Podsumowanie działalności zespołów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

Dyrektor PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej przedstawia podsumowanie pracy zespołów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dzieci za rok szkolny 2019/2020. Zachęcamy do zapoznania się.

Działalność zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( wwrd ) w roku szkolnym 2019/2020.

Pracownicy PCE – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze prowadzili na terenie placówki terapię wczesnego wspomagania rozwoju dla 36 dzieci ( to jest o 8 dzieci więcej niż w roku poprzednim ), zgodnie z wydanymi przez Zespół Orzekający opiniami o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, realizując z nimi 142 godziny terapii miesięcznie.

Dzieci objęte wwrd miały zajęcia w wymiarze 5 godzin miesięcznie z psychologiem, pedagogiem, tyflopedagogiem, logopedą, rehabilitantem ruchowym, dogoterapię grupową, arteterapię indywidualną oraz możliwość bezpłatnego korzystania z basenu dla dzieci i ich opiekunów.

Dla rodziców dzieci objętych zajęciami wwrd prowadzimy Grupę Wsparcia. W roku szkolnym 2019/2020 odbyło się 1 spotkanie Grupy, na którym zostały przedstawione i podpisane programy terapeutyczne dla dzieci. Pozostałe zaplanowane do realizacji spotkania nie doszły do skutku z powodu pandemii.

Liczba realizowanych godzin:

1. Terapia psychologiczna – 53 godziny w miesiącu,
2.Terapia pedagogiczna – 20 godzin w miesiącu,
3.Terapia tyflopedagogiczna – 9 godzin w miesiącu,
4.Arteterapia indywidualna – 2 godziny w miesiącu,
5.Terapia logopedyczna – 36 godzin w miesiącu.
6.Rehabilitacja ruchowa – 20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci )
7.Dogoterapia grupowa – 2 godziny w miesiącu.

Łączna liczba realizowanych godzin – 142 godziny.

Roczniki dzieci objętych zajęciami wwrd:

2018 r. – 3,
2017 r. – 7,
2016 r. – 3,
2015 r. – 1,
2014 r. – 3,
2013 r. – 7,
2012 r. – 5,
2011 r. – 7.

Rodzaje niepełnosprawności u dzieci objętych zajęciami wwrd:

Niepełnosprawności sprzężone – 3,
Niepełnosprawność intelektualna – 6,
Niepełnosprawność ruchowa – 9,
Afazja motoryczna – 2,
Autyzm – 5,
Zespół Aspergera – 3,
Zespół Downa – 5,
Niesłyszenie – 1,
Słabe widzenie – 2,

Czytaj również

Sprawozdanie z realizacji Programu Za Życiem w 2024 roku

28 stycznia 2025

Dane Statystyczne: Liczba dzieci objętych wparciem w roku sprawozdawczym 32, w tym dzieci do 3 roku życia – 5. Liczba specjalistów realizujących zadanie w roku sprawozdawczym (osób zaangażowanych ) w zadanie 10 specjalistów: 3 logopedów, 4 psychologów, 1 arteterapeuta, 1 terapeuta SI, 1 fizjoterapeuta. Liczba rodziców/ opiekunów pranych lub faktycznych objętych Programem 32. Liczba godzin przepracowanych bezpośrednio z dziećmi 924, w  tym:

  • logopedycznych/neurologopedycznych/surdologopedycznych 297 godzin,
  • psychologicznych 317 godzin,
  • pedagogicznych/oligofreno/surdo/tyflo 80 godzin,
  • zajęć Integracji Sensorycznej 113 godzin,
  • zajęć rehabilitacji ruchowej prowadzonych przez fizjoterapeutów 9 godzin,
  • zajęć Tomatisa/innych zajęć słuchowych Neuroflow 6 godzin,
  • inne formy wsparcia:
Arteterapia – 80 godzin, Badanie ADOS 2 – 6 godzin, Badanie logopedyczne – 11 godzin, Badanie psychologiczne – 4 godziny, Konsultacja  psychologiczna – 1 godzina, Konsultacje ze specjalistami – 24 godziny, Liczba godzin przepracowanych z rodzicami 113 godzin.

 Opis działań związanych z pracą z dzieckiem.

