Co mówić dzieciom o epidemii

Drodzy Rodzice,

w dobie pandemii pojawiają się w Waszym życiu nowe dylematy, z którymi musicie radzić sobie nie tylko Wy ale też Wasze dzieci. Jak zaradzić w tej niestandardowej sytuacji ?

1. Stwórzcie przede wszystkim bezpieczeństwo. Zbudujecie je poprzez ustalenie stałych czynności, które będą zawieszone w stałych, odpowiednich dla Waszego dziecka porach dnia (stałe pory posiłków, mycia się, czytania bajek, ulubione gry itp.). Stworzy to dziecku punkty odniesienia, które będą budowały morze bezpieczności w nieprzewidywalnych obecnie realiach życia.

2. Pozwól dziecku na emocje (nawet te, które budzą Twój strach i masz wrażenie, że dziecko teraz funkcjonuje jakby gorzej). Twoje dziecko tak jak Ty może przeżywać teraz niestabilności emocjonalną – to zupełnie naturalne a w związku z tym również naturalnym jest pojawiający się strach, złość czy smutek, które ze sobą niesie.

3. Dowiedz się, co dokładnie przeżywa, posłuchaj, zaakceptuj – może do tego posłużyć Ci np. Zegar Emocji, który załączam poniżej. Za pomocą wskazówki określajcie wspólnie- jak się czujecie i jakie jest natężenie tych emocji używając przy tym np. określeń (bardzo malutkie- „takie do łydki „, duże- „aż do pasa” itp).

zapożyczone od:
https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/07/emocje-dla-dzieci.html?spref=pi&m=1
http://www.heim.com.pl
https://efibarlou.blogspot.com/2019/02/blog-post.html?fbclid=IwAR3GeZ2WEkqBOrAm8OrWFmGe29YSNQ2YSohispkoFw8DqRy-ZZCF1tve8to

4. Stwórzcie z dzieckiem mapy – wyspy emocji, za pomocą których nakreślicie, jak radzić sobie w trudnej dla dziecka emocji. Najlepiej, by dziecko samo zastanowiło się, co najbardziej mu pomaga i narysowało to. Każda mapa powinna zawierać po kilka przykładów sposobów radzenia sobie jak np. w ,,Mapie złości’ możemy umieścić tzw. ,,mocowanie ze ścianą”, ,,wyrzucenie złości do kosza”, ,,boksowanie poduszki”, ,,wyskakanie złości” itp. Mapy te będą służyły pomocą stanowiąc gotowe podpowiedzi w nagłych sytuacjach napadu emocji, z którymi nie radzi sobie Twoje dziecko. Dzięki takim planszom dziecko będzie mogło trenować konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Przykład mapy złość na następnej stronie:

Moja Mapa Złości – jak odreagowuję złość?

Rys. zapozyczony na podst. grafiki z http://scholaris.pl/

5. Układajcie z dzieckiem puzzle obrazkowe sytuacyjne i odgrywajcie z nim scenki, w których rozwijane będą zdolności społeczne w oparciu o różne historyjki obrazkowe bądź samodzielnie wymyślone. Polegajcie na pomysłach dzieci czasem tylko je korygując, jeśli sytuacja tego wymaga.

6. Włączaj dziecko w wykonywanie domowych obowiązków. Umożliwi to wzmocnienie wiary w siebie, dziecko poczuje się w tym ważne a jednocześnie może dać to Wam ogrom satysfakcji płynącej z robienia czegoś wspólnie.

7. Pozwólcie też dziecku się trochę ponudzić, bo to właśnie wtedy rozwija się największa kreatywność naszych pociech.

8. By ułatwić dziecku rozumienie obecnej sytuacji i złagodzić jego przeżywanie posłuż się bajką. Poniżej załączam kilka fantastycznych bajek do przeczytania lub posłuchania. Stwórzcie też własną bajkę na temat pandemii (oczywiście z dobrym zakończeniem). Pobawcie się w stworzenie bohaterów i zrobienie figurek może ze zwykłej plasteliny albo uszyjcie pacynki.

Bajka o Wirusku

Bajka O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE

„Masz tę moc” – krótkie opowiadanie dla dzieci o koronawirusie

9. Dobrym sposobem są również wizualizacje czy relaksacja przy dźwiękach ulubionej muzyki czy metodą stworzoną specjalnie dla dzieci np.trening Jacobsona wersja dla dzieci. Link do metod wyciszających poniżej:

Relaksacja 1
Bajka relaksacyjna
Niedźwiedź- krótka relaksacja dla dzieci
Trening Jacobsona dla dzieci w adapt. Pawlewicz
Relaksacje dla dzieci i młodzieży

10. Bądźcie kreatywni, eksperymentujcie z dziećmi np.w kuchni z różnymi masami, fakturami, ugotujcie razem coś pysznego. Czynności te również służą rozładowaniu emocji dziecka.

Ten czas, choć bardzo stresujący jest też wielkim darem i zaowocuje w przyszłości dobrą więzią rodzinną oraz lepszą wiarą w swoje możliwości u Twojego dziecka. Pamiętaj tego czasu nikt już nie przywróci, zobacz co cennego daje Wam obecna sytuacja.

Opracowała:
Kamila Dzikowska
Psycholog

Bibliografia:
E. Skwarka [w:] Wychowanie w Przedszkolu, nr 5/2010, 11/2009
R. Vasta-Psychologia dziecka.Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. 2004
S.Isern- Uczuciometr Inspektora Krokodyla. Wyd. Dwukropek 2018

Czytaj również

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania za rok szkolny 2022/2023

25 września 2023

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci działających w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze za rok szkolny 2022/2023. W roku szkolnym 2022/2023 zajęciami wwrd objęto 35 dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Wszystkie dzieci miały wydane przez Zespoły Orzekające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. W ramach wwrd realizowano 4 lub 5 godzin specjalistycznego wsparcia w miesiącu w zależności od zdiagnozowanej niepełnosprawności. W zajęcia zaangażowani byli: 4 psychologów, 3 pedagogów specjalnych, 3 logopedów  i fizjoterapeuta. Liczba realizowanych godzin:

  1. Zajęcia psychologiczne –  40 godzin w miesiącu,
  2. Zajęcia pedagogiczne –    32 godziny w miesiącu,
  3. Arteterapia indywidualna – 9 godzin w miesiącu,
  4. Zajęcia logopedyczne –   42 godziny w miesiącu,
  5. Rehabilitacja ruchowa –  20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci ).
Łączna liczba realizowanych godzin miesięcznie –   141 godzin. Roczniki dzieci: 2021 r. – 4 2020 r. – 3 2019 r. – 4, 2018 r. – 5, 2017 r. – 10, 2016 r. – 8 2015 r. – 1 Rodzaje niepełnosprawności dzieci objętych zajęciami wwrd:
  1. Autyzm, zespół Asperegra – 12,
  2. Afazja motoryczna – 5,
  3. Niepełnosprawność ruchowa – 7,
  4. Rozszczep całkowity – 3,
  5. Wada słuchu ( niesłyszenie, słabe słyszenie ) – 1,
  6. Niepełnosprawności sprzężone – 6,
  7. Niepełnosprawność intelektualna – 1.

czytaj dalej »

Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających w roku szkolnym 2023/2024

25 września 2023

1. 01 września 2023 r., godz. 12, 2. 13 września 2023 r., godz. 15, 3. 27 września 2023 r., godz. 15, 4. 04 października 2023 r., godz. 15, 5. 08 listopada 2023 r., godz. 15, 6. 06 grudnia 2023 r., godz. 15, 7. 10 stycznia 2024 r., godz. 15, 8. 07 lutego 2024 r., godz. 15, 9. 06 marca 2024 r., godz.15, 10. 03 kwietnia 2024 r., godz. 15, 11. 08 maja 2024 r., godz. 15, 12. 05 czerwca 2024 r., godz. 15, 13. 19 czerwca 2024 r., godz. 15,

czytaj dalej »

Koncepcja i zadania poradni

25 września 2023

Szanowni Państwo! Wszelkie badania i porady w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze są bezpłatne i dobrowolne. Aby uruchomić procedurę przyjęcia dziecka do Poradni konieczne jest pisemne złożenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej lub elektronicznej wypełnionego i podpisanego przez rodzica lub opiekuna prawnego. Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kamiennej Górze jest Powiat Kamiennogórski. Terenem działania poradni jest: Miasto Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Lubawka, Gmina Marciszów.

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI

WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA.

W szczególności: 1. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-7. 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych, podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu Platformą Badań Zmysłów. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno-pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno- szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »