MEN: Kszta┼écenie na odleg┼éo┼Ť─ç !


Kszta┼écenie na odleg┼éo┼Ť─ç ÔÇô poradnik dla szk├│┼é.

Jak koordynowa─ç kszta┼écenie na odleg┼éo┼Ť─ç, co nale┼╝y do obowi─ůzk├│w dyrektor├│w i nauczycieli, jak realizowa─ç podstaw─Ö programow─ů w warunkach domowych, jak zwi─Ökszy─ç efektywno┼Ť─ç zdalnej nauki, w jaki spos├│b zaplanowa─ç czas dziecka w domu oraz z jakich narz─Ödzi i materia┼é├│w korzysta─ç ÔÇô na te i wiele innych pyta┼ä mo┼╝na znale┼║─ç odpowied┼║ w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektor├│w, uczni├│w i rodzic├│w.

Niebieska grafika z tekstem na bia┼éym tle: Kszta┼écenie na odleg┼éo┼Ť─ç ÔÇô poradnik dla szk├│┼é

ÔÇô Wa┼╝ne jest, aby podczas zawieszenia zaj─Ö─ç w szko┼éach nauczyciele i dyrektorzy mieli do dyspozycji narz─Ödzia wspieraj─ůce do prowadzenia zaj─Ö─ç z uczniami na odleg┼éo┼Ť─ç. Dlatego przygotowali┼Ťmy poradnik, kt├│ry zawiera wskaz├│wki oraz inspiracje, jak prowadzi─ç zaj─Öcia zdalnie ÔÇô napisa┼é minister Dariusz Piontkowski we wst─Öpie do informatora MEN. W tej wyj─ůtkowej sytuacji niezb─Ödne jest dzi┼Ť wsp├│┼édzia┼éanie oraz mobilizacja dyrektor├│w szk├│┼é, nauczycieli, rodzic├│w i uczni├│w. Wzajemna wsp├│┼épraca i odpowiedzialne podej┼Ťcie do kszta┼écenia na odleg┼éo┼Ť─ç, to klucz do efektywnego organizowania czasu uczni├│w w domu ÔÇô podkre┼Ťli┼é Minister Edukacji Narodowej.

W zwi─ůzku z og┼éoszeniem stanu epidemii Minister Edukacji Narodowej wyda┼é rozporz─ůdzenia, kt├│re umo┼╝liwiaj─ů organizacj─Ö oraz realizacj─Ö procesu kszta┼écenia z wykorzystaniem metod i technik kszta┼écenia na odleg┼éo┼Ť─ç.

Aby wesprzeć dyrektorów i nauczycieli Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało praktyczny poradnik, jak organizować zdalne nauczanie.

Poradnik jest podzielony na kilka cz─Ö┼Ťci i zawiera wskaz├│wki dla dyrektor├│w szk├│┼é, nauczycieli, uczni├│w i rodzic├│w. Odr─Öbne fragmenty zosta┼éy po┼Ťwi─Öcone wychowaniu przedszkolnemu oraz edukacji wczesnoszkolnej, wczesnemu wspomaganiu rozwoju w warunkach domowych, przygotowaniu do egzamin├│w, wspieraniu uczni├│w ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,  kszta┼éceniu zawodowemu czy kwestiom bezpiecznej pracy przy komputerze i w internecie. Ostatnia cz─Ö┼Ť─ç informatora to z kolei informacje o e-narz─Ödziach i e-materia┼éach, kt├│re mog─ů by─ç wykorzystane w pracy zdalnej z uczniami.

Informacje dostosowane do okre┼Ťlonych odbiorc├│w

  • Dyrektorzy szk├│┼é ÔÇô jak koordynowa─ç prac─Ö zdaln─ů nauczycieli plac├│wki i co nale┼╝y do najwa┼╝niejszych obowi─ůzk├│w dyrektora szko┼éy, np. okre┼Ťlenie godzin, w kt├│rych nauczyciele b─Öd─ů pracowa─ç zdalnie i komunikowa─ç si─Ö z uczniami, opracowanie, we wsp├│┼épracy z nauczycielami, tygodniowego zakresu tre┼Ťci nauczania do zrealizowania w poszczeg├│lnych oddzia┼éach, uwzgl─Ödniaj─ůcego m.in. specyfik─Ö zaj─Ö─ç, r├│wnomierne obci─ů┼╝enie uczni├│w w poszczeg├│lnych dniach tygodnia.
  • Nauczyciele ÔÇô informacje na temat tego, jak zwi─Ökszy─ç efektywno┼Ť─ç nauki zdalnej, z jakich materia┼é├│w korzysta─ç i w jaki spos├│b je przygotowywa─ç dla uczni├│w, w jaki spos├│b sprawdza─ç zaanga┼╝owanie uczni├│w oraz systematyczno┼Ť─ç ich pracy.
  • Uczniowie ÔÇô zach─Öta do systematycznej pracy i aktywnego uczestnictwa w kszta┼éceniu na odleg┼éo┼Ť─ç, wskaz├│wki, jak komunikowa─ç si─Ö z nauczycielem i organizowa─ç w┼éasn─ů prac─Ö.
  • Rodzice ÔÇô wskaz├│wki, jak zaplanowa─ç czas dziecka w domu, ┼╝eby zdaln─ů edukacj─Ö po┼é─ůczy─ç z realizowaniem obowi─ůzk├│w zawodowych oraz zabaw─ů i odpoczynkiem dziecka.

