Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu

Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu się. Skuteczność i przyjemność w jednym.

Jak sprawić, by nauka była skuteczna, ale przy tym nie zabierała większej części czasu wolnego? Poznaj sposoby opracowane specjalnie pod konkretny typ osobowości, dzięki którym z pewnością osiągniesz lepsze wyniki w nauce.

Aby osiągnąć sukces, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak:
– Otoczenie
– Motywacja
– Dobra organizacja czasu
– Racjonalne dostarczanie energii
– Metody uczenia się dostosowane do typu osobowości.

Oczyść otoczenie. Pozbądź się wszelkich przedmiotów rozpraszających Twoją uwagę– pozwoli Ci to lepiej się skupić i efektywniej przyswajać wiedzę.

Wiadomo także, że nasz mózg potrzebuje tlenu, by mógł prawidłowo funkcjonować. Pamiętaj więc o tym, by odpowiednio często wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczysz.

Pora nauki jest sprawą indywidualną i nie powinno narzucać się żadnych wytycznych. Dla niektórych czasem najwyższego skupienia są poranki, dla innych późna noc.

Długotrwałe uczenie się jest męczące i nie przynosi efektów. Po 1,5 godziny wysiłku koncentracja znacznie spada. Pamiętaj też o tym, że zbyt częsta zmiana otoczenia przyczynia się do spadku poziomu skupienia i umiejętności zapamiętywania. Najbardziej efektywny dla mózgu układ to 30 minut nauki / 5 minut odpoczynku.

Przed rozpoczęciem nauki powinniśmy zawsze wyznaczyć sobie cel. Może to być na przykład opracowanie rozdziału lub kilku tematów. Wyznaczanie sobie celów pozwala na lepsze zorganizowanie czasu. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę! Jeśli już musisz opanować jakiś materiał – rób to sukcesywnie i skutecznie.

Niezależnie od typu osobowości, którym jesteś, musisz przede wszystkim orientować się czego dotyczy materiał, którego się uczysz – aktywny udział w zajęciach.

W aspekcie uczenia się wyróżniamy następujące typy osobowości:

SŁUCHOWIEC

Jeśli jesteś słuchowcem uważanie na lekcji to podstawa. Słuchaj nauczyciela i analizuj w myślach to, co on mówi. Warto zadawać pytania, żeby jeszcze bardziej orientować się w temacie omawianym na lekcji. Gdy uczysz się do sprawdzianu lub odpowiedzi, wypowiadaj na głos to, co zapamiętałeś z danego działu, a potem porównuj z tym, co masz w zeszycie lub podręczniku. Czytaj też na głos notatki, słówka z języka obcego, bądź wiersz który musisz wygłosić na lekcji.

Temu typowi osobowości w czasie nauki pomaga muzyka

WZROKOWIEC

Jeśli jesteś wzrokowcem na lekcjach zapisuj najważniejsze wiadomości przekazane przez nauczyciela, podkreślaj to, co istotne. Gdy boisz się, że nie nadążysz, pisz w brudnopisie, a w domu przepisz do zeszytu, by wyglądało to estetycznie. Użyj w swych notatkach kolorów, by później wzrok koncentrował się na tym co najważniejsze. To samo dotyczy nauki w domu – zakreślaj i zaznaczaj kolorem pojęcia i ważne informacje. Gdy uczysz się z podręcznika, przepisz na kartkę te rzeczy, które będą przydatne na sprawdzianie, dzięki temu dodatkowo utrwalisz materiał.

Wzrokowcy powinni uczyć się poprzez sporządzanie rysunków, wykresów czy map myślowych.

KINESTETYK (RUCHOWIEC)

Ostatnim typem osobowości w aspekcie uczenia się jest kinestetyk (ruchowiec). Jeśli jesteś osobą, która często gestykuluje i chce być ciągle w ruchu, to wykorzystaj to w nauce. Na zajęciach może nie wypada wykonywać gwałtownych ruchów, gdy nauczyciel prowadzi lekcję, ale jeśli zostaniesz wywołany do odpowiedzi, podkreśl swoje słowa gestami, zarysuj kształt tego, o czym mówisz. Zapamiętujesz to, co sam wykonasz, więc angażuj swoje ciało podczas czytania lub powtarzania materiału. Wizualizuj sobie to, o czym się uczysz, rysuj w powietrzu konkretne obrazy, naśladuj emocje towarzyszące wydarzeniom, które musisz zapamiętać, chodź po pokoju w trakcie nauki. Pamięta to, co sam wykonał.

