Co mówić dzieciom o epidemii

Drodzy Rodzice,

w dobie pandemii pojawiają się w Waszym życiu nowe dylematy, z którymi musicie radzić sobie nie tylko Wy ale też Wasze dzieci. Jak zaradzić w tej niestandardowej sytuacji ?

1. Stwórzcie przede wszystkim bezpieczeństwo. Zbudujecie je poprzez ustalenie stałych czynności, które będą zawieszone w stałych, odpowiednich dla Waszego dziecka porach dnia (stałe pory posiłków, mycia się, czytania bajek, ulubione gry itp.). Stworzy to dziecku punkty odniesienia, które będą budowały morze bezpieczności w nieprzewidywalnych obecnie realiach życia.

2. Pozwól dziecku na emocje (nawet te, które budzą Twój strach i masz wrażenie, że dziecko teraz funkcjonuje jakby gorzej). Twoje dziecko tak jak Ty może przeżywać teraz niestabilności emocjonalną – to zupełnie naturalne a w związku z tym również naturalnym jest pojawiający się strach, złość czy smutek, które ze sobą niesie.

3. Dowiedz się, co dokładnie przeżywa, posłuchaj, zaakceptuj – może do tego posłużyć Ci np. Zegar Emocji, który załączam poniżej. Za pomocą wskazówki określajcie wspólnie- jak się czujecie i jakie jest natężenie tych emocji używając przy tym np. określeń (bardzo malutkie- „takie do łydki „, duże- „aż do pasa” itp).

zapożyczone od:
https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/07/emocje-dla-dzieci.html?spref=pi&m=1
http://www.heim.com.pl
https://efibarlou.blogspot.com/2019/02/blog-post.html?fbclid=IwAR3GeZ2WEkqBOrAm8OrWFmGe29YSNQ2YSohispkoFw8DqRy-ZZCF1tve8to

4. Stwórzcie z dzieckiem mapy – wyspy emocji, za pomocą których nakreślicie, jak radzić sobie w trudnej dla dziecka emocji. Najlepiej, by dziecko samo zastanowiło się, co najbardziej mu pomaga i narysowało to. Każda mapa powinna zawierać po kilka przykładów sposobów radzenia sobie jak np. w ,,Mapie złości’ możemy umieścić tzw. ,,mocowanie ze ścianą”, ,,wyrzucenie złości do kosza”, ,,boksowanie poduszki”, ,,wyskakanie złości” itp. Mapy te będą służyły pomocą stanowiąc gotowe podpowiedzi w nagłych sytuacjach napadu emocji, z którymi nie radzi sobie Twoje dziecko. Dzięki takim planszom dziecko będzie mogło trenować konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Przykład mapy złość na następnej stronie:

Moja Mapa Złości – jak odreagowuję złość?

Rys. zapozyczony na podst. grafiki z http://scholaris.pl/

5. Układajcie z dzieckiem puzzle obrazkowe sytuacyjne i odgrywajcie z nim scenki, w których rozwijane będą zdolności społeczne w oparciu o różne historyjki obrazkowe bądź samodzielnie wymyślone. Polegajcie na pomysłach dzieci czasem tylko je korygując, jeśli sytuacja tego wymaga.

6. Włączaj dziecko w wykonywanie domowych obowiązków. Umożliwi to wzmocnienie wiary w siebie, dziecko poczuje się w tym ważne a jednocześnie może dać to Wam ogrom satysfakcji płynącej z robienia czegoś wspólnie.

7. Pozwólcie też dziecku się trochę ponudzić, bo to właśnie wtedy rozwija się największa kreatywność naszych pociech.

8. By ułatwić dziecku rozumienie obecnej sytuacji i złagodzić jego przeżywanie posłuż się bajką. Poniżej załączam kilka fantastycznych bajek do przeczytania lub posłuchania. Stwórzcie też własną bajkę na temat pandemii (oczywiście z dobrym zakończeniem). Pobawcie się w stworzenie bohaterów i zrobienie figurek może ze zwykłej plasteliny albo uszyjcie pacynki.

Bajka o Wirusku

Bajka O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE

„Masz tę moc” – krótkie opowiadanie dla dzieci o koronawirusie

9. Dobrym sposobem są również wizualizacje czy relaksacja przy dźwiękach ulubionej muzyki czy metodą stworzoną specjalnie dla dzieci np.trening Jacobsona wersja dla dzieci. Link do metod wyciszających poniżej:

Relaksacja 1
Bajka relaksacyjna
Niedźwiedź- krótka relaksacja dla dzieci
Trening Jacobsona dla dzieci w adapt. Pawlewicz
Relaksacje dla dzieci i młodzieży

10. Bądźcie kreatywni, eksperymentujcie z dziećmi np.w kuchni z różnymi masami, fakturami, ugotujcie razem coś pysznego. Czynności te również służą rozładowaniu emocji dziecka.

Ten czas, choć bardzo stresujący jest też wielkim darem i zaowocuje w przyszłości dobrą więzią rodzinną oraz lepszą wiarą w swoje możliwości u Twojego dziecka. Pamiętaj tego czasu nikt już nie przywróci, zobacz co cennego daje Wam obecna sytuacja.

Opracowała:
Kamila Dzikowska
Psycholog

Bibliografia:
E. Skwarka [w:] Wychowanie w Przedszkolu, nr 5/2010, 11/2009
R. Vasta-Psychologia dziecka.Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. 2004
S.Isern- Uczuciometr Inspektora Krokodyla. Wyd. Dwukropek 2018

Czytaj również

Bilans 2022

9 maja 2023

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2022.

czytaj dalej »

Hramonogram pracy pracowników PCE od 26.06.2023

18 maja 2023

Szanowni Państwo, poniżej można znaleźć dokument zawierający harmonogram pracy pracowników Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze, który będzie obowiązywał od dnia 26 czerwca 2023.

czytaj dalej »

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży

28 kwietnia 2023

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA A w szczególności: 1. Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0 - 7 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu ,,Platformą Badań Zmysłów”. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno – pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »