Artykuł o lękach małych dzieci

Zachęcamy do przeczytania artykułu dotyczącego lęków u małych dzieci oraz sposobów jak sobie z nimi radzić.

MOJE DZIECKO SIĘ BOI – LĘKI ROZWOJOWE.

Lęk jest jedną z najbardziej nieprzyjemnych emocji, dlatego też rodzice starają się aby uchronić swoje dzieci przed lękiem, a jeśli się on pojawia, to zminimalizować jego skutki. Nie można zupełnie żyć bez lęku, ale można pomóc swojemu dziecku w przypadku pojawienia się tej emocji.

Lęk jest częścią ludzkiej natury, potrzebną, a zarazem jedną z najbardziej nieprzyjemnych. Dlatego też niektórzy rodzice dążą do tego aby ich dzieci nie doświadczały tego uczucia ,aby nie cierpiały i nie doświadczały negatywnych skutków lęku.

Lęk jest nam czasami potrzebny, gdyż :
– pomaga,
– uczy,
-informuje.

Lęk jest buforem bezpieczeństwa oraz powstrzymuje nas przed zachowaniami niebezpiecznymi.

Strach dotyczy bodźców realnych, które stanowią prawdziwe zagrożenie ( pies, złodziej ). Lęk dotyczy zagrożenia, które przewidujemy, że wystąpi. Lęk nie jest związany z bodźcami /sytuacjami, które występują „tu i teraz” , tylko naszym antycypowaniem ,że niebezpieczeństwo wystąpi np. lot samolotem = wypadek; pobranie krwi = zemdlenie.

Lęk staje się niefunkcjonalny, gdy utrudnia dotychczasowe funkcjonowanie dziecka, kiedy powoduje wycofanie się dziecka z zajęć, które do tej pory stanowiły źródło przyjemności. Jak również kiedy zauważamy cofanie się dziecka do wcześniejszych faz rozwojowych – moczenie nocne, nasilenie agresji, lęki nocne.

Występują również lęki, które przeżywają dzieci w podobnym wieku i są one określane jako lęki rozwojowe.

Lęki rozwojowe, a zwłaszcza mierzenie się z nimi, pokonanie ich, powoduje ,że młodzi ludzie nabierają poczucia kompetencji i sprawstwa, innymi słowy wzrasta ich pewność siebie oraz zaufanie do swoich możliwości. Dzieci uczą się jak radzić sobie w sytuacjach , kiedy się boją i tą wiedzą mogą stosować przez całe swoje życie.

