ADHD- zespół nadpobudliwości psychoruchowej

W ostatnich latach znacznie więcej się pisze i mówi o tym zaburzeniu, szkoły poświęcają sporo czasu na zapoznawanie się ze sposobem funkcjonowania dzieci nadpobudliwych i z formami udzielania im pomocy. Rodzice, przychodząc do poradni, opowiadają, że to właśnie w szkole lub przedszkolu ktoś zwrócił im uwagę na to, że ich dziecko jest nadpobudliwe. Badania wykazują jednak, że ostatnio nie doszło do istotnego przyrostu liczby takich dzieci w szkołach. Zapewne odsetek dzieci mających problemy z zachowaniem jest znacznie większy. Nie u wszystkich jednak rozpoznajemy nadpobudliwość psychoruchową. Nie każde kłopotliwe zachowanie można łączyć z nadpobudliwością, a nadpobudliwość psychoruchowa nie może być wytłumaczeniem dla każdego niegrzecznego zachowania.

Czy ADHD jest chorobą ? Dlaczego często mówi się o zespole nadpobudliwości psychoruchowej jako o zaburzeniu rozwojowym?

W dużym uproszczeniu –ADHD można sprowadzić do odmiennej pracy mózgu. Takiej która uniemożliwia dziecku skuteczne kontrolowanie swoich zachowań, a więc także kontrolowanie uwagi, ruchów i emocji. Dziecko nadpobudliwe nie ma czegoś za dużo ( np. za dużo energii, za wiele emocji ), wręcz przeciwnie – ma za mało zdolności do wewnętrznej kontroli i hamowania zachowania. Reaguje szybko, bezmyślnie i często nieodpowiednio do sytuacji, nie potrafi powstrzymać swoich odruchów i tym samym wpędza się w tarapaty.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zbiorem cech dziecka. U osoby z rozpoznaniem ADHD obserwujemy pewien wzór zachowania. Dzieci takie są nieuważne, impulsywne i nadruchliwe – zawsze lub prawie zawsze. W zależności od wymagań i tolerancji otoczenia powyższe objawy mniej lub bardziej przeszkadzają i utrudniają życie dziecku, a także otaczającym go dorosłym oraz rówieśnikom.

Jeśli objawy nadpobudliwości występują tylko w pewnych okolicznościach, na przykład w domu, zapewne nie jest to ADHD i warto poszukać odpowiedzi na pytanie, co takiego powoduje, że dziecko staje się niespokojne właśnie w tym miejscu. Podobnie jest gdy rodzice lub nauczyciele twierdzą, że dziecko było spokojne i nie różniło się zachowaniem od innych, a zaczęło być nadmiernie ruchliwe lub nieuważne od pewnego momentu.

Często nie mamy wtedy do czynienia z nadpobudliwością psychoruchową rozumianą jako odrębne zaburzenie. Nagła zmiana w zachowaniu dziecka może być wynikiem jego reakcji na jakieś trudne wydarzenia albo sygnałem, że dziecko cierpi na inną chorobę somatyczną, neurologiczną lub psychiczną.

O ADHD mówimy wówczas, gdy odpowiedź na pytanie, czy objawy znacznie utrudniają życie dziecku i stają się źródłem problemów w domu i szkole, jest twierdząca. W sytuacji, kiedy dziecko jest bardzo żywe, nieuważne, impulsywne, ale ono samo oraz jego otoczenie nie uważają tego za problem i są zadowoleni z jego wyników w nauce i z zachowania, nie można mówi o rozpoznawaniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
Wśród lekarzy i psychologów od lat toczy się dyskusja, czy ADHD jest chorobą czy zaburzeniem rozwojowym. Osobie z ADHD żyje się trudniej, musi często korzystać z pomocy innych, jednak – co ważne dzięki wysiłkowi otoczenia i swojemu własnemu osiąga to samo co osoby zdrowe lub dotknięte innymi zaburzeniami.

Dzieci z ADHD są zatem normalne. Odbierają prawidłowo, choć szybciej i bardziej chaotycznie, często pomijając istotne dla innych szczegóły. Wolniej i wybiórczo uczą się obowiązujących norm, ale odpowiadają za swoje czyny tak samo, jak wszystkie dzieci. Mają jedynie kłopoty z koncentracją, nadmierną ruchliwością i nadmierną impulsywności.

Opracowała Joanna Wilk
pedagog PCE-PPP w Kamiennej Górze

Czytaj również

Rozstrzygnięcia zapytań ofertowych

13 grudnia 2024

Poniżej znajdą Państwo informacje dotyczące rozstrzygnięcia zapytań ofertowych dotyczących organizacji zajęć specjalistycznych.

czytaj dalej »

Szacowanie wartości zamówienia w Programie Za Życiem

13 grudnia 2024

Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy MEiN, a Starostwem Powiatowym w Kamiennej Górze nr MEiN /2022/ DWEW/ 1023 zawartego w dniu 29 kwietnia 2022 r. w Warszawie kwota na realizację zajęć specjalistycznych na 2025 rok wynosi 117 260 zł. Zgodnie z zapotrzebowaniem oszacowanym na podstawie poprzedniego roku kalendarzowego liczba zajęć specjalistycznych zostanie podzielna w następujący sposób: - zajęcia fizjoterapeutyczne 66 godzin, cena 6 600 zł, - zajęcia specjalistyczne z psychologiem 400 godzin, cena 40 000 zł, - zajęcia specjalistyczne z pedagogiem 200 godzin, cena 20 000 zł., - zajęcia specjalistyczne z logopedą 300 godzin, cena 30 000 zł. - zajęcia specjalistyczne z integracji sensorycznej 100 godzin, cena 10 000 zł. Łączna kwota całości zamówienia wynosi 106 600 zł. W związku z powyższym złożono zapytania ofertowe mieszczące się do kwoty 130 000 zł.

czytaj dalej »

Godziny pracy - święta

9 grudnia 2024

Informacja dla rodziców Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji informuje, że w dniach 24, 27 i 31 grudnia 2024 roku Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna będzie nieczynna. W dniach 23 i 30 grudnia 2024 roku placówka będzie czynna w godzinach od 7;30 do 15.

czytaj dalej »