W 2024 roku 32 dzieci i ich rodziców z terenu powiatu kamiennogórskiego skorzystało z zajęć specjalistycznych w ramach programu Za Życiem. To jest o 11 dzieci więcej niż w roku poprzednim. Większa liczba dzieci do 3 roku życia  została objęta programem. Zrealizowano ogółem 924 godziny zajęć specjalistycznych. Rekrutacja do programu trwała przez cały rok. Wszyscy rodzice, którzy chcieli skorzystać z programu mieli taką możliwość. W 2024 roku  nowością były zajęcia z integracji sensorycznej, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnikami zajęć integracji sensorycznej było 11 dzieci (8 chłopców i 3 dziewczynki). Grupa wiekowa od 1 do 7 lat. Prowadzone zajęcia specjalistyczne dostosowane były do możliwości psychofizycznych dziecka. Celem ogólnym zajęć było zawsze: wspomaganie dziecka w jego własnym dążeniu do samoregulacji oraz dążenie do normalizacji procesów odbioru i przetwarzania bodźców wejściowych. Realizacja zajęć zawierała ćwiczenia, które miały stymulować bazowe systemy: proporioceptywny, przedsionkowy i dotykowy. Ważnym elementem każdych zajęć był rozwój praksji. Stosowano głównie ćwiczenia ruchowe. Wykorzystano pokaz, naśladownictwo, komunikaty słowne. Dziecko za pomocą tych metod zdobywało nowe umiejętności, a przede wszystkim dokonywała się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących z mózgu. Pozwoliło to na lepszą organizację działań. Terapia nie uczy dziecka konkretnych czynności, a usprawnia się pracę systemów zmysłowych, które stanowią bazę do zdobywania umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Kontrola oraz czucie ciała jego ruchów i pozycji w jakiej się znajduje, wzmacnianie napięcia posturalnego poprzez zmianę i utrzymanie pozycji w trakcie aktywności pobudzają układ przedsionkowy. Masaż różnymi fakturami, stosowanie pomocy terapeutycznych – dotykowych, wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku, usprawnianie somatognozji i kinestezji oraz techniki NeuroTaktylne normalizowały czucie powierzchowne układu dotykowego oraz system proprioceptywny. Terapia SI jest prowadzona przez terapeutę integracji sensorycznej w specjalnie do tego celu przygotowanej pracowni i z użyciem pomocy do Integracji Sensorycznej (sprzętu podwieszanego, naziemnego oraz dodatkowych pomocy terapeutycznych). Inne zajęcia specjalistyczne ukierunkowane były na wsparcie rozwoju mowy, komunikacji w tym komunikacji alternatywnej. Prowadzono ćwiczenia rozwijające aparat artykulacyjny, ćwiczenia prawidłowego toru oddechowego i wydłużania fazy wydechowej. Wspomagano analizę i syntezę słuchową. Wprowadzano zajęcia słuchowe i trening słuchowy dla dziecka z niepełnosprawnością słuchową. Zajęcia psychologiczne,  miały na celu usprawnianie  następujących funkcji:  spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa, pamięć , naśladownictwo, uwaga, samodzielność. Ważnym elementem terapii było również budowanie zaufania psycholog- dziecko, nauka naprzemiennego wykonywania zadań, zwłaszcza w przypadku dzieci w spektrum autyzmu, stwarzanie przewidywalnego środowiska ( terapeutycznego ) dla dzieci, wprowadzanie kolejnych zadań według zasady – praca „małymi krokami”.   Kolejną stosowaną zasadą była stopniowalność trudności zadań oraz praca nad  redukcją zachowań  niepożądanych  i zastępowanie ich zachowaniami, których forma i działania byłyby akceptowalne społecznie, bezpieczne dla dziecka. Napotykane trudności były na bieżąco korygowane. Podczas zajęć wykorzystywano  wiele komputerowych programów multimedialnych oraz podłogę interaktywną Fun Floor.

Opis działań związanych z realizację zadań dla rodziców, prawnych opiekunów, opiekunów faktycznych.

Kontakt z rodzicami i współpraca polegała przede wszystkim na wymianie informacji dotyczących stanu zdrowia dziecka, przewidzianych konsultacji lekarskich, turnusów rehabilitacyjnych, funkcjonowania dziecka w dniu wizyty, funkcjonowaniu w przedszkolu itp. Ponadto stanowiły ją porady dotyczące prowadzonej terapii, przekazywanie kserokopii zadań, rozmowy dotyczące możliwości włączenia innych zajęć (np. z surdopedagogiem, terapeutą SI), planowania dalszej edukacji dziecka (odroczenia od obowiązku szkolnego bądź rozpoczęcia edukacji w szkole podstawowej). Rodzice często byli także zainteresowani przeprowadzaniem bezpłatnej diagnostyki w zakresie wyższych funkcji słuchowych, tzw. przetwarzania słuchowego, a także diagnozy narzędziem ADOS 2. W związku z dużym zainteresowaniem programem wśród rodziców, których dzieci posiadają już opinię o objęciu zajęciami „Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka” udzielano informacji dotyczących samego programu, specjalistów i rodzaju zajęć prowadzonych przez Wiodący Ośrodek Koordynacyjno- Rehabilitacyjno- Opiekuńczy w Kamiennej Górze. Plan wydatków budżetowych na 2024 wynosił 117 260,00 zł . Dotacja została wykorzystana w całości.  

czytaj dalej »

Życzenia

19 grudnia 2024

Serdeczne życzenia wesołych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia składają pracownicy Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze. Nadchodzący rok 2025 niechaj będzie radosny, obfitujący  w ważne i same pozytywne wydarzenia. ,,Święta z bajki” – piosenka Edyty Geppert.

,,Miło się pamięta Zapach domu na Święta Co kominem wybiega z życzeniami do nieba Pierwsza gwiazdka już w barszczu Kolędujmy bez fałszu Nie wytrzyma i święty Gdy pod drzewkiem prezenty Święta mają coś z bajki Każdej zimy pisanej od nowa W oknie puchu kołderka W każdym sercu iskierka By ogrzała się noc grudniowa Święta mają coś z bajki Którą każdy dostaje w spadku Choć wiem co jest prawdziwe Jednak zawsze się dziwię Ile życzeń mieści się w opłatku Jak miło się pamięta Zapach domu na Święta Gdy stoimy przy stole Z wypiekami na czole I wśród tej ciszy nocnej Świat na chwilę odpocznie Mama spojrzy na Tatę I podniesie opłatek…”

czytaj dalej »

II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia

22 stycznia 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji – Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze serdecznie zaprasza  pedagogów na II spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbędzie się 27 stycznia ( poniedziałek ) 2025 r., w  godz. od 12 do 14 w PCE w Kamiennej Górze ( gabinet I piętro ). Tematyka spotkania:

  1. Koncepcja rozwoju poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego.
  2. Sposoby naliczania potrzeb oświatowych.
  3. Dyskusja, sprawy różne, podsumowanie spotkania.
Serdecznie zapraszam Bernarda Kurczewska – dyrektor PCE

czytaj dalej »