Natomiast nie powinniśmy skupiać się tylko na jednym stylu uczenia się. Wskazane jest aby korzystać ze wszystkich, zachowując odpowiednie proporcje pamiętając o swoim typie osobowości.

Oprócz powyższych metod, związanych z określonym typem osobowości, istnieją jeszcze inne, które możesz wykorzystać.

Taktyka skojarzeń. Gdy się uczysz, warto skojarzyć przyswojone informacje z zastępczym słowem, opisem sytuacji lub utworzyć wierszyk z wyrażeniem czy wydarzeniem, które musisz znać. Najczęściej wykorzystuje się skojarzenia w nauce języka obcego. Tak zapamiętane informacje zostaną z tobą na dłużej, a ty znajdziesz w nauce nutkę zabawy.

Prawdą jest, że każdy z nas w codziennym życiu korzysta ze swojej wyobraźni.

Można zaryzykować pewne stwierdzenie – wyobraźnia jest kluczem do nauki – nauka to klucz do potęgi.

Opracowanie:
Paulina Pietruszka
Oligofrenopedagog

Czytaj również

Ograniczenie w funkcjonowaniu PCE

29 marca 2021

Szanowni rodzice/opiekunowie oraz nauczyciele/wychowawcy. Od 22.03.2021 r. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kamiennej Górze, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 ogranicza swoją działalność terapeutyczną. Ponieważ nadal działamy w sytuacji panującej pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 obowiązują nas wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego. W związku z tym zmuszeni jesteśmy dostosować naszą pracę do w/w wymogów. Przedstawiam Państwu obowiązujące od 22.03.2021 r. zasady przyjmowania klientów w naszej poradni: I. OBOWIĄZUJĄCE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE: 1. Przyjmowane są wyłącznie dzieci zdrowe, przyprowadzane przez zdrowego rodzica – opiekuna. Katar, kaszel, gorączka wyklucza dziecko z badań. 2. Każda osoba wchodząca do poradni ( dorosły i dziecko ) ma bezwzględnie obowiązek zdezynfekować ręce w korytarzu przy wejściu, jeżeli posiada nałożone rękawiczki również należy je zdezynfekować oraz nałożyć maseczkę ( maseczki nie obowiązują dzieci do lat 4 ). 3. Na terenie poradni może przebywać tylko jedna osoba dorosła, towarzysząca dziecku. 4. W pomieszczeniach placówki należy zachować odpowiednia odległość, tj. minimum 1,5 m. W sekretariacie może przebywać tylko jeden klient. 5. Pracownik obsługi dokonuje dezynfekcji klamek, wyłączników, uchwytów krzeseł, blatów oraz innych używanych sprzętów w pomieszczeniach placówki. 6. Specjaliści podczas badań są ubrani w maseczki i/lub przyłbice oraz posiadają na rękach rękawiczki. 1. II. ZASADY PRACY PORADNI W CZASIE PANDEMII: 1. Diagnozy będą przeprowadzane w następującej kolejności, bez względu na termin złożenia zgłoszenia do poradni: a) W celu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. b) W celu wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/ zespołowych. c) W celu wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. d) W celu wydania opinii o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia. e) W celu wydania opinii o dojrzałości szkolnej. f) Pozostałe opinie i informacje. 1. Terapia logopedyczna oraz niezbędne ( pilne ) terapie psychologiczne, pedagogiczne są prowadzone w formie zdalnej przy użyciu skype, WhatsApp lub drogą mailową. 2. Pracownicy poradni pełnią dyżury telefoniczne zgodnie z harmonogramem pracy pod numerem tel. 601 646 072 oraz 75 645 02 44. W godzinach od 9.00 do 12.00 od poniedziałku do piątku dyżur pełni dyrektor PCE – PPP mgr Bernarda Kurczewska. 