TYPOWE LĘKI OKRESU DZIECIŃSTWA:
2 lata
– lęki głownie natury słuchowej ( pociągi, motory, odkurzacz );
– lęki wizualne ( ciemne kolory, duże przedmioty, pociągi , kapelusze);
– lęki przestrzenne ( przeprowadzka do nowego domu, zabawka);
– lęki związane z ludźmi ( wyjazd rodzica, nieobecność rodzica podczas zasypiania);
– deszcz , wiatr;
– zwierzęta ( szczególnie dzikie ).
2,5 roku
wiele lęków, szczególnie przestrzennych (obawa przed ruchem, przed nieoczekiwanymi relacjami przestrzennymi np. ktoś wchodzi innymi drzwiami do domu );
– zbliżające się duże przedmioty np. ciężarówka;
– związane z ludźmi ( wyjazd rodzica, nieobecność rodzica podczas zasypiania );
– deszcz, wiatr;
– zwierzęta ( szczególnie dzikie).
3 lata
najwięcej lęków wizualnych ( starzy, pomarszczeni ludzie, „maski czarownicy”);
– ciemność,
– zwierzęta,
– policjanci;
– włamywacze;
– wieczorne wyjścia rodziców.
4 lata
– powracające lęki słuchowe, szczególnie odgłosy silników;
– ciemność;
– dzikie zwierzęta;
– wyjście mamy, zwłaszcza wieczorem;
5 lat
– niewiele lęków, głównie wizualne;
– konkretne lęki dotyczące dnia codziennego np. potłuczenia kolana, pogryzienia
przez psa;
– ciemność;
– obawa, że mama nie wróci do domu;
6 lat
– lęki związane z sytuacjami zasłyszanymi , obejrzanymi w bajkach;
– duża ilość lęków wywołanych przez bodźce dźwiękowe ( dzwonek do drzwi,
telefon, odgłosy ptaków);
– obawy przed światem nadprzyrodzonym ( duchy, wiedźmy) ;
– lęk, że ktoś chowa się pod łóżkiem ;
– przestrzenne ( lęk przed zgubieniem się);
– przed żywiołami ( ogień, woda, grzmoty);
– lęk przed zasypianiem samemu w pokoju;
– lęk przed zostaniem samemu w domu;
– lęk, że nie będzie mamy ,że nie wróci do domu , coś jej się stanie;
– lęk przed drzazgami, drobnymi skaleczeniami, widokiem krwi z nosa.
7 lat
– dużo lęków, głównie wizualnych ( ciemność, strych, piwnice );
– lęk prze wojną, włamywaczami, ludźmi chowającymi się w szafach lub pod
łóżkiem;
– lęk przed spóźnieniem się do szkoły, brakiem akceptacji ze strony innych.
8 – 9 lat
– mniej lęków i mniejsza ich intensywność;
– obawy mają uzasadnienie ( lęki dotyczą głownie własnych zdolności, możliwości porażki, szczególnie w szkole ).
10 lat
– dużo lęków, największe związane ze zwierzętami ( dzikie zwierzęta i węże );
– ciemności, wysokich pomieszczeń, ognia, przestępców, włamywaczy.
Rodzice nie powinni ignorować lęków rozwojowych, lecz pomóc w ich przezwyciężaniu. Nie bagatelizować, nie wyśmiewać. Udzielanie wsparcia, towarzyszenie dziecku, rozmowa z dzieckiem, a zwłaszcza szacunek do przeżywanych przez niego emocji powoduje, że dziecko widzi w swoim rodzicu sprzymierzeńca. A postawa prezentowana przez rodzica ( optymizm, uśmiech ) dodatkowo przekonują dziecko, że można sobie poradzić z lękiem i nie ma czego się bać.

Opracowała:
Joanna Knauber–Schmer
psycholog

Czytaj również

Rozstrzygnięcie zapytania ofertowego 1/2024

12 lipca 2024

Kamienna Góra, 12 lipca 2024 r. Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na wykonanie: ,,Wymiana mebli w gabinecie psychologa zgodnie z RODO w Powiatowym Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze” stanowiącego własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanego przy  ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest wykonanie „Wymiany mebli w gabinecie psychologa zgodnie z RODO w Powiatowym Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze”, stanowiącego własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanego przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę: Zakład Usługowo Produkcyjny ,,Stelda” s.c. ul. Podgórze 58, 58 – 420 Lubawka, Oferta złożona przez powyższego Wykonawcę spełnia wymagania Zamawiającego a zaoferowana w niej cena jest najniższa. Cena wybranej oferty: 6900,00 zł. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 12 lipca 2024 r., ofertę złożyli niżej wymienieni Wykonawcy, których oferty otrzymały następującą liczbę punktów:

LP.Nr ofertyNazwa wykonawcyAdres wykonawcyLiczba punktów
w kryterium "cena"
11Zakład Usługowo Produkcyjny "Stelda" s.c.ul. Podgórze 58
58-420 Lubawka
10

czytaj dalej »

Sprawozdanie z pracy pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji – Biblioteki Pedagogicznej w 2023/2024 roku

28 czerwca 2024

W roku szkolnym 2023/2024 prowadzono działania dotyczące realizacji podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa ustalonych przez Ministra Edukacji i Nauki. Na stronie internetowej placówki w zakładce „Aktualności Oświatowe” zostały zamieszczone materiały dotyczące  kierunków polityki oświatowej państwa. Gromadzono i udostępniano  publikacje dotyczące m.in. takich tematów:

