Koncepcja i zadania poradni

Szanowni Państwo!

Wszelkie badania i porady w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze są bezpłatne i dobrowolne.

Aby uruchomić procedurę przyjęcia dziecka do Poradni konieczne jest pisemne złożenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej lub elektronicznej wypełnionego i podpisanego przez rodzica lub opiekuna prawnego.

Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kamiennej Górze jest Powiat Kamiennogórski.

Terenem działania poradni jest: Miasto Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Lubawka, Gmina Marciszów.

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI

WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI
I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI
NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA.

W szczególności:
1. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
– podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6.

2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych.

3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-7.

4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom.
– przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka,
– prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce,
– informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych, podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych,
– informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzinom,
– prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię.

5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania.

6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną.

7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne.
– zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka,
– prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy,
– prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu Platformą Badań Zmysłów.

9. Orzekanie i kwalifikowanie:
– dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego,
– dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

10. Opiniowanie wniosków dotyczących:
– objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
– oceny dojrzałości szkolnej dziecka,
– odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
– podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej,
– dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
– zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
– udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
– przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
– innych, np. na wniosek sądu.

11. Terapia zaburzeń rozwojowych.

12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej
– kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego,
– uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu,
– wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów,
– prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów,
– gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym.

13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka.

14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej.

15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni.

16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią.

17. Prowadzenie działalności informacyjno- szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

Czytaj również

Zapytanie ofertowe nr 3/2025 - rozstrzygnięcie

21 października 2025

Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na Zapytanie ofertowe Nr 3/2025: „Zakup monitora interaktywnego model  TS 8 Lite G 86 wraz z montażem  w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze”. stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II  17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest  „Zakup monitora interaktywnego model  TS 8 Lite G 86 wraz z montażem  w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze”. stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: P.W. Antares Witold Ziołek. Oferta złożona przez powyższego Wykonawcę spełnia wymagania Zamawiającego a zaoferowana w niej cena jest najniższa. Cena wybranej oferty: 9970 zł. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 20 października 2025 r., ofertę złożyli niżej wymienieni Wykonawcy, których oferty otrzymały następującą liczbę punktów:

Lp. Nr oferty Nazwa Wykonawcy Adres Wykonawcy Liczba punktów w kryterium „cena”
1. 1 P.W. Antares Witold Ziołek.  Górna 28 b 58-522 Siedlęcin 10,00
2. 2 Biuro-media Katarzyna Zwolińska ul. Michałowskiego 10 42-224 Częstochowa
8,00 

czytaj dalej »

Harmonogram pracy PCE od 1 września 2025

4 września 2025

Poniżej znajdą Państwo dokument z informacjami dotyczącymi godzin pracy PCE od dnia 1 września 2025.

czytaj dalej »

Zaproszenie na szkolenie online

27 października 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze w ramach wsparcia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego serdecznie zaprasza wszystkich zainteresowanych nauczycieli na szkolenie w formule online nt: "Fonoholizm i uzależnienie od telefonów komórkowych. Psychospołeczne skutki, praktyczne sposoby rozwiązań" które odbędzie się 14 listopada ( piątek ) 2025 r., rozpoczęcie godz. 15;30 Praca na platformie Clickmeeting. Szkolenie poprowadzi: dr Maciej Dębski Fundacja ,,Dbam o Mój Zasięg”. Cel szkolenia: Zwiększenie świadomości na temat skutków fonoholizmu oraz wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia do przeciwdziałania temu zjawisku. Spodziewane rezultaty: Rozróżnianie uzależnień behawioralnych i chemicznych. Identyfikacja objawów fonoholizmu wśród uczniów. Wdrożenie praktycznych strategii zarządzania użyciem smartfonów w szkole i domu. Zrozumienie roli relacji i rytuałów w budowaniu higieny cyfrowej. Zakres tematyczny szkolenia: Wisły kijem nie zawrócisz – jaki stosunek powinniśmy przyjąć wobec nowych technologii? Czym są uzależnienia behawioralne i czym różnią się od uzależnień chemicznych? Fonoholizm – uzależnienie od telefonu komórkowego. Anatomia, skala zjawiska, psychospołeczne determinanty, najważniejsze symptomy. Jakie są negatywne konsekwencje nadużywania smartfonów? W jaki sposób radzić sobie z problemem nadużywania telefonów komórkowych w szkole i w domu? Rama – rytuał – relacje. Czym jest idea 3xR i dlaczego w świecie cyfrowym tak ważne są relacje osobiste? Jak zarządzać smartfonami w szkole? Zgłoszenia przyjmujemy w PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej pod nr tel.75 645 02 44 lub kom. 601646072 do 12 listopada 2025 roku. Należy podać imię i nazwisko oraz adres e – mail, na który zostanie podany link do szkolenia. Liczba miejsc ograniczona! Serdecznie zapraszamy!

czytaj dalej »