Złość u dzieci

Co robić gdy Twoje dziecko ma napad złości, jak sobie radzić?

Dzisiaj przedstawiam dwa sposoby na radzenie sobie ze złością:

1. Zaznajomienie dziecka z emocją złości i wyposażenie go w strategie radzenia sobie z nią

2. Poradzenie sobie z atakiem złości, gdy ten już nastąpił

1. Mapa radzenia sobie ze złością.

„Mapa radzenia sobie ze złością” to propozycja zabawy, która w humorystyczny sposób uczy dziecko rozpoznawania wczesnych symptomów złości oraz strategii radzenia sobie z nią.

Gotową mapę wieszamy w widocznym miejscu, warto wskazać na nią w przypadku wystąpienia trudnej sytuacji.

Mapa radzenia sobie ze złością to zabawa, którą można stosować zarówno w domu, jak i w przedszkolu lub szkole.

Instrukcja

Wspólnie z dzieckiem wypełniamy puste pola. Koniecznie wyjaśnijmy mu co dokładnie kryje się pod każdym hasłem:

Plik do pobrania tutaj:
Mapa radzenia sobie ze złością – arkusz

Mapa radzenia sobie ze złością – przykład wypełnienia

2. Atak złości – recepta na JUŻ.

Czasami bywa tak, że dziecko wpada we wściekłość i jest już za późno na jakiekolwiek czasochłonne metody.

Widzisz, że atak złości jest blisko?

Podaj dziecku kartkę i ołówek!

W sytuacji, gdy widzimy że atak złości się zbliża – zwróćmy na siebie uwagę dziecka słowami: „Uważaj…! Trzymaj się…! Mam coś dla ciebie..!

„Czy aż tak czujesz się zły?” – zadając to pytanie, namalujmy jednocześnie kilka zygzaków czerwonym pisakiem. Dziecko prawdopodobnie wyrwie nam pisak z ręki i dalej będzie rysowało samo

Skomentujmy pracę dziecka „A więc tak bardzo jesteś zdenerwowany! Widzę, że jesteś naprawdę wściekły”

Gdy mamy nieco więcej czasu:

1. Podajmy dziecku kartkę i ołówek (długopis/kredkę) ze słowami: „Trzymaj, pokaż mi jaki jesteś zły. Narysuj na kartce swoje uczucia”

2. Gdy dziecko skończy, zareagujmy słowami „Naprawdę jesteś bardzo zdenerwowany! Narysuj mi więcej!”.

Czytaj również

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających w 2022/2023 roku

25 września 2023

Podsumowanie działalności Zespołów Orzekających  działających przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w 2022/2023 roku. Najważniejszą działalnością PCE – PPP niosącą za sobą skutki prawne i ekonomiczne  jest  praca Zespołu Orzekającego. W 2022/2023  roku specjaliści działający w Zespole Orzekającym zebrali się 15 razy ( 3 posiedzenia nadzwyczajne) i wydali 174  orzeczenia różnego typu i opinie o wwrd. W porównaniu z poprzednim rokiem 2021/2022 , w którym wydano 142 orzeczenia, zauważalny jest wzrost liczby wydanych orzeczeń o 32 orzeczenia, co stanowi wzrost o 18,5 %. Rodzaje wydawanych orzeczeń:

  1. Orzeczenia o potrzebie  kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ( lekkie, umiarkowane, znaczne  ) – ,
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespół Aspergera – ,
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe widzenie – 7,
  4. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na słabe słyszenie – 5,
  5. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze sprzężoną niepełnosprawnością – 7,
  6. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania – 21,
  7. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym – ,
  8. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją – ,
  9. Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych/zespołowych – .
  10. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – ,
W roku szkolnym 2022/2023 został zmieniony wniosek o wydanie orzeczenia. Zawarto dodatkowe informacje dotyczące terminów badań. Wydanie orzeczenia jest decyzją administracyjną. Czas wydania orzeczenia od chwili wpłynięcia wniosku ze wszystkimi załącznikami o jego wydanie wynosi 30 dni kalendarzowych.

czytaj dalej »

Harmonogram posiedzeń Zespołów Orzekających w roku szkolnym 2023/2024

25 września 2023

1. 01 września 2023 r., godz. 12, 2. 13 września 2023 r., godz. 15, 3. 27 września 2023 r., godz. 15, 4. 04 października 2023 r., godz. 15, 5. 08 listopada 2023 r., godz. 15, 6. 06 grudnia 2023 r., godz. 15, 7. 10 stycznia 2024 r., godz. 15, 8. 07 lutego 2024 r., godz. 15, 9. 06 marca 2024 r., godz.15, 10. 03 kwietnia 2024 r., godz. 15, 11. 08 maja 2024 r., godz. 15, 12. 05 czerwca 2024 r., godz. 15, 13. 19 czerwca 2024 r., godz. 15,

czytaj dalej »

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania za rok szkolny 2022/2023

25 września 2023

Podsumowanie pracy zespołów do spraw wczesnego wspomagania rozwoju dzieci działających w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kamiennej Górze za rok szkolny 2022/2023. W roku szkolnym 2022/2023 zajęciami wwrd objęto 35 dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Wszystkie dzieci miały wydane przez Zespoły Orzekające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. W ramach wwrd realizowano 4 lub 5 godzin specjalistycznego wsparcia w miesiącu w zależności od zdiagnozowanej niepełnosprawności. W zajęcia zaangażowani byli: 4 psychologów, 3 pedagogów specjalnych, 3 logopedów  i fizjoterapeuta. Liczba realizowanych godzin:

  1. Zajęcia psychologiczne –  40 godzin w miesiącu,
  2. Zajęcia pedagogiczne –    32 godziny w miesiącu,
  3. Arteterapia indywidualna – 9 godzin w miesiącu,
  4. Zajęcia logopedyczne –   42 godziny w miesiącu,
  5. Rehabilitacja ruchowa –  20 godzin w miesiącu ( 14 dzieci ).
Łączna liczba realizowanych godzin miesięcznie –   141 godzin. Roczniki dzieci: 2021 r. – 4 2020 r. – 3 2019 r. – 4, 2018 r. – 5, 2017 r. – 10, 2016 r. – 8 2015 r. – 1 Rodzaje niepełnosprawności dzieci objętych zajęciami wwrd:
  1. Autyzm, zespół Asperegra – 12,
  2. Afazja motoryczna – 5,
  3. Niepełnosprawność ruchowa – 7,
  4. Rozszczep całkowity – 3,
  5. Wada słuchu ( niesłyszenie, słabe słyszenie ) – 1,
  6. Niepełnosprawności sprzężone – 6,
  7. Niepełnosprawność intelektualna – 1.

czytaj dalej »