Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu

Kilka rad jak pomóc sobie w uczeniu się. Skuteczność i przyjemność w jednym.

Jak sprawić, by nauka była skuteczna, ale przy tym nie zabierała większej części czasu wolnego? Poznaj sposoby opracowane specjalnie pod konkretny typ osobowości, dzięki którym z pewnością osiągniesz lepsze wyniki w nauce.

Aby osiągnąć sukces, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak:
– Otoczenie
– Motywacja
– Dobra organizacja czasu
– Racjonalne dostarczanie energii
– Metody uczenia się dostosowane do typu osobowości.

Oczyść otoczenie. Pozbądź się wszelkich przedmiotów rozpraszających Twoją uwagę– pozwoli Ci to lepiej się skupić i efektywniej przyswajać wiedzę.

Wiadomo także, że nasz mózg potrzebuje tlenu, by mógł prawidłowo funkcjonować. Pamiętaj więc o tym, by odpowiednio często wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczysz.

Pora nauki jest sprawą indywidualną i nie powinno narzucać się żadnych wytycznych. Dla niektórych czasem najwyższego skupienia są poranki, dla innych późna noc.

Długotrwałe uczenie się jest męczące i nie przynosi efektów. Po 1,5 godziny wysiłku koncentracja znacznie spada. Pamiętaj też o tym, że zbyt częsta zmiana otoczenia przyczynia się do spadku poziomu skupienia i umiejętności zapamiętywania. Najbardziej efektywny dla mózgu układ to 30 minut nauki / 5 minut odpoczynku.

Przed rozpoczęciem nauki powinniśmy zawsze wyznaczyć sobie cel. Może to być na przykład opracowanie rozdziału lub kilku tematów. Wyznaczanie sobie celów pozwala na lepsze zorganizowanie czasu. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę! Jeśli już musisz opanować jakiś materiał – rób to sukcesywnie i skutecznie.

Niezależnie od typu osobowości, którym jesteś, musisz przede wszystkim orientować się czego dotyczy materiał, którego się uczysz – aktywny udział w zajęciach.

W aspekcie uczenia się wyróżniamy następujące typy osobowości:

SŁUCHOWIEC

Jeśli jesteś słuchowcem uważanie na lekcji to podstawa. Słuchaj nauczyciela i analizuj w myślach to, co on mówi. Warto zadawać pytania, żeby jeszcze bardziej orientować się w temacie omawianym na lekcji. Gdy uczysz się do sprawdzianu lub odpowiedzi, wypowiadaj na głos to, co zapamiętałeś z danego działu, a potem porównuj z tym, co masz w zeszycie lub podręczniku. Czytaj też na głos notatki, słówka z języka obcego, bądź wiersz który musisz wygłosić na lekcji.

Temu typowi osobowości w czasie nauki pomaga muzyka

WZROKOWIEC

Jeśli jesteś wzrokowcem na lekcjach zapisuj najważniejsze wiadomości przekazane przez nauczyciela, podkreślaj to, co istotne. Gdy boisz się, że nie nadążysz, pisz w brudnopisie, a w domu przepisz do zeszytu, by wyglądało to estetycznie. Użyj w swych notatkach kolorów, by później wzrok koncentrował się na tym co najważniejsze. To samo dotyczy nauki w domu – zakreślaj i zaznaczaj kolorem pojęcia i ważne informacje. Gdy uczysz się z podręcznika, przepisz na kartkę te rzeczy, które będą przydatne na sprawdzianie, dzięki temu dodatkowo utrwalisz materiał.

Wzrokowcy powinni uczyć się poprzez sporządzanie rysunków, wykresów czy map myślowych.

