MEiN: Plany dotyczące kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie

Edukacja dla wszystkich – kompleksowa pomoc dla każdego dziecka, ucznia i jego rodziny.

Ministerstwo Edukacji i Nauki pracuje nad nową, lepszą formułą wsparcia dziecka, ucznia – szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Przyświeca nam idea, aby każde dziecko miało zagwarantowaną pomoc, w tym psychologiczno-pedagogiczną dostosowaną do jego potrzeb. Wśród naszych propozycji ważną rolę odgrywają poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki specjalne. Nie ma planów ich likwidacji.

Stawiamy sobie 3 cele:

– stworzenie międzyresortowego systemu działań na rzecz dzieci, uczniów i rodziny,
– zagwarantowanie dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów na terenie szkoły, placówki,
– poprawienie jakości kształcenia wszystkich uczniów, w tym z niepełnosprawnościami.

Co robimy?

Już czwarty rok pracujemy z najlepszymi ekspertami i praktykami, z kraju i z zagranicy nad zbudowaniem międzyresortowego systemu wsparcia dziecka, ucznia i rodziny. Dążymy do przygotowania takich rozwiązań, dzięki którym rodzina otrzyma pomoc – od momentu stwierdzenia wad rozwojowych dziecka w okresie płodowym, po wsparcie w szkole, aż do wejścia w życie dorosłe i na rynek pracy.

Centra Dziecka i Rodziny

Co chcemy zrobić? Chcemy przygotować system wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziców. W każdym powiecie powstaną międzyresortowe instytucje – Centra Dziecka i Rodziny (CDR). Głównym zadaniem Centrów będzie zdiagnozowanie potrzeb dziecka, przygotowanie dla niego i jego rodziny wsparcia.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Każde dziecko, uczeń musi mieć zagwarantowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły i placówki, która będzie dostosowana do jego potrzeb. Specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej muszą być obecni w polskich szkołach.

Obecny system nie jest doskonały, wymaga korekty. Pracujemy nad standardami zatrudniania w placówkach oświatowych psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy. Szkoły i placówki muszą mieć również zapewnione środki na finansowanie zatrudniania specjalistów. Obecnie trwają prace nad szczegółowym wyliczeniem kosztów różnych wariantów ich zatrudnienia.

Co ze szkołami specjalnymi?

W przestrzeni publicznej pojawiły się nieprawdziwe informacje dotyczące szkół specjalnych. Dementujemy. Nie planujemy likwidacji tych placówek. Są one ważnym elementem systemu oświaty. Pracuje w nich wyspecjalizowana kadra, której wiedza, umiejętności i doświadczenie są istotne we wsparciu szkół ogólnodostępnych. Chcemy wykorzystać potencjał specjalistów z tych placówek w szkołach.

We wrześniu 2021 r. ruszy pilotaż Specjalistycznych Centrów Edukacji Włączającej jako instytucji powstałych przy szkołach i placówkach specjalnych.

Czytaj również

Sala do integracji sensorycznej

30 maja 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji w Kamiennej Górze informuje, że w pomieszczeniu po dawnej wypożyczalni Biblioteki Pedagogicznej utworzono salę do integracji sensorycznej. W sali pracuje dwóch specjalistów. Odbywają się tam diagnozy integracji sensorycznej oraz zajęcia dla dzieci z wczesnego wspomagania rozwoju. Sala wykorzystywana jest również do prowadzenia zajęć w ramach Programu ,,Za Życiem”. W załączeniu zdjęcia. [gallery columns="2" link="file" size="medium" ids="860,863,861,862"]

czytaj dalej »

Informacja

11 czerwca 2025

Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji informuje, że w dniu 20.06.2025 roku ( piątek ) placówka będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy!

czytaj dalej »

Bilans 2024

2 maja 2025

Poniżej znajdą Państwo bilans jednostki budżetowej za rok 2024.

czytaj dalej »