O trudnych emocjach dzieci

Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci?

Trudne zachowania to takie zachowania, które przeszkadzają dorosłym i dzieciom. Towarzyszy im wiele nieprzyjemnych emocji. Wpływają one negatywnie na relację rodzica z dzieckiem.

Trudne zachowania mogą pojawiać się gdy:
– inne są dążenia dziecka i dorosłego;
– żadna ze stron nie chce ustąpić;
– dziecko już wcześniej osiągnęło swój cel poprzez zwiększenie oporu;
– dorosły nie rozumie tego co dzieje się z dzieckiem;
– rodzice nie wiedzą jakiego zachowania oczekują od dziecka w danej sytuacji;
– dziecko nie zna innego sposobu poradzenia sobie z sytuacją;
– rodzice nie są spójni wychowawczo (np. mama mówi „Możesz odwiedzić kolegę” ,
a tata w tym samym czasie „Nie zgadzam się, żebyś poszedł do kolegi”).

Pomocny schemat przy podjęciu próby radzenia sobie z trudnym zachowaniem
1. Spróbuj dokładnie opisać sytuację, która poprzedziła pojawienie się trudnego zachowania (gdzie, kiedy, jaka była pora, kto był wtedy obecny).
2. Postaraj się dokładnie opisać trudne zachowanie (to co widzisz i słyszysz, bez oceniania).
3. Opisz jakiego zachowania oczekujesz w danej sytuacji.
4. Pomyśl, co możesz zrobić, aby trudne zachowanie nie występowało.
5. Omów z dzieckiem, jakiego zachowania od niego oczekujesz w konkretnej sytuacji.
6. Zastosuj połączenie technik: wydawanie polecenia, nagradzanie pożądanego zachowania (dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka) oraz ignorowania zachowania niepożądanego.
7. Zaobserwuj czy w ciągu dwóch tygodni zmniejszyła się ilość oraz nasilenie trudnych zachowań dziecka. Jeśli nie zauważyłeś żadnych zmian w zachowaniu dziecka oznacza to, że interwencja nie jest wystarczająca. Zweryfikuj swoje działania.
8. Jeśli ignorowanie zachowania z jednoczesnym nagradzaniem jest mało efektywne rozpocznij jednoczesną procedurę nagradzania pożądanego zachowania oraz wyciągania konsekwencji z zachowania niewłaściwego.
9. Zastosuj konsekwencje naturalne ( bezpośrednio związane z nieprzyjemnym wydarzeniem np. naprawienie wyrządzonej szkody „zniszczyłeś książkę – musisz ją odkupić”, wykonanie jakiejś czynności dodatkowo „spóźniłeś się na obiad – musisz go sobie odgrzać”) lub zegarkowe „tyle minut ile później wrócisz do domu, odbierzesz sobie z kolejnego wyjścia”. W przypadku kiedy nie można zastosować konsekwencji naturalnych skorzystaj z konsekwencji regulaminowych (nie mają one bezpośredniego związku z wydarzeniem np. odebranie przywilejów, wykonanie dodatkowej pracy na rzecz domu).

Opracowała:
Kamila Dzikowska
Psycholog

Czytaj również

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży

28 kwietnia 2023

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA A w szczególności: 1. Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0 - 7 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu ,,Platformą Badań Zmysłów”. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno – pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »

Bilans 2022

9 maja 2023

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2022.

czytaj dalej »

Hramonogram pracy pracowników PCE od 26.06.2023

18 maja 2023

Szanowni Państwo, poniżej można znaleźć dokument zawierający harmonogram pracy pracowników Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze, który będzie obowiązywał od dnia 26 czerwca 2023.

czytaj dalej »