Wspieranie rozwoju mowy dzieci

Zachęcamy rodziców małych dzieci do zapoznania się z materiałem dotyczącym rozwoju mowy. Z badań przesiewowych wynika, że około 80 % przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat ma problemy z prawidłową wymową !

Możemy temu zaradzić !

Jak wspierać rozwoj mowy dziecka?

1. Mówiąc do maluszka jak najczęściej ( stosując tzw. kąpiel słowną ).

Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Obieram marchewkę. Popatrz, marchewka jest twarda”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim.

Kształtujemy w maluszku chęć komunikowania się i dlatego nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie staramy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywamy dziecku, pozwólmy mu dokończyć wypowiedź.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie.

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, ale nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

4. Czytając.

Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania.
https://tylkodlamam.pl/ksiazeczki-edukacyjne-dla-niemowlat-malych-dzieci/

5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki.

Do codziennych zajęć włączmy zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach.

6. Naśladując odgłosy.

Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów, samemu dając przykład, ale też uważnie przysłuchując się naszemu dziecku. Starajmy się łączyć wydawanie różnych dźwięków i naśladowanie odgłosów z ruchami rąk i całego ciała. W wieku 2-4 lat dziecko powinno wysłuchiwać i rozpoznawać odgłosy z otoczenia bez pomocy wzroku. Starsze dzieci bawić się mogą w powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wystukiwanie (np. używając instrumentów muzycznych), a potem w wysłuchiwanie wyrazów w zdaniach, sylab i głosek w wyrazach.

https://www.youtube.com/watch?v=9gCPPaFokD8

7. Ćwicząc dłonie.

Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp.


8. Ćwicząc narządy mowy – „gimnastyka buzi i języka”.

Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek. Niektóre dzieci wymawiają głoski niedbale, przy jak najmniejszym wysiłku mięśni narządów mowy. Nieprawidłowości tego rodzaju nie wynikają z wad wymowy i nie wymagają pomocy specjalisty. Wystarczą codzienne parominutowe ćwiczenia wyrazistości mowy oraz gimnastyka narządów artykulacyjnych.



9. Ćwicząc oddychanie.

Czynność jaką jest mówienie jest nierozerwalnie związana z oddychaniem,. Prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy. Stosujmy ćwiczenia oddechowe: dmuchajmy, chuchajmy.

10. Bawiąc się.

Bardzo ważnym czynnikiem, mogącym dość szybko przyspieszyć rozwój mowy dziecka, jest kontakt i swobodna zabawa z rówieśnikami, np. w grupie przedszkolnej.

12. Nie krytykując i nie porównując !

Pamiętajmy, by nigdy nie krytykować mowy dziecka i nie porównywać go z rówieśnikami!.

