Ograniczenie w funkcjonowaniu PCE

Szanowni rodzice/opiekunowie oraz nauczyciele/wychowawcy.

Od 22.03.2021 r. Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kamiennej Górze, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 ogranicza swoją działalność terapeutyczną. Ponieważ nadal działamy w sytuacji panującej pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 obowiązują nas wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego. W związku z tym zmuszeni jesteśmy dostosować naszą pracę do w/w wymogów. Przedstawiam Państwu obowiązujące od 22.03.2021 r. zasady przyjmowania klientów w naszej poradni:

I. OBOWIĄZUJĄCE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE:

1. Przyjmowane są wyłącznie dzieci zdrowe, przyprowadzane przez zdrowego rodzica – opiekuna. Katar, kaszel, gorączka wyklucza dziecko z badań.

2. Każda osoba wchodząca do poradni ( dorosły i dziecko ) ma bezwzględnie obowiązek zdezynfekować ręce w korytarzu przy wejściu, jeżeli posiada nałożone rękawiczki również należy je zdezynfekować oraz nałożyć maseczkę ( maseczki nie obowiązują dzieci do lat 4 ).

3. Na terenie poradni może przebywać tylko jedna osoba dorosła, towarzysząca dziecku.

4. W pomieszczeniach placówki należy zachować odpowiednia odległość, tj. minimum 1,5 m. W sekretariacie może przebywać tylko jeden klient.

5. Pracownik obsługi dokonuje dezynfekcji klamek, wyłączników, uchwytów krzeseł, blatów oraz innych używanych sprzętów w pomieszczeniach placówki.

6. Specjaliści podczas badań są ubrani w maseczki i/lub przyłbice oraz posiadają na rękach rękawiczki.

1. II. ZASADY PRACY PORADNI W CZASIE PANDEMII:

1. Diagnozy będą przeprowadzane w następującej kolejności, bez względu na termin złożenia zgłoszenia do poradni:

a) W celu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

b) W celu wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/ zespołowych.

c) W celu wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.

d) W celu wydania opinii o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia.

e) W celu wydania opinii o dojrzałości szkolnej.

f) Pozostałe opinie i informacje.

1. Terapia logopedyczna oraz niezbędne ( pilne ) terapie psychologiczne, pedagogiczne są prowadzone w formie zdalnej przy użyciu skype, WhatsApp lub drogą mailową.

2. Pracownicy poradni pełnią dyżury telefoniczne zgodnie z harmonogramem pracy pod numerem tel. 601 646 072 oraz 75 645 02 44.
W godzinach od 9.00 do 12.00 od poniedziałku do piątku dyżur pełni dyrektor PCE – PPP mgr Bernarda Kurczewska.

1. Nasi specjaliści dostępni są również dla Państwa drogą mailową od poniedziałku do piątku:

Psycholog – mgr Anna Poborca – a.poborca-pce@o2.pl

Psycholog – mgr Joanna Knauber – Schmer – j.knauber-schmer-pce@o2.pl

Psycholog – mgr Aleksandra Rawska – a.rawska-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Magdalena Kożuch – m.kozuch-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Joanna Wilk – j.wilk-pce@o2.pl

Pedagog – mgr Paulina Pietruszka – p.pietruszka-pce@o2.pl

Logopeda – mgr Monika Maciaszek – m.maciaszek-pce@o2.pl

Logopeda – mgr Bożena Morawiec – b.morawiec-pce@o2.pl

III. ZGŁOSZENIE NA DIAGNOZĘ:

1. Zgłoszenia do Poradni celem uzyskania diagnozy prosimy pobierać ze strony internetowej poradni, gdzie znajdują się one w zakładce „druki do pobrania” lub w placówce oświatowej, do której dziecko/uczeń uczęszcza.

2. Wypełniony i podpisany wniosek ( 2 strony ) należy zeskanować i przesłać mailem
( pcekamgora@o2.pl ) lub listownie na adres poradni. W przypadku braku możliwości zeskanowania, proszę wypełnić komputerowo ( druk jest w formie edytowalnej ) i przesłać bez podpisu, który zostanie przez Państwa uzupełniony bezpośrednio przed badaniem.

3. W razie wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny.

IV. WYWIAD Z RODZICEM I OMÓWIENIE BADAŃ:

1. Wywiady oraz omówienie badań z rodzicami mogą odbywać się zdalnie w formie telefonicznej, mailowej lub przy pomocy SKYPU.

V. DIAGNOZA/KONSULTACJA W PORADNI:

1. Na badania przyjmowane są tylko osoby wcześniej umówione, po rozmowie ze specjalistą
i wypełnieniu ankiety dotyczącej ryzyka kontaktu z chorymi, bądź przebywającymi
w kwarantannie oraz złożeniu oświadczenia o wyrażeniu zgody na badanie w istniejących warunkach epidemiologicznych.

2. Badanie lub konsultacja odbywa się punktualnie o umówionej godzinie. Spóźnienia nie mogą być uwzględniane z uwagi na czas potrzebny na dezynfekcję.

