Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu

Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu się. Skuteczność i przyjemność w jednym.

Jak sprawić, by nauka była skuteczna, ale przy tym nie zabierała większej części czasu wolnego? Poznaj sposoby opracowane specjalnie pod konkretny typ osobowości, dzięki którym z pewnością osiągniesz lepsze wyniki w nauce.

Aby osiągnąć sukces, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak:
– Otoczenie
– Motywacja
– Dobra organizacja czasu
– Racjonalne dostarczanie energii
– Metody uczenia się dostosowane do typu osobowości.

Oczyść otoczenie. Pozbądź się wszelkich przedmiotów rozpraszających Twoją uwagę– pozwoli Ci to lepiej się skupić i efektywniej przyswajać wiedzę.

Wiadomo także, że nasz mózg potrzebuje tlenu, by mógł prawidłowo funkcjonować. Pamiętaj więc o tym, by odpowiednio często wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczysz.

Pora nauki jest sprawą indywidualną i nie powinno narzucać się żadnych wytycznych. Dla niektórych czasem najwyższego skupienia są poranki, dla innych późna noc.

Długotrwałe uczenie się jest męczące i nie przynosi efektów. Po 1,5 godziny wysiłku koncentracja znacznie spada. Pamiętaj też o tym, że zbyt częsta zmiana otoczenia przyczynia się do spadku poziomu skupienia i umiejętności zapamiętywania. Najbardziej efektywny dla mózgu układ to 30 minut nauki / 5 minut odpoczynku.

Przed rozpoczęciem nauki powinniśmy zawsze wyznaczyć sobie cel. Może to być na przykład opracowanie rozdziału lub kilku tematów. Wyznaczanie sobie celów pozwala na lepsze zorganizowanie czasu. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę! Jeśli już musisz opanować jakiś materiał – rób to sukcesywnie i skutecznie.

Niezależnie od typu osobowości, którym jesteś, musisz przede wszystkim orientować się czego dotyczy materiał, którego się uczysz – aktywny udział w zajęciach.

W aspekcie uczenia się wyróżniamy następujące typy osobowości:

SŁUCHOWIEC

Jeśli jesteś słuchowcem uważanie na lekcji to podstawa. Słuchaj nauczyciela i analizuj w myślach to, co on mówi. Warto zadawać pytania, żeby jeszcze bardziej orientować się w temacie omawianym na lekcji. Gdy uczysz się do sprawdzianu lub odpowiedzi, wypowiadaj na głos to, co zapamiętałeś z danego działu, a potem porównuj z tym, co masz w zeszycie lub podręczniku. Czytaj też na głos notatki, słówka z języka obcego, bądź wiersz który musisz wygłosić na lekcji.

Temu typowi osobowości w czasie nauki pomaga muzyka

WZROKOWIEC

Jeśli jesteś wzrokowcem na lekcjach zapisuj najważniejsze wiadomości przekazane przez nauczyciela, podkreślaj to, co istotne. Gdy boisz się, że nie nadążysz, pisz w brudnopisie, a w domu przepisz do zeszytu, by wyglądało to estetycznie. Użyj w swych notatkach kolorów, by później wzrok koncentrował się na tym co najważniejsze. To samo dotyczy nauki w domu – zakreślaj i zaznaczaj kolorem pojęcia i ważne informacje. Gdy uczysz się z podręcznika, przepisz na kartkę te rzeczy, które będą przydatne na sprawdzianie, dzięki temu dodatkowo utrwalisz materiał.

Wzrokowcy powinni uczyć się poprzez sporządzanie rysunków, wykresów czy map myślowych.

KINESTETYK (RUCHOWIEC)

Ostatnim typem osobowości w aspekcie uczenia się jest kinestetyk (ruchowiec). Jeśli jesteś osobą, która często gestykuluje i chce być ciągle w ruchu, to wykorzystaj to w nauce. Na zajęciach może nie wypada wykonywać gwałtownych ruchów, gdy nauczyciel prowadzi lekcję, ale jeśli zostaniesz wywołany do odpowiedzi, podkreśl swoje słowa gestami, zarysuj kształt tego, o czym mówisz. Zapamiętujesz to, co sam wykonasz, więc angażuj swoje ciało podczas czytania lub powtarzania materiału. Wizualizuj sobie to, o czym się uczysz, rysuj w powietrzu konkretne obrazy, naśladuj emocje towarzyszące wydarzeniom, które musisz zapamiętać, chodź po pokoju w trakcie nauki. Pamięta to, co sam wykonał.

Natomiast nie powinniśmy skupiać się tylko na jednym stylu uczenia się. Wskazane jest aby korzystać ze wszystkich, zachowując odpowiednie proporcje pamiętając o swoim typie osobowości.

Oprócz powyższych metod, związanych z określonym typem osobowości, istnieją jeszcze inne, które możesz wykorzystać.

Taktyka skojarzeń. Gdy się uczysz, warto skojarzyć przyswojone informacje z zastępczym słowem, opisem sytuacji lub utworzyć wierszyk z wyrażeniem czy wydarzeniem, które musisz znać. Najczęściej wykorzystuje się skojarzenia w nauce języka obcego. Tak zapamiętane informacje zostaną z tobą na dłużej, a ty znajdziesz w nauce nutkę zabawy.

Prawdą jest, że każdy z nas w codziennym życiu korzysta ze swojej wyobraźni.