KINESTETYK (RUCHOWIEC)

Ostatnim typem osobowości w aspekcie uczenia się jest kinestetyk (ruchowiec). Jeśli jesteś osobą, która często gestykuluje i chce być ciągle w ruchu, to wykorzystaj to w nauce. Na zajęciach może nie wypada wykonywać gwałtownych ruchów, gdy nauczyciel prowadzi lekcję, ale jeśli zostaniesz wywołany do odpowiedzi, podkreśl swoje słowa gestami, zarysuj kształt tego, o czym mówisz. Zapamiętujesz to, co sam wykonasz, więc angażuj swoje ciało podczas czytania lub powtarzania materiału. Wizualizuj sobie to, o czym się uczysz, rysuj w powietrzu konkretne obrazy, naśladuj emocje towarzyszące wydarzeniom, które musisz zapamiętać, chodź po pokoju w trakcie nauki. Pamięta to, co sam wykonał.

Natomiast nie powinniśmy skupiać się tylko na jednym stylu uczenia się. Wskazane jest aby korzystać ze wszystkich, zachowując odpowiednie proporcje pamiętając o swoim typie osobowości.

Oprócz powyższych metod, związanych z określonym typem osobowości, istnieją jeszcze inne, które możesz wykorzystać.

Taktyka skojarzeń. Gdy się uczysz, warto skojarzyć przyswojone informacje z zastępczym słowem, opisem sytuacji lub utworzyć wierszyk z wyrażeniem czy wydarzeniem, które musisz znać. Najczęściej wykorzystuje się skojarzenia w nauce języka obcego. Tak zapamiętane informacje zostaną z tobą na dłużej, a ty znajdziesz w nauce nutkę zabawy.

Prawdą jest, że każdy z nas w codziennym życiu korzysta ze swojej wyobraźni.

Można zaryzykować pewne stwierdzenie – wyobraźnia jest kluczem do nauki – nauka to klucz do potęgi.

Opracowanie:
Paulina Pietruszka
Oligofrenopedagog

Czytaj również

Rozstrzygnięcie zapytania ofertowego 3/2024

19 lipca 2024

Kamienna Góra, 19 lipca 2024r. Wszyscy Wykonawcy Dotyczy: zaproszenia do złożenia oferty cenowej na: ,,Zakup oprogramowania specjalistycznego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze” stanowiącej własność Powiatowego Centrum Edukacji, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze. Powiat Kamiennogórski informuje, że w wyniku zaproszenia do złożenia oferty cenowej, którego przedmiotem jest „Zakup oprogramowania specjalistycznego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze”, stanowiącej własność powiatu kamiennogórskiego, zlokalizowanej przy ul. Papieża Jana Pawła II 17 w Kamiennej Górze dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez: LEARNETIC S.A. Oferta złożona przez powyższego Wykonawcę spełnia wymagania Zamawiającego a zaoferowana w niej cena jest najniższa. Cena wybranej oferty: 15759,00 zł. W przedmiotowym zapytaniu do dnia 19 lipca 2024 r., ofertę złożyli niżej wymienieni Wykonawcy, których oferty otrzymały następującą liczbę punktów:

LP.Nr ofertyNazwa WykonawcyAdres WykonawcyLiczba punktów w kryterium "cena"
11LEARNETIC S.A.ul. Azymutalna 9/B1
80-298 Gdańsk
10,00
2213p Sp. z o.o.ul. Tarnogajska 11-13
50-580 Wrocław
8,00

czytaj dalej »

Sprawozdanie z pracy pedagogicznej Powiatowego Centrum Edukacji – Biblioteki Pedagogicznej w 2023/2024 roku

28 czerwca 2024

W roku szkolnym 2023/2024 prowadzono działania dotyczące realizacji podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa ustalonych przez Ministra Edukacji i Nauki. Na stronie internetowej placówki w zakładce „Aktualności Oświatowe” zostały zamieszczone materiały dotyczące  kierunków polityki oświatowej państwa. Gromadzono i udostępniano  publikacje dotyczące m.in. takich tematów:

