśnikami, np. w grupie przedszkolnej.

12. Nie krytykując i nie porównując !

Pamiętajmy, by nigdy nie krytykować mowy dziecka i nie porównywać go z rówieśnikami!.

Opracowała:
M. Maciaszek
Neurologopeda

Czytaj również

Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających na rok szkolny 2022/2023

4 listopada 2022

Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze diagnozuje i orzeka w sprawach wszystkich niepełnosprawności dzieci/uczniów: z wadą słuchu, z wadą wzroku, autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, niepełnosprawnościami intelektualnymi ( lekka, umiarkowana, znaczna, głęboka ), ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz zagrożeniem niedostosowaniem społecznym i niedostosowaniem społecznym. Posiedzenia Zespołów Orzekających w roku szkolnym 2022/2023 odbywają się w każdą pierwszą środę miesiąca. We wrześniu i czerwcu posiedzenia ZO odbywają się co 2 tygodnie. Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających na rok szkolny 2022/2023: 1. 01 września 2022 r., godz. 15, 2. 14 września 2022 r., godz. 15, 3. 28 września 2022 r., godz. 15, 4. 05 października 2022 r., godz. 15, 4. 09 listopada 2022 r., godz. 15, 5. 07 grudnia 2022 r., godz. 15, 6. 04 stycznia 2023 r., godz. 15, 7. 01 lutego 2023 r., godz. 15, 8. 01 marca 2023 r., godz.15, 9. 05 kwietnia 2023 r., godz. 15, 10. 10 maja 2023 r., godz. 15, 11. 07 czerwca 2023 r., godz. 15, 12. 21 czerwca 2023 r., godz. 15.

czytaj dalej »

Zaproszenie na I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

15 października 2022

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza pedagogów i psychologów szkolnych na I spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 26 października ( środa ) 2022 r., w godz. od 10 do 12 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania: 1. Współpraca Poradni ze szkołami i placówkami w roku szkolnym 2022/2023. 2. Wszystko o pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach. 3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania. Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa w spotkaniu do 24.10.2022 roku pod nr tel.75 645 02 44 lub kom. 601 646 072. Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska – dyrektor PCE.

czytaj dalej »

Informacja o godzinach otwarcia

10 października 2022

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji informuje, że w dniu 14 października 2022 roku ( piątek ) sekretariat Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej czynny będzie w godzinach 7:30 – 13.

czytaj dalej »