Można zaryzykować pewne stwierdzenie – wyobraźnia jest kluczem do nauki – nauka to klucz do potęgi.

Opracowanie:
Paulina Pietruszka
Oligofrenopedagog

Czytaj również

Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu psychicznym

14 maja 2021

Informacja Marszałka Województwa Dolnośląskiego nt. listy ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży dla województwa dolnośląskiego: Szanowni Państwo Dyrektorzy, w trosce o stan psychiczny dzieci i młodzieży spowodowany pandemią, prowadzone są działania na rzecz upowszechniania wiedzy o zdrowiu psychicznym oraz miejscach, gdzie można otrzymać profesjonalną pomoc. W związku z tym prosimy o zapoznanie się z listą ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej z terenu województwa dolnośląskiego, które nieodpłatnie i bez konieczności posiadania skierowania udzielają pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Dzięki uzyskaniu szybkiej i ogólnodostępnej pomocy można zapobiec pogorszeniu zdrowia pacjentów i uniknąć hospitalizacji, która jest trudnym doświadczeniem dla młodej osoby. Prosimy wszystkich Państwa oraz zainteresowanych poprawą kondycji psychicznej młodych ludzi, szczególnie dotkniętych problemami podczas nauczania zdalnego, o rozpropagowanie powyższej informacji wśród pedagogów, rodziców, uczniów i wszystkich zainteresowanych.

czytaj dalej »

Bilans 2020

19 maja 2021

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2020.

czytaj dalej »

List DKO do dyrektorów i nauczycieli

12 kwietnia 2021

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki i Koledzy! Od ponad roku mierzymy się z bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest pandemia koronawirusa. Codziennością szkół, a w ostatnich tygodniach także przedszkoli stało się nauczanie zdalne. Co najmniej do 18 kwietnia br. przedszkolaki i uczniowie zostaną w domach. Trzecia fala pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie, zajętych jest osiemdziesiąt kilka procent łóżek w szpitalach, podobnie rzecz się ma z respiratorami. W najbliższych dniach będą się ujawniać skutki społecznych zachowań w czasie Świąt Wielkanocnych. Trudno się dziwić, że w tej bardzo poważnej sytuacji podejmowane są decyzje o utrzymaniu obostrzeń w różnych obszarach życia gospodarczego i społecznego, w tym w oświacie. Z drugiej strony przyspiesza akcja szczepień, rząd deklaruje, że do końca czerwca zaszczepieni zostaną wszyscy chętni. Dobroczynnym efektem szczepień milionów Polaków stanie się odporność populacyjna co pozwoli na powrót do normalności. Dziś nie sposób precyzyjnie określić terminu powrotu do nauki stacjonarnej. Odpowiedzialnie można stwierdzić jedynie, że powrót ów - skorelowany z liczbą zachorowań i sytuacją w służbie zdrowia - powinien być możliwie szybki i rozpocząć się od najmłodszych (przedszkola, klasy 1-3 szkół podstawowych). Jest szansa, że stanie się tak jeszcze w kwietniu. To wszystko oznacza, że przez najbliższe tygodnie, a może i miesiące do zakończenia roku szkolnego 2020/2021 będziemy kontynuować nauczanie na odległość. Jak nigdy potrzebna jest systematyczność, wytrwałość i konsekwencja. Gorąco dziękuję Koleżankom i Kolegom za ofiarną pracę i zaangażowanie, za serce wkładane w podejmowane działania. Wiele wskazuje na to, że w walce z pandemią koronawirusa jesteśmy na ostatniej prostej - choć będzie to długa prosta. Na finiszu potrzebny jest największy wysiłek i mobilizacja, na ostatnich metrach daje się z siebie wszystko. Dziękując raz jeszcze proszę o codzienną, rzetelną, z pasją wykonywaną pracę. Jako że długotrwała izolacja przynosi negatywne skutki psychiczne w szczególności proszę o częste komunikowanie się z uczniami i rodzicami. Proszę o zwielokrotnioną empatię, serdeczność i życzliwość. W szczególności polecam uwadze Koleżeństwa relacje z uczniami niepełnosprawnymi, mającymi trudności w nauce oraz z rodzin dysfunkcyjnych, a także z uczniami zdającymi w tym roku egzaminy (maturalny, ósmoklasisty, zawodowy). To my, kadra pedagogiczna, odpowiadamy za wykształcenie i wychowanie młodego pokolenia. Wyposażamy je w umiejętności i wiedzę, kształtujemy charaktery, formujemy osobowości. Dodajemy odwagi i skrzydeł. Nam nie wolno opuścić rąk i ustać ze znużenia. My musimy być mocni, zdeterminowani i wytrwali. Wtedy wygramy z przeciwnościami losu i wypełnimy naszą misję. Upalnym, pamiętnym latem 1980 r. szeroko po Polsce rozlała się fala strajków. Polacy podnieśli się z kolan i zbuntowali przeciw komunistycznej władzy. Rodził się nienależny, samorządny związek zawodowy oraz wielomilionowy ruch społeczny o pięknej i zobowiązującej nazwie „Solidarność”. Na murze okalającym Stocznię Gdańską w sierpniu 1980 r. strajkujący robotnicy umieścili napis: „Tylko solidarność i cierpliwość zapewnią nam zwycięstwo”. To przesłanie jest wyjątkowo aktualne. W chwilach próby weźmy je za własne. Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty

czytaj dalej »