1. Nasi specjaliści dostępni są również dla Państwa drogą mailową od poniedziałku do piątku: Psycholog – mgr Anna Poborca – a.poborca-pce@o2.pl Psycholog – mgr Joanna Knauber – Schmer – j.knauber-schmer-pce@o2.pl Psycholog – mgr Aleksandra Rawska – a.rawska-pce@o2.pl Pedagog – mgr Magdalena Kożuch – m.kozuch-pce@o2.pl Pedagog – mgr Joanna Wilk – j.wilk-pce@o2.pl Pedagog – mgr Paulina Pietruszka – p.pietruszka-pce@o2.pl Logopeda – mgr Monika Maciaszek – m.maciaszek-pce@o2.pl Logopeda – mgr Bożena Morawiec – b.morawiec-pce@o2.pl III. ZGŁOSZENIE NA DIAGNOZĘ: 1. Zgłoszenia do Poradni celem uzyskania diagnozy prosimy pobierać ze strony internetowej poradni, gdzie znajdują się one w zakładce „druki do pobrania” lub w placówce oświatowej, do której dziecko/uczeń uczęszcza. 2. Wypełniony i podpisany wniosek ( 2 strony ) należy zeskanować i przesłać mailem ( pcekamgora@o2.pl ) lub listownie na adres poradni. W przypadku braku możliwości zeskanowania, proszę wypełnić komputerowo ( druk jest w formie edytowalnej ) i przesłać bez podpisu, który zostanie przez Państwa uzupełniony bezpośrednio przed badaniem. 3. W razie wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny. IV. WYWIAD Z RODZICEM I OMÓWIENIE BADAŃ: 1. Wywiady oraz omówienie badań z rodzicami mogą odbywać się zdalnie w formie telefonicznej, mailowej lub przy pomocy SKYPU. V. DIAGNOZA/KONSULTACJA W PORADNI: 1. Na badania przyjmowane są tylko osoby wcześniej umówione, po rozmowie ze specjalistą i wypełnieniu ankiety dotyczącej ryzyka kontaktu z chorymi, bądź przebywającymi w kwarantannie oraz złożeniu oświadczenia o wyrażeniu zgody na badanie w istniejących warunkach epidemiologicznych. 2. Badanie lub konsultacja odbywa się punktualnie o umówionej godzinie. Spóźnienia nie mogą być uwzględniane z uwagi na czas potrzebny na dezynfekcję. 3. Dzieci na badania przynoszą własne kredki, ołówki, długopisy, nożyczki i temperówkę. 4. Rodzic po przyprowadzeniu dziecka do Poradni wychodzi i przychodzi o wyznaczonej przez pracownika godzinie. 5. Po każdej osobie pomieszczenie jest wietrzone i odkażane. 6. Wymaganą dokumentacją jest obowiązkowa opinia szkoły/ przedszkola ( o ile dziecko do niej uczęszcza ) w przypadku wydania orzeczenia lub opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz zindywidualizowanej ścieżce kształcenia wraz z zaświadczeniem lekarskim ( wzór zaświadczenia do pobrania ze strony internetowej poradni ). 7. Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na druku poradni przez lekarza specjalistę lub lekarza pediatrę w oparciu o dokumentację specjalistyczną. Zaświadczenie ważne jest przez 30 dni. 8. Dopuszcza się również dokumentację medyczną na innych drukach. 9. Po zakończonym badaniu, rodzic pobiera ze strony internetowej wniosek o wydanie orzeczenia/ opinii o wwrd lub otrzymuje go w poradni, wypełnia i składa w sekretariacie placówki. 10. Prosimy, by rodzic/ opiekun wcześniej przygotował dziecko do nietypowych warunków badania. VI. JAK NALEŻY PRZYGOTOWAĆ DZIECKO NA BADANIE W CZASIE PANDEMII? 1. Wdrażać do częstego mycia rąk, nosić maseczkę lub przyłbicę oraz rękawiczki, by dziecko oswoiło się z tą sytuacją i na zasadzie naśladownictwa, również uznało to za rzecz niezbędną. 2. Należy wdrażać dziecko do unikania zgromadzeń, zachowania dystansu wobec osób spoza rodziny. 3. Uprzedzić dziecko o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących podczas badania, szczególnie o tym, iż osoba badająca również będzie nosić maseczkę, rękawiczki i przyłbicę. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze przywróci pełne funkcjonowanie gdy tylko będzie to możliwe i bezpieczne dla naszych podopiecznych oraz pracowników.   Dyrektor oraz pracownicy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze.

czytaj dalej »