Opracowała:
M. Maciaszek
Neurologopeda

Czytaj również

List DKO do dyrektorów i nauczycieli

12 kwietnia 2021

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki i Koledzy! Od ponad roku mierzymy się z bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest pandemia koronawirusa. Codziennością szkół, a w ostatnich tygodniach także przedszkoli stało się nauczanie zdalne. Co najmniej do 18 kwietnia br. przedszkolaki i uczniowie zostaną w domach. Trzecia fala pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie, zajętych jest osiemdziesiąt kilka procent łóżek w szpitalach, podobnie rzecz się ma z respiratorami. W najbliższych dniach będą się ujawniać skutki społecznych zachowań w czasie Świąt Wielkanocnych. Trudno się dziwić, że w tej bardzo poważnej sytuacji podejmowane są decyzje o utrzymaniu obostrzeń w różnych obszarach życia gospodarczego i społecznego, w tym w oświacie. Z drugiej strony przyspiesza akcja szczepień, rząd deklaruje, że do końca czerwca zaszczepieni zostaną wszyscy chętni. Dobroczynnym efektem szczepień milionów Polaków stanie się odporność populacyjna co pozwoli na powrót do normalności. Dziś nie sposób precyzyjnie określić terminu powrotu do nauki stacjonarnej. Odpowiedzialnie można stwierdzić jedynie, że powrót ów - skorelowany z liczbą zachorowań i sytuacją w służbie zdrowia - powinien być możliwie szybki i rozpocząć się od najmłodszych (przedszkola, klasy 1-3 szkół podstawowych). Jest szansa, że stanie się tak jeszcze w kwietniu. To wszystko oznacza, że przez najbliższe tygodnie, a może i miesiące do zakończenia roku szkolnego 2020/2021 będziemy kontynuować nauczanie na odległość. Jak nigdy potrzebna jest systematyczność, wytrwałość i konsekwencja. Gorąco dziękuję Koleżankom i Kolegom za ofiarną pracę i zaangażowanie, za serce wkładane w podejmowane działania. Wiele wskazuje na to, że w walce z pandemią koronawirusa jesteśmy na ostatniej prostej - choć będzie to długa prosta. Na finiszu potrzebny jest największy wysiłek i mobilizacja, na ostatnich metrach daje się z siebie wszystko. Dziękując raz jeszcze proszę o codzienną, rzetelną, z pasją wykonywaną pracę. Jako że długotrwała izolacja przynosi negatywne skutki psychiczne w szczególności proszę o częste komunikowanie się z uczniami i rodzicami. Proszę o zwielokrotnioną empatię, serdeczność i życzliwość. W szczególności polecam uwadze Koleżeństwa relacje z uczniami niepełnosprawnymi, mającymi trudności w nauce oraz z rodzin dysfunkcyjnych, a także z uczniami zdającymi w tym roku egzaminy (maturalny, ósmoklasisty, zawodowy). To my, kadra pedagogiczna, odpowiadamy za wykształcenie i wychowanie młodego pokolenia. Wyposażamy je w umiejętności i wiedzę, kształtujemy charaktery, formujemy osobowości. Dodajemy odwagi i skrzydeł. Nam nie wolno opuścić rąk i ustać ze znużenia. My musimy być mocni, zdeterminowani i wytrwali. Wtedy wygramy z przeciwnościami losu i wypełnimy naszą misję. Upalnym, pamiętnym latem 1980 r. szeroko po Polsce rozlała się fala strajków. Polacy podnieśli się z kolan i zbuntowali przeciw komunistycznej władzy. Rodził się nienależny, samorządny związek zawodowy oraz wielomilionowy ruch społeczny o pięknej i zobowiązującej nazwie „Solidarność”. Na murze okalającym Stocznię Gdańską w sierpniu 1980 r. strajkujący robotnicy umieścili napis: „Tylko solidarność i cierpliwość zapewnią nam zwycięstwo”. To przesłanie jest wyjątkowo aktualne. W chwilach próby weźmy je za własne. Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty

czytaj dalej »

Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu psychicznym

14 maja 2021

Informacja Marszałka Województwa Dolnośląskiego nt. listy ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży dla województwa dolnośląskiego: Szanowni Państwo Dyrektorzy, w trosce o stan psychiczny dzieci i młodzieży spowodowany pandemią, prowadzone są działania na rzecz upowszechniania wiedzy o zdrowiu psychicznym oraz miejscach, gdzie można otrzymać profesjonalną pomoc. W związku z tym prosimy o zapoznanie się z listą ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej z terenu województwa dolnośląskiego, które nieodpłatnie i bez konieczności posiadania skierowania udzielają pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla dzieci i młodzieży. Dzięki uzyskaniu szybkiej i ogólnodostępnej pomocy można zapobiec pogorszeniu zdrowia pacjentów i uniknąć hospitalizacji, która jest trudnym doświadczeniem dla młodej osoby. Prosimy wszystkich Państwa oraz zainteresowanych poprawą kondycji psychicznej młodych ludzi, szczególnie dotkniętych problemami podczas nauczania zdalnego, o rozpropagowanie powyższej informacji wśród pedagogów, rodziców, uczniów i wszystkich zainteresowanych.

czytaj dalej »

Poradnik dla rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością

29 kwietnia 2021

Narodziny dziecka z niepełnosprawnością zmieniają całe Wasze życie nie tylko rodzinne, zawodowe, towarzyskie, ale także w wielu innych aspektach. W przyspieszonym tempie musisz przejść ekspresowy kurs prawa, medycyny, psychologii, asertywności, fizjoterapii. Musisz zdobyć wiedzę, która często jest bardzo daleka od Twojego aktualnego wykształcenia, zawodu, w którym się realizujesz. Musisz stać się ekspertem dla Twojego Dziecka. Chaos informacyjny i olbrzymia liczba źródeł informacji, nie zawsze sprawdzonych, sprawia, że zaczyna Cię to przerażać. Nie wiesz, o co warto się starać, co Ci przysługuje? A może masz to za sobą i szukasz możliwości pomocy, wsparcia, finansowania terapii Twojego Dziecka? Jeśli tak ten poradnik jest dla Ciebie.

czytaj dalej »