  • Język łaciński      i edukacja klasyczna;
  • Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym;
  • Wychowawcza rola rodziny;
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.Sztuczna inteligencja;
  • Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
  • Laboratoria przyszłości;
  • Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie;
  • Wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
  • Rozwój kształcenia zawodowego;
  • Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą i inne.
Publikacje i materiały dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa były popularyzowane na wystawach tematycznych organizowanych w holu  Biblioteki oraz stronie internetowej biblioteki. W roku sprawozdawczym pracownik miał dokonaną ocenę zajęć bibliotecznych. Działalność pedagogiczna biblioteki jest niestety utrudniona. Obecnie nie ma w bibliotece miejsca aby przeprowadzać zajęcia edukacyjne i przyjmować tak duże grupy dzieci. 1. Realizacja planu pracy Biblioteki :
  • Opracowywanie nowości Biblioteki - Biblioteka nie zakupiła ani jednej książki w tym okresie ; książki pozyskane były tylko z darów od czytelników i wydawnictw;
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci przedszkolnych w ramach „Spotkań w Bajkolandii” (27 grup – 536 osób):
  • Zachwalanie na straganie (4 grupy – 84 osoby);
  • Dzień Głośnego Czytania - Warzywa z naszego ogródka (1grupa – 21 osób);
  • Poznajemy kosmos (2 grupy – 44 osoby);
  • 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości. Symbole narodowe (5 grup – 106 osób).
  • Bałwankowa rodzinka (5 grup – 102 osoby)
  • Tajemnicze zwierzęta – Dinozaury (4 grupy – 83 osoby)
  • Kolorowe kwiaty ( 1 grupa – 16 osób)
  • Zaczarowany świat książek (5 grup – 80 osób)
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci szkolnych (2 grupy – 57 osób)
  • Poznajemy kosmos (1 grupa – 42 osoby);
  • Kreatywnie i z wyobraźnią w Bibliotece czyli o książkach inaczej : Kamishibai jako skuteczne narzędzie promocji czytelnictwa ( 1 grupa – 15 osób);
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla szkół średnich
  • Działalność Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze. Katalogi komputerowe jako źródła informacji o zbiorach ( 4 grupy – 71 osób)
  • W serwisie internetowym Biblioteki zamieszczano informacje dotyczące:
  • akcji społecznych, konkursów i programów edukacyjnych kierowanych do nauczycieli, których organizatorami były różne instytucje, stowarzyszenia i fundacje,
  • nauczania zdalnego : polecane platformy, serwisy i strony internetowe zawierające bezpłatne i wartościowe materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów,
  • projekty: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
  • materiały edukacyjne dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa opracowane przez DBP.
  • promowanie akcji czytelniczych i konkursów: Ogólnopolska akcja Narodowe Czytanie 2023 „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa; Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania; Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych; Ogólnopolski konkurs na Scenariusz Lekcji Polonistycznej; konkursy plastyczne „Kraina naszych marzeń” oraz „Sekretne życie pszczół”;
  • raportów dla rodziców i nie tylko : Etat w sieci 2.0 – zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej. Raport 2021; Nastolatki w wirtualnym tunelu ; Dlaczego należy czytać dzieciom;
  • obchody święta nauki : 18-23 września XXVI Dolnośląski Festiwal Nauki :  Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika.
  • zbiorów przygotowanych przez DBP we Wrocławiu na ich stronie internetowej Tydzień Zakazanych Książek ; Narodowe Święto Niepodległości ; Patroni roku 2023/2024; Dzień Bezpiecznego Internetu; Sztuczna Inteligencja; Kompetencje przyszłości;
  • Zainteresowanym nauczycielom przesyłano drogą elektroniczną materiały edukacyjne i zamawiano kopie cyfrowe artykułów lub fragmentów rozdziałów z książek ( 11 skanów ) jak również sprowadzano książki w ramach wypożyczeń międzybibliotecznych ( 52 książki ).
  • Promowanie platformy Ibuk Libra - Liczba otwarć na platformie internetowej Ibuk Libra – 137 i prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl .
  • Przygotowanie wystaw tematycznych i książek w holu biblioteki : Narodowe Czytanie – „Eliza Orzeszkowa – życie i twórczość”; Dolnośląski Festiwal Nauki – Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika – życie i twórczość; Układ słoneczny; Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Nowości 2023; Dzień Bezpiecznego Internetu – Działajmy razem; Światowy Dzień Zespołu Downa; Patroni Roku 2024 – Melchior Wańkowicz; Światowy Dzień Książki; Tydzień Bibliotek w Polsce – Biblioteka na czasie”.