  • Język łaciński      i edukacja klasyczna;
  • Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym;
  • Wychowawcza rola rodziny;
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.Sztuczna inteligencja;
  • Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
  • Laboratoria przyszłości;
  • Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie;
  • Wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
  • Rozwój kształcenia zawodowego;
  • Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą i inne.
Publikacje i materiały dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa były popularyzowane na wystawach tematycznych organizowanych w holu  Biblioteki oraz stronie internetowej biblioteki. W roku sprawozdawczym pracownik miał dokonaną ocenę zajęć bibliotecznych. Działalność pedagogiczna biblioteki jest niestety utrudniona. Obecnie nie ma w bibliotece miejsca aby przeprowadzać zajęcia edukacyjne i przyjmować tak duże grupy dzieci. 1. Realizacja planu pracy Biblioteki :
  • Opracowywanie nowości Biblioteki - Biblioteka nie zakupiła ani jednej książki w tym okresie ; książki pozyskane były tylko z darów od czytelników i wydawnictw;
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci przedszkolnych w ramach „Spotkań w Bajkolandii” (27 grup – 536 osób):
  • Zachwalanie na straganie (4 grupy – 84 osoby);
  • Dzień Głośnego Czytania - Warzywa z naszego ogródka (1grupa – 21 osób);
  • Poznajemy kosmos (2 grupy – 44 osoby);
  • 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości. Symbole narodowe (5 grup – 106 osób).
  • Bałwankowa rodzinka (5 grup – 102 osoby)
  • Tajemnicze zwierzęta – Dinozaury (4 grupy – 83 osoby)
  • Kolorowe kwiaty ( 1 grupa – 16 osób)
  • Zaczarowany świat książek (5 grup – 80 osób)
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla dzieci szkolnych (2 grupy – 57 osób)
  • Poznajemy kosmos (1 grupa – 42 osoby);
  • Kreatywnie i z wyobraźnią w Bibliotece czyli o książkach inaczej : Kamishibai jako skuteczne narzędzie promocji czytelnictwa ( 1 grupa – 15 osób);
  • Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla szkół średnich
  • Działalność Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze. Katalogi komputerowe jako źródła informacji o zbiorach ( 4 grupy – 71 osób)
  • W serwisie internetowym Biblioteki zamieszczano informacje dotyczące:
  • akcji społecznych, konkursów i programów edukacyjnych kierowanych do nauczycieli, których organizatorami były różne instytucje, stowarzyszenia i fundacje,
  • nauczania zdalnego : polecane platformy, serwisy i strony internetowe zawierające bezpłatne i wartościowe materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów,
  • projekty: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
  • materiały edukacyjne dostępne w Internecie dotyczące kierunków polityki oświatowej państwa opracowane przez DBP.
  • promowanie akcji czytelniczych i konkursów: Ogólnopolska akcja Narodowe Czytanie 2023 „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa; Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania; Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych; Ogólnopolski konkurs na Scenariusz Lekcji Polonistycznej; konkursy plastyczne „Kraina naszych marzeń” oraz „Sekretne życie pszczół”;
  • raportów dla rodziców i nie tylko : Etat w sieci 2.0 – zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej. Raport 2021; Nastolatki w wirtualnym tunelu ; Dlaczego należy czytać dzieciom;
  • obchody święta nauki : 18-23 września XXVI Dolnośląski Festiwal Nauki :  Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika.
  • zbiorów przygotowanych przez DBP we Wrocławiu na ich stronie internetowej Tydzień Zakazanych Książek ; Narodowe Święto Niepodległości ; Patroni roku 2023/2024; Dzień Bezpiecznego Internetu; Sztuczna Inteligencja; Kompetencje przyszłości;
  • Zainteresowanym nauczycielom przesyłano drogą elektroniczną materiały edukacyjne i zamawiano kopie cyfrowe artykułów lub fragmentów rozdziałów z książek ( 11 skanów ) jak również sprowadzano książki w ramach wypożyczeń międzybibliotecznych ( 52 książki ).
  • Promowanie platformy Ibuk Libra - Liczba otwarć na platformie internetowej Ibuk Libra – 137 i prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl .
  • Przygotowanie wystaw tematycznych i książek w holu biblioteki : Narodowe Czytanie – „Eliza Orzeszkowa – życie i twórczość”; Dolnośląski Festiwal Nauki – Nauka porusza – Droga do gwiazd Mikołaja Kopernika – życie i twórczość; Układ słoneczny; Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – Nowości 2023; Dzień Bezpiecznego Internetu – Działajmy razem; Światowy Dzień Zespołu Downa; Patroni Roku 2024 – Melchior Wańkowicz; Światowy Dzień Książki; Tydzień Bibliotek w Polsce – Biblioteka na czasie”.
  • Przygotowanie wystaw prac plastycznych – 3 wystawy – 99 prac.
  • Wprowadzanie ubytków książek już wycofanych do komputerowej bazy Aleph.
  • Realizacja kwerend – 76.
  • Prowadzenie instruktażu z Alepha i Ibuk Libry – 28 osób.
2. Doskonalenie zawodowe zewnętrzne:
  • Konferencja „Technologia w edukacji”;
  • spotkania szkoleniowe organizowane w ramach samokształcenia przez pracownika Biblioteki Pedagogicznej w Kamiennej Górze obejmowały:
  1. Zapoznanie się z treścią artykułów zawartych w czasopismach „Biblioteka w Szkole” oraz w zasobach Internetu Zdobyta wiedza zostanie wykorzystana podczas spotkań sieci i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy oraz podczas zajęć z dziećmi.
  2. Zapoznanie się z platformami edukacyjnymi i stronami internetowymi promującymi sztuczną inteligencję.
  3. Zapoznanie się z twórczością Mikołaja Kopernika. Opracowanie na ich podstawie zajęć bibliotecznych .
3. Prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli: - W Bibliotece kontynuowano działalność  sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy powiatu kamiennogórskiego pod nazwą Aktywni bibliotekarze Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy. Odbyły  się dwa spotkania. Jedno spotkanie – w listopadzie , w którym wzięło udział 12 osób. Tematyka tego spotkania : - Kreatywne wykorzystanie nowych mediów w pracy bibliotekarza : darmowe narzędzia cyfrowe w animacji, edukacji i promocji kultury i czytelnictwa – warsztaty (12 osób). Drugie spotkanie w ramach KFB był to wyjazd studyjny do miejscowości Broumovo – Czechy. Uczestnicy wyjazdu zwiedzili klasztor oraz bibliotekę klasztorną. (15 osób) 4. Współpraca z innymi instytucjami i placówkami:
  • współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, wypożyczeń międzybibliotecznych, spotkań sieci Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy, wyjazd studyjny do Broumova;
  • „Literacki pokaz mody – Moda na książkę” - współpraca z Biblioteką Publiczną w Kamiennej Górze w ramach ich projektu „Blisko : cały październik – organizacja dwóch warsztatów, prowadzenie wykładu oraz całego pokazu „Moda na książkę”;
  • prowadzenie strony internetowej biblioteki pedagogiczna.org.pl oraz zamieszczanie tam przydatnych informacji i materiałów dla użytkowników biblioteki;
  • współpraca z biblioteką szkolną SP nr 1 i 2 w Kamiennej Górze - planowanie zakupów, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
  • współpraca z biblioteką szkolną Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących - planowanie zakupów, wymiana informacji związanych z NPRCz, prowadzenie zajęć edukacyjnych dla klas 5-tych technikum;
  • współpraca z Przedszkolem Nr 3 w Kamiennej Górze – udział dzieci w zajęciach bibliotecznych, promowanie czytelnictwa;
  • współpraca ze Szkołą Podstawową nr 1 – praca w komisji XII Konkursu Powiatowego Poezji Dziecięcej klas 1-3;
  • współpraca z Domem Kultury w Lubawce - praca w komisji konkursu Pegazik;
  • współpraca z innymi placówkami oświatowymi - Dziecięca Świetlica Środowiskowa – promowanie twórczości plastycznej dzieci oraz zajęć edukacyjnych;
  • współpraca z wszystkimi nauczycielami bibliotekarzami i bibliotekarzami bibliotek publicznych – przesyłanie drogą e-mailową informacji o spotkaniach Kamiennogórskiego Forum Bibliotekarzy oraz innych informacji związanych z pracą bibliotek i wzajemnej współpracy;
  • współpraca z bibliotekami pedagogicznymi na Dolnym Śląsku : wypożyczenia międzybiblioteczne, przesyłanie kopii cyfrowych ( skanów ), wymiana doświadczeń i informacji drogą e-mailową.
Opracowała: Dorota Pawłowska nauczyciel bibliotekarz      