Podział na etapy kształcenia i działy tematyczne.

Poradnik zosta┼é podzielony r├│wnie┼╝ na okre┼Ťlone dzia┼éy, tak aby nauczyciele i dyrektorzy mogli odnale┼║─ç informacje dostosowane do konkretnych etap├│w kszta┼écenia. W materiale znajduj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ informacje dotycz─ůce bezpiecznej pracy z komputerem i w internecie oraz wskaz├│wki na temat e-narz─Ödzi i e-materia┼é├│w do wykorzystania w pracy zdalnej z uczniami.

  • Wychowanie przedszkolne, edukacja wczesnoszkolna ÔÇô sposoby komunikacji nauczycieli z rodzicami, porady, jak w warunkach edukacji domowej realizowa─ç za┼éo┼╝enia podstawy programowej wychowania przedszkolnego; propozycje zabaw i gier; sposoby w┼é─ůczania dziecka w codzienne czynno┼Ťci.
  • Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) realizowane w warunkach domowych przez rodzic├│w ma┼éych dzieci ÔÇô praktyczne wskaz├│wki, jak w warunkach domowych i podczas codziennych czynno┼Ťci wspiera─ç rozw├│j dziecka; przyk┼éady edukacyjnych dzia┼éa┼ä rodzic├│w. 
  • Egzaminy ÔÇô informacje o materia┼éach publikowanych przez CKE oraz wskaz├│wki dla uczni├│w i nauczycieli, jak korzysta─ç z materia┼é├│w; informacje o mo┼╝liwych sposobach przeprowadzenia pr├│bnych egzamin├│w on-line. 
  • Kszta┼écenie i wspieranie uczni├│w ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů ÔÇô zadania nauczycieli i specjalist├│w; wskaz├│wki dla rodzic├│w; przyk┼éadowe metody pracy z dzie─çmi; informacje na temat materia┼é├│w do wykorzystania w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Kszta┼écenie zawodowe ÔÇô informacja, jak szko┼éy mog─ů modyfikowa─ç program nauczania zawodu, a tak┼╝e wskaz├│wki dotycz─ůce materia┼é├│w do e-nauczania w kszta┼éceniu zawodowym.
  • Bezpieczna praca z komputerem i w internecie ÔÇô najwa┼╝niejsze informacje, na jakie niebezpiecze┼ästwa s─ů nara┼╝eni uczniowie korzystaj─ůcy z internetu podczas zdalnej edukacji; na co przede wszystkim rodzice powinni zwraca─ç uwag─Ö (ochrona wizerunku, cyberprzemoc, niebezpieczne kontakty) i jak kontrolowa─ç dzieci (zach─Öta do ustawienia opcji kontroli rodzicielskiej).
  • Informacje o e-narz─Ödziach i e-materia┼éach do wykorzystania w pracy zdalnej z uczniami ÔÇô informacje o konkretnych stronach internetowych i serwisach zawieraj─ůcych warto┼Ťciowe materia┼éy dydaktyczne do nauki zdalnej, w tym informacja o filmach instrukta┼╝owych dotycz─ůcych korzystania m.in. ze strony epodreczniki.pl.

Ogromne zainteresowanie platform─ů epodreczniki.pl ÔÇô dzi─Ökujemy!

Mamy ju┼╝ blisko 4 mln ods┼éon dziennie na platformie edukacyjnej epodreczniki.pl oraz ponad 750 tys. u┼╝ytkownik├│w! Du┼╝─ů popularno┼Ťci─ů cieszy si─Ö r├│wnie┼╝ strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Z dnia na dzie┼ä ro┼Ťnie zainteresowanie materia┼éami rekomendowanymi przez MEN do pracy zdalnej z uczniami.

Platforma epodreczniki.pl to nie jedyne ┼║r├│d┼éo informacji przydatnych do kszta┼écenia na odleg┼éo┼Ť─ç. Zach─Öcamy dyrektor├│w, nauczycieli do korzystania z innych dost─Öpnych stron internetowych rekomendowanych przez MEN, m.in.: www.cke.gov.pl (i stron Okr─Ögowych Komisji Egzaminacyjnych), gdzie zamieszczane s─ů materia┼éy przydatne szczeg├│lnie dla uczni├│w przygotowuj─ůcych si─Ö do egzaminu ├│smoklasisty, www.gov.pl/zdalnelekcje, a tak┼╝e informacji dost─Öpnych na stronie ministerstwa edukacji www.men.gov.pl.

Warto korzysta─ç r├│wnie┼╝ z opublikowanego zestawienia najwa┼╝niejszych informacji, a tak┼╝e link├│w do stron internetowych, kt├│re mog─ů by─ç wykorzystywane przez nauczycieli i dyrektor├│w szk├│┼é do przygotowania materia┼é├│w do samodzielnej pracy uczni├│w w domu. https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

Materiały:

Kszta┼écenie na odleg┼éo┼Ť─ç ÔÇô poradnik dla szk├│┼é
Kszta┼écenieÔÇő_naÔÇő_odleg┼éo┼Ť─çÔÇő_ÔÇôÔÇő_poradnikÔÇő_dlaÔÇő_szk├│┼é.pdf 0.99MB