  • Przygotowanie wystaw prac plastycznych – 3 wystawy – 99 prac.
  • Wprowadzanie ubytków książek już wycofanych do komputerowej bazy Aleph.
  • Realizacja kwerend – 76.
  • Prowadzenie instruktażu z Alepha i Ibuk Libry – 28 osób.
2. Doskonalenie zawodowe zewnętrzne:
  • Konferencja „Technologia w edukacji”;
  • spotkania szkoleniowe organizowane w ramach samokształcenia przez pracownika Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze obejmowały:
  1. Zapoznanie się z treścią artykułów zawartych w czasopismach „Biblioteka w Szkole” oraz w zasobach Internetu Zdobyta wiedza zostanie wykorzystana podczas spotkań sieci i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz podczas zajęć z dziećmi.
  2. Zapoznanie się z platformami edukacyjnymi i stronami internetowymi promującymi sztuczną inteligencję.
  3. Zapoznanie się z twórczością Mikołaja Kopernika. Opracowanie na ich podstawie zajęć bibliotecznych .
3. Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli: - W Bibliotece kontynuowano działalność  sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy powiatu kamiennogórskiego pod nazwą Aktywni bibliotekarze Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy. Odbyły  się dwa spotkania. Jedno spotkanie – w listopadzie , w którym wzięło udział 12 osób. Tematyka tego spotkania : - Kreatywne wykorzystanie nowych mediów w pracy bibliotekarza : darmowe narzędzia cyfrowe w animacji, edukacji i promocji kultury i czytelnictwa – warsztaty (12 osób). Drugie spotkanie w ramach KFB był to wyjazd studyjny do miejscowości Broumovo – Czechy. Uczestnicy wyjazdu zwiedzili klasztor oraz bibliotekę klasztorną. (15 osób) 4. Współpraca z innymi instytucjami i placówkami:
  • współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, wypożyczeń międzybibliotecznych, spotkań sieci Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy, wyjazd studyjny do Broumova;
  • „Literacki pokaz mody – Moda na książkę” - współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ich projektu „Blisko : cały październik – organizacja dwóch warsztatów, prowadzenie wykładu oraz całego pokazu „Moda na książkę”;
  • prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl oraz zamieszczanie tam przydatnych informacji i materiałów dla użytkowników biblioteki;
  • współpraca z biblioteką szkolną SP nr 1 i 2 w Kamiennej Górze - planowanie zakupów, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
  • współpraca z biblioteką szkolną Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących - planowanie zakupów, wymiana informacji związanych z NPRCz, prowadzenie zajęć edukacyjnych dla klas 5-tych technikum;
  • współpraca z Przedszkolem Nr 3 w Kamiennej Górze – udział dzieci w zajęciach bibliotecznych, promowanie czytelnictwa;
  • współpraca ze Szkołą Podstawową nr 1 – praca w komisji XII Konkursu Powiatowego Poezji Dziecięcej klas 1-3;
  • współpraca z Domem Kultury w Lubawce - praca w komisji konkursu Pegazik;
  • współpraca z innymi placówkami oświatowymi - Dziecięca Świetlica Środowiskowa – promowanie twórczości plastycznej dzieci oraz zajęć edukacyjnych;
  • współpraca z wszystkimi nauczycielami bibliotekarzami i bibliotekarzami bibliotek publicznych – przesyłanie drogą e-mailową informacji o spotkaniach Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy oraz innych informacji związanych z pracą bibliotek i wzajemnej współpracy;
  • współpraca z bibliotekami pedagogicznymi na Dolnym Śląsku : wypożyczenia międzybiblioteczne, przesyłanie kopii cyfrowych ( skanów ), wymiana doświadczeń i informacji drogą e-mailową.
Opracowała: Dorota Pawłowska nauczyciel bibliotekarz      

czytaj dalej »

Rozstrzygnięcie zapytania ofertowego 3/2024

19 lipca 2024

Kamienna Góra, 19 lipca 2024r. Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na: ,,Zakup oprogramowania specjalistycznego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze” stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest „Zakup oprogramowania specjalistycznego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze”, stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: LEARNETIC S.A. Oferta złożona przez powyższego Wykonawcę spełnia wymagania Zamawiającego a zaoferowana w niej cena jest najniższa. Cena wybranej oferty: 15759,00 zł. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 19 lipca 2024 r., ofertę złożyli niżej wymienieni Wykonawcy, których oferty otrzymały następującą liczbę punktów:

LP.Nr ofertyNazwa WykonawcyAdres WykonawcyLiczba punktów w kryterium "cena"
11LEARNETIC S.A.ul. Azymutalna 9/B1
80-298 Gdańsk
10,00
2213p Sp. z o.o.ul. Tarnogajska 11-13
50-580 Wrocław
8,00

czytaj dalej »