3. Dzieci na badania przynoszą własne kredki, ołówki, długopisy, nożyczki i temperówkę.

4. Rodzic po przyprowadzeniu dziecka do Poradni wychodzi i przychodzi o wyznaczonej przez pracownika godzinie.

5. Po każdej osobie pomieszczenie jest wietrzone i odkażane.

6. Wymaganą dokumentacją jest obowiązkowa opinia szkoły/ przedszkola ( o ile dziecko do niej uczęszcza ) w przypadku wydania orzeczenia lub opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz zindywidualizowanej ścieżce kształcenia wraz z zaświadczeniem lekarskim ( wzór zaświadczenia do pobrania ze strony internetowej poradni ).

7. Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na druku poradni przez lekarza specjalistę lub lekarza pediatrę w oparciu o dokumentację specjalistyczną. Zaświadczenie ważne jest przez 30 dni.

8. Dopuszcza się również dokumentację medyczną na innych drukach.

9. Po zakończonym badaniu, rodzic pobiera ze strony internetowej wniosek o wydanie orzeczenia/ opinii o wwrd lub otrzymuje go w poradni, wypełnia i składa w sekretariacie placówki.

10. Prosimy, by rodzic/ opiekun wcześniej przygotował dziecko do nietypowych warunków badania.

VI. JAK NALEŻY PRZYGOTOWAĆ DZIECKO NA BADANIE W CZASIE PANDEMII?

1. Wdrażać do częstego mycia rąk, nosić maseczkę lub przyłbicę oraz rękawiczki, by dziecko oswoiło się z tą sytuacją i na zasadzie naśladownictwa, również uznało to za rzecz niezbędną.

2. Należy wdrażać dziecko do unikania zgromadzeń, zachowania dystansu wobec osób spoza rodziny.

3. Uprzedzić dziecko o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących podczas badania, szczególnie o tym, iż osoba badająca również będzie nosić maseczkę, rękawiczki i przyłbicę.

Powiatowe Centrum Edukacji – Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kamiennej Górze przywróci pełne funkcjonowanie gdy tylko będzie to możliwe i bezpieczne dla naszych podopiecznych oraz pracowników.

 

Dyrektor oraz pracownicy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Kamiennej Górze.

Czytaj również

Koncepcja i zadania poradni

25 września 2023

Szanowni Państwo! Wszelkie badania i porady w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze są bezpłatne i dobrowolne. Aby uruchomić procedurę przyjęcia dziecka do Poradni konieczne jest pisemne złożenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej lub elektronicznej wypełnionego i podpisanego przez rodzica lub opiekuna prawnego. Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kamiennej Górze jest Powiat Kamiennogórski. Terenem działania poradni jest: Miasto Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Lubawka, Gmina Marciszów.

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI

WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA.

W szczególności: 1. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-7. 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych, podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością umysłową i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu Platformą Badań Zmysłów. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno-pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno- szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających w 2022/2023 roku

25 września 2023

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających  działających przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w 2022/2023 roku. Najważniejszą działalnością PCE – PPP niosącą za sobą skutki prawne i ekonomiczne  jest  praca Zespołu Orzekającego. W 2022/2023  roku specjaliści działający w Zespole Orzekającym zebrali się 15 razy ( 3 posiedzenia nadzwyczajne) i wydali 174  orzeczenia różnego typu i opinie o wwrd. W porównaniu z poprzednim rokiem 2021/2022 , w którym wydano 142 orzeczenia, zauważalny jest wzrost liczby wydanych orzeczeń o 32 orzeczenia, co stanowi wzrost o 18,5 %. Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  1. Orzeczenia o potrzebie  kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ( lekkie, umiarkowane, znaczne  ) – ,
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera – ,
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe widzenie – 7,
  4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe słyszenie – 5,
  5. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze sprzężoną niepełnosprawnością – 7,
  6. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – 21,
  7. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym – ,
  8. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją – ,
  9. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/zespołowych – .
  10. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – ,
W roku szkolnym 2022/2023 został zmieniony wniosek o wydanie orzeczenia. Zawarto dodatkowe informacje dotyczące terminów badań. Wydanie orzeczenia jest decyzją administracyjną. Czas wydania orzeczenia od chwili wpłynięcia wniosku ze wszystkimi załącznikami o jego wydanie wynosi 30 dni kalendarzowych.

czytaj dalej »

Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających w roku szkolnym 2023/2024

25 września 2023

1. 01 września 2023 r., godz. 12, 2. 13 września 2023 r., godz. 15, 3. 27 września 2023 r., godz. 15, 4. 04 października 2023 r., godz. 15, 5. 08 listopada 2023 r., godz. 15, 6. 06 grudnia 2023 r., godz. 15, 7. 10 stycznia 2024 r., godz. 15, 8. 07 lutego 2024 r., godz. 15, 9. 06 marca 2024 r., godz.15, 10. 03 kwietnia 2024 r., godz. 15, 11. 08 maja 2024 r., godz. 15, 12. 05 czerwca 2024 r., godz. 15, 13. 19 czerwca 2024 r., godz. 15,

czytaj dalej »