List DKO do dyrektorów i nauczycieli

12 kwietnia 2021

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki i Koledzy! Od ponad roku mierzymy się z bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest pandemia koronawirusa. Codziennością szkół, a w ostatnich tygodniach także przedszkoli stało się nauczanie zdalne. Co najmniej do 18 kwietnia br. przedszkolaki i uczniowie zostaną w domach. Trzecia fala pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie, zajętych jest osiemdziesiąt kilka procent łóżek w szpitalach, podobnie rzecz się ma z respiratorami. W najbliższych dniach będą się ujawniać skutki społecznych zachowań w czasie Świąt Wielkanocnych. Trudno się dziwić, że w tej bardzo poważnej sytuacji podejmowane są decyzje o utrzymaniu obostrzeń w różnych obszarach życia gospodarczego i społecznego, w tym w oświacie. Z drugiej strony przyspiesza akcja szczepień, rząd deklaruje, że do końca czerwca zaszczepieni zostaną wszyscy chętni. Dobroczynnym efektem szczepień milionów Polaków stanie się odporność populacyjna co pozwoli na powrót do normalności. Dziś nie sposób precyzyjnie określić terminu powrotu do nauki stacjonarnej. Odpowiedzialnie można stwierdzić jedynie, że powrót ów - skorelowany z liczbą zachorowań i sytuacją w służbie zdrowia - powinien być możliwie szybki i rozpocząć się od najmłodszych (przedszkola, klasy 1-3 szkół podstawowych). Jest szansa, że stanie się tak jeszcze w kwietniu. To wszystko oznacza, że przez najbliższe tygodnie, a może i miesiące do zakończenia roku szkolnego 2020/2021 będziemy kontynuować nauczanie na odległość. Jak nigdy potrzebna jest systematyczność, wytrwałość i konsekwencja. Gorąco dziękuję Koleżankom i Kolegom za ofiarną pracę i zaangażowanie, za serce wkładane w podejmowane działania. Wiele wskazuje na to, że w walce z pandemią koronawirusa jesteśmy na ostatniej prostej - choć będzie to długa prosta. Na finiszu potrzebny jest największy wysiłek i mobilizacja, na ostatnich metrach daje się z siebie wszystko. Dziękując raz jeszcze proszę o codzienną, rzetelną, z pasją wykonywaną pracę. Jako że długotrwała izolacja przynosi negatywne skutki psychiczne w szczególności proszę o częste komunikowanie się z uczniami i rodzicami. Proszę o zwielokrotnioną empatię, serdeczność i życzliwość. W szczególności polecam uwadze Koleżeństwa relacje z uczniami niepełnosprawnymi, mającymi trudności w nauce oraz z rodzin dysfunkcyjnych, a także z uczniami zdającymi w tym roku egzaminy (maturalny, ósmoklasisty, zawodowy). To my, kadra pedagogiczna, odpowiadamy za wykształcenie i wychowanie młodego pokolenia. Wyposażamy je w umiejętności i wiedzę, kształtujemy charaktery, formujemy osobowości. Dodajemy odwagi i skrzydeł. Nam nie wolno opuścić rąk i ustać ze znużenia. My musimy być mocni, zdeterminowani i wytrwali. Wtedy wygramy z przeciwnościami losu i wypełnimy naszą misję. Upalnym, pamiętnym latem 1980 r. szeroko po Polsce rozlała się fala strajków. Polacy podnieśli się z kolan i zbuntowali przeciw komunistycznej władzy. Rodził się nienależny, samorządny związek zawodowy oraz wielomilionowy ruch społeczny o pięknej i zobowiązującej nazwie „Solidarność”. Na murze okalającym Stocznię Gdańską w sierpniu 1980 r. strajkujący robotnicy umieścili napis: „Tylko solidarność i cierpliwość zapewnią nam zwycięstwo”. To przesłanie jest wyjątkowo aktualne. W chwilach próby weźmy je za własne. Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty

czytaj dalej »

Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu psychicznym

14 maja 2021

Informacja Marszałka Województwa Dolnośląskiego nt. listy ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży dla województwa dolnośląskiego: Szanowni Państwo Dyrektorzy, w trosce o stan psychiczny dzieci i młodzieży spowodowany pandemią, prowadzone są działania na rzecz upowszechniania wiedzy o zdrowiu psychicznym oraz miejscach, gdzie można otrzymać profesjonalną pomoc. W związku z tym prosimy o zapoznanie się z listą ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej z terenu województwa dolnośląskiego, które nieodpłatnie i bez konieczności posiadania skierowania udzielają pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Dzięki uzyskaniu szybkiej i ogólnodostępnej pomocy można zapobiec pogorszeniu zdrowia pacjentów i uniknąć hospitalizacji, która jest trudnym doświadczeniem dla młodej osoby. Prosimy wszystkich Państwa oraz zainteresowanych poprawą kondycji psychicznej młodych ludzi, szczególnie dotkniętych problemami podczas nauczania zdalnego, o rozpropagowanie powyższej informacji wśród pedagogów, rodziców, uczniów i wszystkich zainteresowanych.

czytaj dalej »