Sala Doświadczania Świata

Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione trzy pomieszczenia, wyposażone w świadomie skomponowane urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. SDŚ powstała dzięki projektowi napisanemu przez logopedów z PPP do Fundacji Rosa z Wrocławia. Kwota dofinansowania wyniosła około 25 tys. zł.

Jest to miejsce przede wszystkim dla:
– dzieci objętych zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju,( w roku szkolnym 2020/2021 jest ich 34 ) i innych, między innymi:
– dzieci niepełnosprawnych ruchowo,
– z niepełnosprawnością intelektualną,
– autyzmem,
– nadpobudliwością,
– z zespołem Downa,
– z zaburzeniami psychicznymi,
– niewidomych i słabo widzących.

Głównym celem terapii jest doświadczenie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie. Realizujemy je dzięki odpowiednio dobranej muzyce, grze świateł, przyjemnym zapachom czy elementom dotykowym.

Nasza oferta skierowana jest głównie do dzieci, u których zajęcia w Sali Doświadczania Świata rozwijają spostrzegawczość i kreatywność. Jest to zapewnienie dzieciom wyciszenia emocjonalnego, łagodzenia stresów, relaks, zabawę, a co się z tym wiąże – rozwój.

Przedmioty z Sali Doświadczania Świata pozostawiają swobodę i możliwość wyboru bodźców oraz czas koncentrowania się na nich.

Wyposażenie sali:
– łóżko wodne podgrzewane,
– domek lustrzany z kolumną wodną,
– podświetlane niebo,
– projektor przestrzenny,
– kula lustrzana,
– rotor z kolorami,
– kolumna wodna,
– światłowody,
– dyfuzor zapachów i olejki zapachowe,
– zestawy kolorowych zabawek dotykowych,
– źródła światła,
– magnetofon i płyty kompaktowe z muzyką relaksacyjną,
– zestawy kolorowych zabawek,
– akwarium UV,
– tapeta UV o tematyce morskiej,
– lampa UV,
– huśtawka obrotowa,
– trampolina,
– materace,
– równoważnia,
– ścieżki sensoryczne.

Sala do pracy z dziećmi ze słabym widzeniem ( ciemnia ):
– ściany i sufit pomalowane na czarny kolor,
– pufa relaksacyjna,
– tablica podświetlana do pisania flamastrami fluorescencyjnymi,
– lampki do określania kierunku ( góra, dół, w prawo, w lewo ),
– zestaw książeczek kontrastowych czarno – białych,
– głębia,
– puzzle sensoryczne, układanki w kontrastowych kolorach.

Czytaj również

Hramonogram pracy pracowników PCE od 26.06.2023

18 maja 2023

Szanowni Państwo, poniżej można znaleźć dokument zawierający harmonogram pracy pracowników Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze, który będzie obowiązywał od dnia 26 czerwca 2023.

czytaj dalej »

Badania i porady są bezpłatne i dobrowolne

28 kwietnia 2023

Szanowni Państwo! Wszelkie badania i porady w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kamiennej Górze są bezpłatne i dobrowolne. Aby uruchomić procedurę przyjęcia dziecka do Poradni konieczne jest pisemne złożenie odpowiedniego wniosku w formie papierowej lub elektronicznej wypełnionego i podpisanego przez rodzica lub opiekuna prawnego. Organem prowadzącym Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Kamiennej Górze jest Powiat Kamiennogórski. Terenem działania poradni jest: Miasto Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Lubawka, Gmina Marciszów.

czytaj dalej »

Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży

28 kwietnia 2023

KONCEPCJA I ZADANIA PORADNI WSPOMAGANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY WE WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI, PLACÓWKAMI, RODZICAMI, NAUCZYCIELAMI I INSTYTUCJAMI LOKALNYMI I OGÓLNOPOLSKIMI NA RZECZ SZEROKO ROZUMIANEGO DOBRA DZIECKA A w szczególności: 1. Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży. – podejmujemy działania mające na celu wczesne wykrycie trudności w czytaniu i pisaniu, prowadzimy badania Skalą Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, baterią 5/6. 2. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i rodzin dysfunkcyjnych. 3. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0 - 7 4. Pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom. – przeprowadzamy badania psychologiczne i pedagogiczne pozwalające ocenić zakres możliwości poznawczych dziecka, – prowadzimy terapię pedagogiczną ułatwiającą dziecku pokonywanie trudności w nauce, – informujemy o możliwościach kształcenia dziecka w szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych lub w klasach integracyjnych, – informujemy o instytucjach i stowarzyszeniach świadczących pomoc dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzinom, – prowadzimy poprzedzone odpowiednimi badaniami zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży, u których stwierdza się dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię. 5. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania. 6. Opieka nad dziećmi i młodzieżą wybitnie uzdolnioną. 7. Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. 8. Przeprowadzanie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. Dbanie o wysoką jakość diagnozy i terapii: psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej. Wspomaganie metodyczne nauczycieli i opiekunów podejmujących działania logopedyczne. – zapewniamy konsultacje dla rodziców poszukujących informacji na temat rozwoju mowy ich dziecka, – prowadzimy indywidualną terapię logopedyczną w zakresie wszystkich rodzajów zaburzeń mowy, – prowadzimy przesiewowe badania wzroku i słuchu ,,Platformą Badań Zmysłów”. 9. Orzekanie i kwalifikowanie: – dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym do odpowiednich form kształcenia specjalnego, – dzieci i młodzieży do nauczania indywidualnego, jeśli ich stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. 10. Opiniowanie wniosków dotyczących: – objęcia dziecka w szkole lub placówce pomocą psychologiczno – pedagogiczną, – oceny dojrzałości szkolnej dziecka, – odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, – podjęcia przez ucznia nauki w klasie terapeutycznej, – dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom – zwolnienie ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego, – udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, – innych, np. na wniosek sądu. 11. Terapia zaburzeń rozwojowych. 12. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu oraz planowania kariery zawodowej – kształtowanie aktywnej postawy młodzieży wobec własnego życia zawodowego, – uświadamianie uczniom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychofizycznych, potrzeb i wartości z obiektywnymi wymaganiami stawianymi przez rynek pracy i warunkami optymalnego wykonywania danego zawodu, – wspomaganie szkół w działaniach ukierunkowanych na tworzenie orientacji zawodowej uczniów, – prowadzenie zajęć stymulujących dojrzałość zawodową uczniów, – gromadzenie informacji o zawodach i szkołach dla uczniów i rodziców,– wdrażanie metod diagnostycznych stosowanych w poradnictwie zawodowym. 13. Pomoc rodzicom i nauczycielom w ocenianiu i rozwijaniu możliwości uczniów, wskazywanie mocnych stron dziecka. 14. Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się, rozwiązywania konfliktów interpersonalnych i innych problemów z zakresu komunikacji społecznej. 15. Systematyczne wzbogacanie warsztatu pracy i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Poradni. 16. Wspieranie klientów w ramach działań interwencji kryzysowej na terenie Poradni i poza nią. 17. Prowadzenie działalności informacyjno – szkoleniowej w ramach profilaktyki i realizacji oferty Poradni, dostosowując się również do doraźnych potrzeb klientów. 18. Współpraca z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich środowiska rodzinnego i szkolnego.

czytaj dalej »