Drodzy Rodzice,
w dobie pandemii pojawiają się w Waszym życiu nowe dylematy, z którymi musicie radzić sobie nie tylko Wy ale też Wasze dzieci. Jak zaradzić w tej niestandardowej sytuacji ?
1. Stwórzcie przede wszystkim bezpieczeństwo. Zbudujecie je poprzez ustalenie stałych czynności, które będą zawieszone w stałych, odpowiednich dla Waszego dziecka porach dnia (stałe pory posiłków, mycia się, czytania bajek, ulubione gry itp.). Stworzy to dziecku punkty odniesienia, które będą budowały morze bezpieczności w nieprzewidywalnych obecnie realiach życia.
2. Pozwól dziecku na emocje (nawet te, które budzą Twój strach i masz wrażenie, że dziecko teraz funkcjonuje jakby gorzej). Twoje dziecko tak jak Ty może przeżywać teraz niestabilności emocjonalną – to zupełnie naturalne a w związku z tym również naturalnym jest pojawiający się strach, złość czy smutek, które ze sobą niesie.
3. Dowiedz się, co dokładnie przeżywa, posłuchaj, zaakceptuj – może do tego posłużyć Ci np. Zegar Emocji, który załączam poniżej. Za pomocą wskazówki określajcie wspólnie- jak się czujecie i jakie jest natężenie tych emocji używając przy tym np. określeń (bardzo malutkie- „takie do łydki „, duże- „aż do pasa” itp).
zapożyczone od:
https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/07/emocje-dla-dzieci.html?spref=pi&m=1
http://www.heim.com.pl
https://efibarlou.blogspot.com/2019/02/blog-post.html?fbclid=IwAR3GeZ2WEkqBOrAm8OrWFmGe29YSNQ2YSohispkoFw8DqRy-ZZCF1tve8to
4. Stwórzcie z dzieckiem mapy – wyspy emocji, za pomocą których nakreślicie, jak radzić sobie w trudnej dla dziecka emocji. Najlepiej, by dziecko samo zastanowiło się, co najbardziej mu pomaga i narysowało to. Każda mapa powinna zawierać po kilka przykładów sposobów radzenia sobie jak np. w ,,Mapie złości’ możemy umieścić tzw. ,,mocowanie ze ścianą”, ,,wyrzucenie złości do kosza”, ,,boksowanie poduszki”, ,,wyskakanie złości” itp. Mapy te będą służyły pomocą stanowiąc gotowe podpowiedzi w nagłych sytuacjach napadu emocji, z którymi nie radzi sobie Twoje dziecko. Dzięki takim planszom dziecko będzie mogło trenować konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Przykład mapy złość na następnej stronie:
Moja Mapa Złości – jak odreagowuję złość?
Rys. zapozyczony na podst. grafiki z http://scholaris.pl/
5. Układajcie z dzieckiem puzzle obrazkowe sytuacyjne i odgrywajcie z nim scenki, w których rozwijane będą zdolności społeczne w oparciu o różne historyjki obrazkowe bądź samodzielnie wymyślone. Polegajcie na pomysłach dzieci czasem tylko je korygując, jeśli sytuacja tego wymaga.
6. Włączaj dziecko w wykonywanie domowych obowiązków. Umożliwi to wzmocnienie wiary w siebie, dziecko poczuje się w tym ważne a jednocześnie może dać to Wam ogrom satysfakcji płynącej z robienia czegoś wspólnie.
7. Pozwólcie też dziecku się trochę ponudzić, bo to właśnie wtedy rozwija się największa kreatywność naszych pociech.
8. By ułatwić dziecku rozumienie obecnej sytuacji i złagodzić jego przeżywanie posłuż się bajką. Poniżej załączam kilka fantastycznych bajek do przeczytania lub posłuchania. Stwórzcie też własną bajkę na temat pandemii (oczywiście z dobrym zakończeniem). Pobawcie się w stworzenie bohaterów i zrobienie figurek może ze zwykłej plasteliny albo uszyjcie pacynki.
Bajka o Wirusku
Bajka O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE
„Masz tę moc” – krótkie opowiadanie dla dzieci o koronawirusie
9. Dobrym sposobem są również wizualizacje czy relaksacja przy dźwiękach ulubionej muzyki czy metodą stworzoną specjalnie dla dzieci np.trening Jacobsona wersja dla dzieci. Link do metod wyciszających poniżej:
Relaksacja 1
Bajka relaksacyjna
Niedźwiedź- krótka relaksacja dla dzieci
Trening Jacobsona dla dzieci w adapt. Pawlewicz
Relaksacje dla dzieci i młodzieży
10. Bądźcie kreatywni, eksperymentujcie z dziećmi np.w kuchni z różnymi masami, fakturami, ugotujcie razem coś pysznego. Czynności te również służą rozładowaniu emocji dziecka.
Ten czas, choć bardzo stresujący jest też wielkim darem i zaowocuje w przyszłości dobrą więzią rodzinną oraz lepszą wiarą w swoje możliwości u Twojego dziecka. Pamiętaj tego czasu nikt już nie przywróci, zobacz co cennego daje Wam obecna sytuacja.
Opracowała:
Kamila Dzikowska
Psycholog
Bibliografia:
E. Skwarka [w:] Wychowanie w Przedszkolu, nr 5/2010, 11/2009
R. Vasta-Psychologia dziecka.Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. 2004
S.Isern- Uczuciometr Inspektora Krokodyla. Wyd. Dwukropek 2018