Wspieranie rozwoju mowy dzieci

Zachęcamy rodziców małych dzieci do zapoznania się z materiałem dotyczącym rozwoju mowy. Z badań przesiewowych wynika, że około 80 % przedszkolaków w wieku od 3 do 6 lat ma problemy z prawidłową wymową !

Możemy temu zaradzić !

Jak wspierać rozwoj mowy dziecka?

1. Mówiąc do maluszka jak najczęściej ( stosując tzw. kąpiel słowną ).

Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Obieram marchewkę. Popatrz, marchewka jest twarda”. Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim.

Kształtujemy w maluszku chęć komunikowania się i dlatego nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie staramy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywamy dziecku, pozwólmy mu dokończyć wypowiedź.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie.

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, ale nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

4. Czytając.

Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania.
https://tylkodlamam.pl/ksiazeczki-edukacyjne-dla-niemowlat-malych-dzieci/

5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki.

Do codziennych zajęć włączmy zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach.

6. Naśladując odgłosy.

Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów, samemu dając przykład, ale też uważnie przysłuchując się naszemu dziecku. Starajmy się łączyć wydawanie różnych dźwięków i naśladowanie odgłosów z ruchami rąk i całego ciała. W wieku 2-4 lat dziecko powinno wysłuchiwać i rozpoznawać odgłosy z otoczenia bez pomocy wzroku. Starsze dzieci bawić się mogą w powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wystukiwanie (np. używając instrumentów muzycznych), a potem w wysłuchiwanie wyrazów w zdaniach, sylab i głosek w wyrazach.

https://www.youtube.com/watch?v=9gCPPaFokD8

7. Ćwicząc dłonie.

Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp.


8. Ćwicząc narządy mowy – „gimnastyka buzi i języka”.

Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek. Niektóre dzieci wymawiają głoski niedbale, przy jak najmniejszym wysiłku mięśni narządów mowy. Nieprawidłowości tego rodzaju nie wynikają z wad wymowy i nie wymagają pomocy specjalisty. Wystarczą codzienne parominutowe ćwiczenia wyrazistości mowy oraz gimnastyka narządów artykulacyjnych.



9. Ćwicząc oddychanie.

Czynność jaką jest mówienie jest nierozerwalnie związana z oddychaniem,. Prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy. Stosujmy ćwiczenia oddechowe: dmuchajmy, chuchajmy.

10. Bawiąc się.

Bardzo ważnym czynnikiem, mogącym dość szybko przyspieszyć rozwój mowy dziecka, jest kontakt i swobodna zabawa z rówieśnikami, np. w grupie przedszkolnej.

12. Nie krytykując i nie porównując !

Pamiętajmy, by nigdy nie krytykować mowy dziecka i nie porównywać go z rówieśnikami!.

Opracowała:
M. Maciaszek
Neurologopeda

Czytaj również

Informacja

29 kwietnia 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze informuje, że w dniach 01 – 02 maja 2025 roku placówka będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy!

czytaj dalej »

Harmonogram pracy PCE

4 września 2024

Szanowni Państwo poniżej znajduje się aktualny harmonogram pracy PCE w Kamiennej Górze obowiązujący od 02.09.2024r.

czytaj dalej »

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających w 2023/2024 roku

2 kwietnia 2025

Podsumowanie działalność Zespołów Orzekających przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze. W 2023/2024  roku specjaliści działający w Zespole Orzekającym zebrali się 20 razy, 13 posiedzeń zgodnych z harmonogramem oraz 7 posiedzeń nadzwyczajnych. Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje się w sytuacji konieczności wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania na krótki czas. Wydano 162 orzeczenia różnego typu i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. To jest o 12 orzeczeń mniej niż w roku szkolnym 2022/2023. W Systemie Informacji Oświatowej mamy wprowadzonych 1164 orzeczenia i opinie różnego typu. Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  1. Orzeczenia o potrzebie  kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ( lekkie, umiarkowane, znaczne  ) – 19,
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera – 39,
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe widzenie – 8,
  4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe słyszenie – 2,
  5. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze sprzężoną niepełnosprawnością – 31,
  6. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – 16,
  7. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego – 1,
  8. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym – 12,
  9. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją – 13,
  10. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/zespołowych – 1,
  11. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju –
 

czytaj dalej »