czytaj dalej »

Zapytanie ofertowe nr 3/ 2024 na zakup oprogramowania specjalistycznego

9 lipca 2024

Zapytanie ofertowe nr 3/ 2024 na zakup oprogramowania specjalistycznego w Powiatowym Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze. Znak sprawy: PCE/195/VII/2024 Kamienna Góra, dnia 05 lipca 2024 r. Zaproszenie do złożenia oferty. Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze, na podstawie art. 4 pkt. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ( Dz.U.2021, poz.1129 ) zaprasza do złożenia oferty cenowej na: „Zakup oprogramowania specjalistycznego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze”. Nazwa i adres Zamawiającego: Powiat Kamiennogórski – Powiatowe Centrum Edukacji Papieża Jana Pawła II 17 58 – 400 Kamienna Góra Tel. 75 645 02 44, kom. 601646072 mail: pcekamfgora@o2.pl Opis przedmiotu zamówienia: 1. Przedmiot zamówienia obejmuje zakup oprogramowania specjalistycznego zgodnie ze specyfikacją: mTalent Wczesne wspomaganie rozwoju – 1 szt. mTalent ORM i Afazja – Pakiet Ekspert – 1 szt. mTalent Zajęcia logopedyczne – Pakiet Ekspert (cz. 1 i cz. 2) – 1 szt. mTalent Autyzm. Rozumienie i naśladowanie mowy + mTalent Autyzm. Mowa w kontekście społecznym cz.1 – 1 szt. Autyzm. Mowa czynna, od słowa do zdania + mTalent Autyzm. Mowa w kontekście społecznym cz.2 – 1 szt. mTalent Matematyka. Dyskalkulia – 1 szt. mTalent ADHD – 1 szt. mTalent Dysleksja – 1 szt. mTalent Percepcja wzrokowo-słuchowa – Pakiet Ekspert – 1 szt. Termin realizacji zamówienia: do 31 lipca 2024 r. Termin składania ofert upływa w dniu  19 lipca 2024 r. o godz. 12.00 Otwarcie ofert nastąpi w dniu 19 lipca 2024 r. o godz. 12.30 w Powiatowym Centrum Edukacji w Kamiennej Górze. Ofertę należy złożyć w formie pisemnej lub przesłać w zamkniętej kopercie na adres: Powiatowe Centrum Edukacji, ul. Papieża Jana Pawła II 17, 58 – 400 Kamienna Góra lub mailowo: pcekamgora@o2.pl z dopiskiem: „Zakup oprogramowania specjalistycznego do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze”. Oferent może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmieniać. Zamawiający dokona oceny ważnych ofert na podstawie następujących kryteriów: - najniższa cena. Dokumenty jakie należy dołączyć do oferty: - wypełniony formularz oferty – załącznik nr 1, Płatność za wykonanie usługi nastąpi jednorazowo po zakończeniu usługi i odbiorze przez zamawiającego, przelewem w terminie 14 dni od daty dostarczenia Zamawiającemu prawidłowo wystawionej faktury VAT. Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze Bernarda Kurczewska

czytaj dalej »